شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عبدالرضا محمودی  مدرسه علمیه مهدی موعود(عج)

حوزه/ برخی نامزدها در زمان برگزاری انتخابات، شعارهایی را سر می‌دهند که قادر به انجام آنها نیستند. این‌گونه شعارگرایی، حکم فریب مردم را دارد و از منظر شرع و اخلاق، نکوهیده و ناپسند است.

حجت الاسلام محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع انتخابات عامل انسجام اجتماعی گفت: بدون شک رشد و تعالی هر نظام اجتماعی در پرتو همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی افراد آن جامعه میسر می‌گردد و جامعه شناسان ایجاد همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی جامعه را ناشی از عواملی چون اعتقادات و احساسات مشترک و تعادل و هماهنگی میان باورها و ارزش‌ها می‌دانند و عامل اصلی واگرایی انسانها را جدال و ستیز و کمبود امکانات مادی تلقی می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه مهدی موعود(ع) با بیان این که در نگاه اسلامی از جمله عوامل تقویت کننده همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی در سطح نظری و عملی، علم، تفاهم، همدلی و نوع‌دوستی است و عوامل تهدیدکننده آن را سوء‌ظن‌ها، تهمت‌ها است، ادامه داد: به همین دلیل جلوه های مشارکت مردم در نظام اسلامی در قالب مفاهیمی چون انتخابات، بیعت مردم با رهبری نظام، امر به معروف و نهی از منکر، اتحاد و تعاون در امور جامعه بیان و محقق می شود.

نماینده طلاب و فضلای بوشهر با تأکید بر این که مشارکت مردمی در شکل گیری سامانه نظام سیاسی و اداره آن امری مسلم و اجتناب ناپذیر است و اساساً بدون مشارکت عمومی و مردمی، امکان توسعه، رشد و تعالی یک کشور امکان پذیر نیست، اضافه کرد: از همین سو از بُعد اجتماعی نیز وحدت و همبستگی عمومی نقش به سزایی در تثبیت هر نظام اجتماعی دارد، چرا که جوامع بشری تنها در سایه همبستگی اجتماعی است که می توانند به روابط و تعاملات روزمرّه زندگی خویش بپردازند، زبان یکدیگر را درک کنند، واکنش‌های دیگران را پیش بینی نمایند و برای آینده زندگی خود برنامه داشته باشند.

وی اظهار داشت: از این رو، می توان گفت به هر میزان انسجام اجتماعی، وحدت و همبستگی ملی و علاقه مندی ملتی در مسیر حرکت به سوی اهداف مورد نظر یک نظام، یعنی توسعه پایدار، مشابه و همگرایانه باشد، چنین ملتی به راحتی و سریع‌تر از حد انتظار به اهداف و آرمان‌های متعالی و چشم اندازهای بلندمدت ترسیم شده از سوی رهبران خود دست پیدا خواهد کرد. ملتی که دارای همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی است و از وحدت، یک‌دلی، یک‌رنگی و همدلی بهره می برد، به راحتی با مشارکت عمومی شهروندان خویش به تحقق اهداف متعالی نظام خویش دست خواهد یافت.

حجت الاسلام محمودی با بیان این که انتخابات یکی از بسترهایی است که اگر با رعایت اصول اخلاق انتخاباتی برگزار شود، می‌تواند ایجاد همبستگی اجتماعی نماید و نیز اگر اصول اخلاقی انتخاباتی رعایت نگردد، می‌تواند باعث ایجاد انشقاق درجامعه شود و ضربات جبران ناپذیری به اجتماع وارد نماید، گفت: لذا در هر انتخابات، افراد و گروه‌های مختلف با افکار و اهداف متفاوت می‌کوشند با ارائه شایستگی‌های خود، در رقابتی طاقت فرسا، آرای مردم را از آن خود کنند تا توفیق خدمت هرچه بیشتر به مردم و نظام اسلامی و رضایت خدا را به دست آورند.

مدیر حوزه علمیه مهدی موعود(ع) افزود: بنابراین، تبیین انتخابات با تمامی مراحل و جنبه‌های آن از دیدگاه احادیث و آیات الهی امری بسیار ارزشمند و پسندیده است تا با عمل به آن الگویی مناسب در اختیار جهانیان و همه پویندگان راه حق قرار دهیم و راه و روش خود را از جویندگان زر و زور و قدرت جدا کنیم که «ما تشنگان خدمتیم، نه شیفتگان قدرت» و خداخواهیم، نه دنیاطلب و خودخواه.

اخلاق انتخاباتی نامزدها در زمان انتخابات

 اسراف نکردن در تبلیغات

نماینده طلاب و فضلای بوشهر  با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی منتخبین ریاست جمهوری گفت: در همین مورد یکی از آسیب‌ها، هزینه های هنگفتی است که صرف تبلیغات می شود. نامزدها به جای اینکه درصدد شناساندن خود به مردم باشند، مبالغی کلان را صرف تبلیغات می کنند که چیزی جز اسراف را به همراه ندارد. امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)می‌فرماید: « مَنْ کانَ لَهُ مالٌ فایّاهُ وَ الفِساد؛ فانّ اِعْطاءَ المالِ فی غَیرِ وَجهٍ تَبْذیرٌ وَ إسرافٌ وَ هُوَ یَرفَعُ ذِکْرَ صاحبِهِ فی النّاسِ وَ یَضَعَهُ عِنْدَ اللّهِ ». هرکه ثروتی دارد، مبادا آن را تباه کند؛ زیرا صرف کردن بی مورد آن، ریخت‌وپاش و اسراف است. این کار، او را در میان مردم بلندآوازه می‌کند، ولی نزد خدا بی مقدار می سازد.

 انصاف در گفتار 

وی با بیان این که نامزد در دفاع از ایده‌ها و برنامه‌ها و معرفی خود باید در گفتار و کردار، جانب انصاف را داشته باشد و از حق‌کشی دوری کند و باید از فضای به وجود آمده در جهت قرب به خدا بهره برد و با سعه صدر در برابر کارشکنان، همچون دوستی مهربان باشد، اظهار داشت: در همین رابطه امام علی علیه‌السلام می فرماید: « اَجْوَرُ السّیرةِ اَنْ تَنْصِفَ مِنَ النّاسِ وَ لا تُعامِلَهُم بِهِ؛ ستمکارانه ترین روش آن است که از مردم انصاف بخواهی، ولی خودت با آنان به انصاف رفتار نکنی ». انصاف در گفتار و کردار نسبت به خود و رقیبان موجب الفت دلها خواهد شد و به دوستی‌ها را دوام خواهد بخشید که « الإنْصافَ یُؤَلِّفُ القلوبَ ».

 احترام متقابل و دوری از تهمت

مدیر حوزه علمیه مهدی موعود(ع)  با بیان این که لازمه انتخابات سالم، ایجاد فضایِ سالم و دور از تشنج و فساد است. این امر محقق نخواهد شد، مگر با رعایت اصل «احترام متقابل» «همدلی و همبستگی» و دوری از «حرمت شکنی» و «تهمت و افترا »، عنوان کرد: تجربه نشان می دهد بیشترین ضربه‌ای که می توان به حاکمان و در فضای انتخابات به نامزدها وارد کرد، خیانت کردن، تهمت زدن و شایعه پراکنی است. بنابراین، افراد باید بکوشند خود را در جایگاه تهمت قرار ندهند.

 پرهیز از شعارزدگی

وی اضافه کرد: برخی نامزدها در زمان برگزاری انتخابات، شعارهایی را سر می‌دهند که قادر به انجام آنها نیستند. این‌گونه شعارگرایی، حکم فریب مردم را دارد و از منظر شرع و اخلاق، نکوهیده و ناپسند است. بنابراین، انسان‌های صالح، گوی سبقت را در میدان عمل از هم می‌ربایند و خدمت به خلق را نردبان قرب به خداوند متعال قرار می‌دهند. آنان از سخنان به ظاهر خوش آب و رنگ، ولی بی پایه که توان انجام دادن آن را ندارند، دوری می‌کنند و در گفتار ائمه(ع) این مسئله مورد مذمت قرار گرفته است.

حجت الاسلام محمودی با بیان این که حال و هوای انتخابات، برخی از نامزدها را برای کسب آرای بیشتر و در نهایت، پیروزی در انتخابات، آگاهانه یا ناآگاهانه، به سمتی پیش می‌برد که دست به فریب‌کاری و نیرنگ بازی و حیله گری می‌زنند، اظهار داشت: در همین رابطه حضرت علی(ع) می فرمایند« ما در زمانه ای به سر می بریم که بیشتر مردم آن، غدّاری و خیانت را زیرکی می‌دانند و افراد بی خبر و نادان، این عده را به خوش‌فکری نسبت می دهند. آنها را چه می شود! خدایشان بکشد! گاه باشد که مرد آزموده و دانا به زیر و زبر امور، در هر موردی، حیله و نیرنگ آن را می‌داند، ولی اوامر و نواهی خدا مانع می‌شود و با آن‌که می‌داند و می‌تواند این حیله ها را به کار بندد، ولی آنها را رها می‌کند. در مقابل، کسی که در دین هیچ پروایی ندارد، فرصت را برای به‌کار بستن این ترفندها و نیرنگ ها غنیمت می شمرد. بنابراین، در جامعه‌ای دین مدار، شایسته نیست که نامزدها برای کسب آرای بیشتر، به خدعه و نیرنگ رو آورند».

اخلاق انتخابات یکی از زیر شاخه‌های اخلاق کاربردی به نام اخلاق سیاسی است، که در آن جایگاه قدرت و کارگزاران آن مشخص می‌شود، از طرفی جایگاه، اهمیت و اعتبار امر انتخابات در نظام های مردم سالار سبب مشروعیت‌بخشی به سازمان، محتوا و رفتار سیاسی جامعه می باشد و این گزینه قابل مقایسه با شیوه‌های دیگر مشروعیت‌بخشی سیاسی نیست. در جامعه دمکراتیک یا به اصطلاح مردم سالار ، و به خصوص جامعه ای که متکی بر مردم سالاری دینی است، امر انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار می‌گردد، زیرا در این شرایط، انتخابات به عنوان نمادی از رشد و تعالی یک کشور در خصوص به اشتراک گذاری تصمیمات کلان حکومت و معنای واقعی و عینی مردم سالاری در جامعه‌ای است که مظاهر دینی در آن اولویت اساسی دارد و این مطلب، مؤید این نکته است که بین اجرای احکام شریعت و اجرای خواسته‌های مردمی هیچ تناقضی به‌وجود نمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیخو IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    خالو محمودی تا الان کویا بُسی نظری نداشتی، ها چن اوضاع انتخاباتن،شما شیخ محمودیا و شیخ عاشوریا تا سودی توش نبشت نمیشین طرف چی