یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 961950
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
امام خمینی

حوزه/ وبینار علمی با موضوع «خدمات ارزشمند امام خمینی(ره) به ساحت قرآن کریم»، به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث در این وبینار علمی، به تشریح خدمات علمی و عملی امام خمینی(قدس سره) به قرآن کریم پرداخت و یادآور شد: بازخوانی این موارد می تواند جایگاه سابق و حاضر ما را مشخص نماید و میزان تحولی را که امام خمینی(ره) و پس از ایشان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این زمینه پدید آوردند، نمایان سازد.

وی در تشریح خدمات علمی امام خمینی(ره) به ساحت قرآن خاطرنشان ساخت: یکی از روش های امام(ره) در تفسیر قرآن، روش جامع اجتهادی بود و هم چنین ایشان از روش های تفسیر عقلی، روایی، علمی، باطنی و... نیز بهره می برد اما از روش تفسیر به رای، به شدت پرهیز می نمود.

سخنران نشست، با اشاره به اینکه روش تفسیری امام خمینی(ره) را در تفسیر سوره حمد و نیز آثار فقهی و اخلاقی ایشان می توان مشاهده نمود، ابراز داشت: رویکرد تفسیری امام(ره)، پس از انقلاب اسلامی به سمت رویکرد اجتماعی- سیاسی گرایش یافت. این گرایش سیاسی- اجتماعی را می توان در نظرات تفسیری امام خمینی(ره) در آیات مربوط به نماز جمعه و حج به خوبی دریافت.

وی، اعجاز عرفانی و اعجاز در بطون را دو مبحث مهم در زمینه اعجاز قرآن کریم برشمرد و گفت: این دو مبحث مهم در علوم قرآنی توسط امام خمینی(ره) پایه ریزی شد و هم اکنون نیز می تواند زمینه بسیار خوبی برای پرداختن در پژوهش های علمی و تالیف پایان نامه ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، در رابطه با خدمات عملی امام خمینی(ره) به قرآن کریم خاطرنشان ساخت: امام خمینی(ره) در رفع مهجوریت از این کتاب آسمانی خدمات متعددی را به انجام رساندند. یکی از مهم ترین اقدامات ایشان در این زمینه گسترش قرائت قرآن کریم بوده است. پیش از انقلاب اسلامی جلسات قرائت قرآن بیشتر در منازل و به صورت سنتی بوده است اما پس از انقلاب قرائت قرآن گسترش یافت و به یک رشته تبدیل شد و مسابقات متعددی در این زمینه برگزار می گردد.

وی، توسعه حفظ قرآن را یکی دیگر از خدمات عملی امام راحل به ساحت قرآن کریم دانست و گفت: بحث حفظ قرآن امروز به جایی رسیده است که تنها در مجتمع قرآن و حدیث المصطفی نزدیک به صد حافظ قرآن داریم و رشته حفظ قرائت قرآن به صورت رسمی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: ترجمه فارسی قرآن کریم پس از انقلاب به بیش از پنجاه مورد رسیده است و تفسیرهای متعددی نیز توسط مفسران پس از انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است که همگی از برکات انقلاب اسلامی و از خدمات امام خمینی(ره) به شمار می آید.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، راه اندازی مراکز آموزش تخصصی قرآن کریم، تشکیل گروه های علمی قرآنی متعدد در حوزه ها و دانشگاه ها، ایجاد رشته ها و گرایش های دانشگاهی قرآن کریم، اجرای مسابقات قرآنی، انتشار مجلات قرآنی و... را از دیگر خدمات عملی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به ساحت قرآن کریم برشمرد.

وی، حاکمیت قرآن کریم بر قوانین و احکام در جمهوری اسلامی ایران را بخش دیگری از خدمات عملی امام راحل(ره) برشمرد و تصریح کرد: این خدمت در اجرایی شدن شورای نگهبان به عنوان تضمین کننده حاکمیت قوانین قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) در جمهوری اسلامی ایران تبلور می یابد.

سخنران نشست، عمل به قرآن در زندگی فردی و اجتماعی و آغاز تحول در علوم بر اساس قرآن کریم را از دیگر خدمات عملی امام خمینی(ره) به قرآن کریم خواند و ابراز داشت: راه امام خمینی(ره)، ادامه راه اهل بیت(علیهم السلام) است و هم اکنون نیز مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ادامه دهنده راه امام راحل هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha