جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فاطمه جوادی

حوزه/ بانوی نویسنده قمی تصریح کرد: یکی از مشکلات در مسیر نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی این است که متأسفانه برخی خانواده ها، فرزندانشان را از مطالعه کتاب های غیردرسی باز می دارند.

فاطمه جوادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که خانواده و مدرسه، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی برعهده دارند، ابراز داشت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب خوانی مهم ترین مساله خود خانواده ها هستند و حال آن که متأسفانه برخی از خانواده ها اساساً اهل کتاب خوانی نیستند و لذا نمی توانند فرزندان خود را هم در عمل تشویق به مطالعه نمایند.

وی با اشاره به اهمیت نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی در دوره کودکی و نوجوانی افزود: گاهی اوقات دیده می شود که برخی خانواده ها حتی فرزندان خود را از مطالعه کتاب های غیردرسی نهی می کنند و حال آن که در این مقطع سنی در درجه اول و بیش از سایرین باید مشوق فرزندان خود باشند نه این که آن ها را از این امر باز بدارند.

وی همچنین گفت: بعد از نهاد خانواده، نهاد مدرسه حائز اهمیت است، چه آن که در نظام آموزشی، تلاش در جهت علاقه مند کردن نسل جدید به فرهنگ مطالعه یکی از مهم ترین معروف ها و فضیلت هاست.

این نویسنده و رمان نویس بیان داشت: البته ناگفته نماند که در برخی مدارس، زنگ مطالعه وجود دارد که همین مساله در ترویج فرهنگ کتاب خوانی بسیار مؤثر است و چه خوب که این گونه شیوه های خلاقانه در همه مدارس ما دنبال و پیگیری شود.

وی افزود: با این حال ما نیاز به شکل گیری پویشی فرهنگی در سطح مدارس داریم و این که ساعت هایی در طول هفته به امر مطالعه کتاب های غیردرسی اختصاص پیدا کند.

جوادی ادامه داد: البته خوب است که کتاب خوانی را با بازی و دیگر امور مورد علاقه بچه ها مثل نمایش تلفیق کنیم، چه آن که به هر صورت خلاقیت و توجه به نیازها و اقتضائات سنی مخاطب در این مساله بسیار مهم و کلیدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح بهاره کتاب در روزهای اخیر گفت: معمولاً اولین چیزی که از سبد خانواده ها به جهت مشکلات حاد اقتصادی حذف می شود، بحث کتاب و کالاهای فرهنگی است.

وی افزود: البته برخی خانواده ها به جهت نهادینه شدن کتاب خوانی مقید به خرید و مطالعه کتاب هستند که حساب این ها از عامه جامعه جداست، اما با این حال به نظر بنده اجرای چنین طرح های تشویقی می بایست ناظر به نیازهای کودکان و نوجوانان هم باشد.

این بانوی نویسنده خاطرنشان کرد: در این راستا چه خوب است که کتاب هایی را با مبلغ های اندک به بچه ها اهدا کنیم و اگر امکانش باشد با نصف قیمت در طرحی جذاب برای کودکان و نوجوانان این کار صورت گیرد و حتی به نظر بنده، انتشارات تخصصی نیز در حد توان خود در این امر مبارک مشارکت داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha