یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از پنج اثر جدید با موضوع کرونا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: ما باید با آغوش باز از سوالات و شبهات جدید استقبال کنیم؛ عرضه شبهات خدمتی به شکوفایی معرفت دینی است؛ زیرا شبهه، کاوش و کشفی از ابعاد ناپیدای دین می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در آیین رونمایی از ۵ اثر جدید مکتوب با موضوع کرونا که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم به تألیف و چاپ رسیده اند گفت: تاکنون کارهای ارزشمندی از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه انجام شده است که کتاب های منتشره در موضوع کرونا بخشی از این فعالیت ها می باشد.

وی افزود: پدیده کرونا که وارد کشور شد به طبع سؤالات و شبهات مختلفی را با خود به دنبال داشت.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: خدمات طلاب در جریان شیوع کرونا متنوع بود؛ عده ای باید به بیمارستان ها می رفتند برای ارائه مشاوره روانی، برخی به آرامستان ها، برخی برای سم پاشی اماکن و گروه هایی نیز برای کارهای رسانه ای، پاسخگویی به شبهات و غیره اعزام می شدند.

وی گفت: ۱۰ نوع خدمت رسانی را در نهایت شناسایی کردیم و برای هرکدام یک کمیته تشکیل دادیم تا از این طریق بتوانیم طلاب جهادی را ساماندهی نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: در کمیته تحقیق و پژوهش علمی افراد زیادی برای تأمین محتوا تلاش نمودند که آثار منتشره از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات بخشی از خروجی های این کمیته می باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم نسبت به ویژگی های پاسخگویی امام رضا علیه السلام و سایر ائمه اطهار علیهم السلام تحقیق شود و یک نظام نامه ای در جهت پاسخگویی صحیح به شبهات و سوالات طراحی گردد.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه بیان داشت: سه اصل را باید در پاسخگویی در نظر بگیریم؛ یکی از این سه اصل طبیعی بودن پیدایش شبهات و ایجاد سوالات است.

وی گفت: طبیعی است که سؤالات مختلفی در باب مسائل دینی ایجاد شود؛ زیرا به ظاهر معارف محدودند و عرصه های مواجهه گسترده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: ما باید با آغوش باز از سوالات و شبهات جدید استقبال کنیم؛ عرضه شبهات خدمتی به شکوفایی معرفت دینی است؛ زیرا شبهه، کاوش و کشفی از ابعاد ناپیدای دین می باشد.

وی عنوان داشت: مباحث فلسفی و کلامی ما مرهون شبهات و سوالاتی می باشد که در این موارد مطرح شده است.

مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه گفت: اصل دوم پذیرا بودن انتقادات است؛ پیشنهاد دارم مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات جلساتی را در موضوع نقد آثار تولیدی خود برگزار نماید.

وی افزود: اصل سوم این است که بدانیم آثار و منابع شیعی در مقابل آثار دیگر مکاتب تا چه حد دارای غنا هستند؛ معارف اهل بیت علیهم السلام آنقدر غنی، عقلانی، مستحکم و مطابق با فطرت انسان هستند که من هرکجای دنیا آن ها را ارائه کرده ام با استقبال روبرو شده ام.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: دانستن شیوه جذب و شیوه ارائه یکی از لازمه ها برای هر عالم دینی است.

وی در پایان به برشمردن بایسته های ده گانه در پاسخگویی بهتر به شبهات پرداخت و گفت: ده بایسته لازم برای فعالیت هرچه بهتر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات شامل گزینش فراوان ترین سوالات جامعه، استقبال از شبهات فردا، پرداختن به سوالاتی که در عرصه بین الملل وجود دارد، تهیه پاسخ های محکم، قانع کننده و روان، تتبع کامل شبهه و نگاه شبهه ساز، سطح بندی پاسخ ها، همکاری کامل با مراکز پاسخگویی در جهان تشیع و جهان اسلام، نشست های حضوری با افراد دارای شبهه، اطلاع رسانی پاسخ هایی که داریم به جامعه حوزوی و دانشگاهی جامعه و پیکره کشور و همین طور نهضت ترجمه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha