جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عالمان دیار مینودری

حوزه / کتاب بهترین وسیله برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فرهنگی و علمی به نسل های آینده است و منابع دینی تاثیرات معنوی و اخروی نوشتن کتاب و به میراث گذاشتن دانش بر آیندگان را مورد تاکید قرار داده، و ویژگی مهم علم و دانش را دوام و ماندگاری منافع آن در دنیا و آخرت برشمرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، پهنه مینودری قزوین از دیرباز سرزمین تولد و پرورش علمای بزرگ اسلام بوده است و این مهم تا جایی پیش رفته که همواره در کنار نام قزوین پیشوند عالم خیز بودن آن هم به کار رفته است.

  نگاهی به زندگی سید رضی الدین قزوینی

    عالم صالح، زاهد، واقف، نویسنده، اندیشمند خوشنام و آگاه، سید رضی الدین موسوی قزوینی از علماء و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری به شمار می­رود. «السید رضی الدین بن علی اکبر بن عبد الکریم بن احمد بن نعمة الله الموسوی القزوینی من وجوه علماء قزوین النابهین». (امین، سید حسن، مستدرکات اعیان الشیعه، ج ۶ ص ۱۶۷). زندگی با برکت این عالم توانمند در شهر مینودری برای دوستداران علم و حقیقت معرف سبک زندگی موفق و به تعبیر  قرآن کریم مصداق حیات طیبه است که نه تنها خود در مسیر هدایت الهی قرار گرفته بلکه با به یادگار گذاشتن مکتوبات ارزشمند، خدمتی انسانی به جامعه علمی کرده و  اعتماد السلطنه از وی چنین یاد کرده، می­نویسد: «آقا سید رضی الدین مجتهد قزوینی خال و دایی مفضال آقا سید علی صاحب «تعلیقه معالم» و «حاشیه­ی قوانین»، بود و در قزوین و متعلقاتش ریاستی بزرگ و مجلس فقه خارجی به مثابه روسای عراق عرب، مشحون به گروهی بسیار از مستعدین علماء عجم داشت. جلالت قدر و عظمت شان آن بزرگوار دراین گونه اختصارات نمی گنجد

منسوبین سید رضی الدین موسوی قزوینی

۱-آیت الله سید ابراهیم قزوینی   

 آیت الله سید ابراهیم موسوی قزوینی، صاحب کتاب ارزشمند «ضوابط الاصول»، پسر عموی، فقیه صمدانی سید «علی اکبر»، پدر سید «رضی» است. سید ابراهیم از اساتید بزرگ در کربلای معلی است که پس از تربیت شاگردانی چون آیت الله سید محمد باقر خوانساری، آیت الله محمد حسین فاضل اردکانی و آیت الله میرزا محمد تنکابنی مولف کتاب «قصص العلماء»،  در تاریخ ۱۲۶۲ ه­ق دار فانی را وداع نموده و در صحن کوچک سید الشهداء (علیه السلام) به خاک سپرده شد.

۲-آیت الله سید علی قزوینی

وی فرزند آقاسید اسماعیل از اکابر فقهای عصر خود در قزوین بوده است. ایشان در ربیع الاول ۱۲۳۷ ه­ق، در قزوین به دنیا آمد و در بیت رفیع علم و تقوا پرورش یافت. در سنین کودکی پدر را از دست داد و در تحت سرپرستی دائی عزیزش مرحوم علامه سید رضی قزوینی نشو و نما یافت و با ارشاد آن جناب به تکمیل مقدمات علوم و تحصیل مبانی فقه پرداخت وسپس در سال ۱۲۶۲ق به کربلای معلی مهاجرت نمود و از آنجا به نجف اشرف مشرف گردید و از محضر فقهای بزرگ آن سامان استفاده نمود. پس از نائل شدن به مقام رفیع اجتهاد به قزوین مراجعت نمود و به تدریس و تألیف و تصنیف مشغول گردید.

از تالیفات ایشان می توان به کتاب «حاشیة بر قوانین الاصول»، مرحوم میرزای قمی، و «تعلیقه بر معالم الاصول»، اشاره کرد

۳-سید باقر موسوی

 سید باقر موسوی برادر سید رضی، صاحب کتاب «وظیفه المعاد در ذکر مصایب سید الشهداء» است

۴-ایت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی

علامه رفیعی از طرف مادر به سید رضی منتسب هستند؛ با این توضیح که وی دائی والده «سید ابوالحسن رفیعی»، محسوب می­شود.

۵-سید علی اصغر فحول

 مرحوم سید علی اصغر فحول، خطیب شهیر قزوینی از نوادگان سید رضی محسوب می­شود.

وی چهارمین نسل از اولاد سید رضی قزوینی بوده و میراثدار کتاب هایی بود که به همت جد بزرگش سید رضی گردآوری و استنساخ شده بود. مجموعه ی این میراث و سایر آثار متعلق به ایشان در کتابی تحت عنوان «مکتوبات، مکتبه الفحول القزوینی» به چاپ رسیده است.

تالیفات  

 از جمله آثار و مکتوبات سید رضی می توان به کتب «اصول فقه» و «انوار الهدایه» در عقائد و «الوظائف» در فقه را نام برد

سید رضی قزوینی علاقه­ی ­وافری به نگارش کتاب داشت و در گردآوری و جمع آن بسیار می­کوشید. او بدون تردید دارای کتابخانه ای بود که بقایای آن نزد حفید [نواده] سید رضی، آقای سید علی اصغر فحول بودکه در سال های اخیر به کتابخانه آستان قدس رضوی منتقل شد

سید رضی به خاطر  علاقه  شدیدی که به نویسندگی کتاب داشت، عده­ای را برای استنساخ و نسخه پردازی استخدام کرد تا هر کتابی را که می­خواست برایش نسخه می­کردند و  آن گاه وی نسخه ها را با اصل، مقابله می نمود و خود به تصحیح آن­ها اقدام می کرد.

سید رضی عمر پر برکت خود را در راه مقابله و تصحیح کتاب­های متعدد صرف کرده، آن­گاه آن­ها را وقف نموده است.

   جای شگفتی و تحسین است که در گذشته و با نبود امکانات چاپ، این عالم توانمند و بابصیرت احساس تعهد نموده و در جهت نشر و توسعه­ی فرهنگ و معارف علوم اسلامی اقدام نمود و کتابخانه عظیمی به این عالم ربانی منسوب است.

نکته قابل ذکر اینکه اخلاص او در  جمع آوری  این کتابخانه، موجب شد در سال ۱۳۹۵ تمام کتب به­جا مانده از سید رضی به کتابخانه آستان قدس رضوی منتقل گردید.

 خدمات اجتماعی سید رضی

   علمای دینی همواره به تأسی از پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) در شمار اولین کسانی هستند که با زندگی در میان توده های مردم در شبکه سازی اجتماعی و تشکیل جامعه ای منسجم پیشتاز بوده اند

  عالم فرزانه  مرحوم سید رضی الدین قزوینی نیز علاوه بر خدمات علمی- فرهنگی، در جهت خدمات اجتماعی نیز الگو و نقش آفرین بوده  و  ایشان بخشی از اموال خود را تحت عنوان «حسینیه» وقف نمود

 هم اکنون این بنا در خیابان پیغمبریه قزوین، در مناسبت های مذهبی با برگزاری برنامه های معنوی و تربیتی مورد استفاده عموم قرار می­گیرد.

همچنین وی برای تأمین هزینه های تعمیر و نگهداری این مکان، چند باب مغازه در خیابان پیغمبریه وقف نموده استعلاوه بر موقوفات در شهر قزوین، بخشی از روستای قزلجه در استان زنجان نیز از موقوفات این عالم عامل واقف محسوب می­شود.

 وفات

آیت الله سید رضی موسوی قزوینی بعد از ماه رمضان سال ۱۲۷۷ ه­ ق، دعوت حق را لبیک گفته و رخ در نقاب خاک کشید. بنا بر نقل خویشاوندان، قبر ایشان در کربلای معلی واقع شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha