جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید مرتضی کشمیری نماینده آیت الله سیستانی در اروپا

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری ولادت امام رضا(ع) را به جهان اسلام تبریک گفت و اشاره کرد: امام رضا(ع) مسلمانان را به احیای امر اسلام از طریق گسترش علوم اهل بیت (ع)، دعوت کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به جهان اسلام تبریک گفت و اشاره کرد: امام رضا (ع) مسلمانان را به احیای امر اسلام از طریق گسترش علوم اهل بیت (علیهم السلام)، یادگیری و آموزش آن به دیگران دعوت کردند و خیر و صلاح دین و دنیای آنها را در این امر می دانستند.

امام رضا (ع)، معجزه عصر خود و افتخار آن روزگار و آیه ای از آیات اسلام بودند

وی ادامه داد: امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، معجزه عصر خویش و افتخار آن روزگار و آیه ای از آیات اسلام بودند و همگی به فضیلت و جایگاه والای آن حضرت در میان تمامی مردم عصرشان اعتراف کرده و زبان ها در خصوص فضایل و صفات ایشان سخن ها گفته اند و شعرا در خصوص عظمت، بزرگواری، مفاخر و کرامت های امام رضا (ع) شعر گفتند. آن حضرت از با فضیلت ترین، کامل ترین، عالِم ترین، بخشنده ترین، پرهیزگارترین، عادل ترین و عابد ترین انسان دوران خود بودند.

نماینده آیت الله سیستانی بیان داشت: زمانی که امام رضا (ع) در مدینه منوره حضور داشتند، در مسجد النبی می نشستند و علما و فقها دور ایشان حلقه می زدند و سؤالات خود را از آن حضرت می پرسیده و جواب می گرفتند. بار ها امام رضا (ع) برای تبلیغ، آموزش و دعوت به حق به نقاط دور دست سفر کردند.

امام رضا (ع)، مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را با علوم و معارف مختلف تقویت کرد

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری با تأکید بر اینکه امام علی بن موسی الرضا (ع)، مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را با علوم و معارف مختلف تقویت کرد و شاگردان زیادی را تربیت نمودند که شیخ القرشی اسامی و شمار آنها را در دانشنامه اهل بیت (ع) آورده است، افزود: بر این اساس مشخص می شود که امام رضا (ع) مانند سایر اهل بیت نبوت (ع) به گسترش علوم مختلف از جمله علوم دینی، طبیعی، انسانی و هستی شناسی و غیر آن اهمیت می دادند و شاگردان خود را ثبت آن علوم تشویق می کردند تا مبادا از بین برود و در تمامی مکان و زمان نشر یابد.

وی به حدیث امام رضا (ع) اشاره کرد که فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لتبعونا»؛ خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیاء کند و وقتی در مورد امر ایشان سؤال شد فرمودند: امر ما زمانی احیاء می‌شود که علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند؛ زیرا اگر مردم زیبایی سخنان ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد.

وی در خصوص حدیث فوق گفت: منظور امام رضا (ع) از "الناس" در این حدیث، جماعت یا گروه خاصی نیست، بلکه شامل تمامی دوستداران علم، فرهنگ و معرفت می شود و فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان نیست؛چراکه علم و معارف ائمه اطهار (ع)، مثل خورشیدی است که همه موجودات از آن استفاده می برند.

حجت الاسلام و المسلمین کشمیری از پیروان مکتب اهل بیت (ع) از جمله جوانان آگاه و فرهیخته خواست از این علوم به ویژه علوم جدید مثل علوم طبیعی و انسانی و غیره استفاده کنند تا بتوانند به دیگران نفع برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha