جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ وبینار بین المللی بررسی حیات علمی و سیره عملی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در هند برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری  «حوزه» همزمان با شب ولادت امام رضا(ع) وبینار بین المللی بررسی حیات علمی و سیره عملی حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همت نمایندگی ایشان در هند برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی پور نماینده مقام معظم رهبری در هند، آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، حجت الاسلام و المسلمین حبیبی تبار از قم، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد علی عابدی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و همچنین امام جمعه مسجد خوجه اثنا عشری بمبئی، حجت الاسلام و المسلمین سید علی رضا رضوی از لندن، حجت الاسلام و المسلمین شوکت عباس صاحب از بمبئی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا صالح نماینده سابق جامعة المصطفی در هندوستان، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن تقوی امام جمعه مسجد جامع شیعیان دهلی، حجت الاسلام و المسلمین سید علی باقر عابدی مدیر حوزه امام الهدی سیده زینب دمشق سوریه، حجت الاسلام و المسلمین فیروز رضا نقوی صاحب، حجت السلام و المسلمین سید تحقیق حیدر صاحب امام جمعه بهادنگر ایالت گجرات هند، حجت الاسلام و المسلمین مولانا ناظر مهدی محمدی رئیس جمعیت علمای اثنی عشری کارگیل، حجت الاسلام و المسلمین سید محفوظ علی عابدی از علیپور منگلور و علاقه مندان به مقام مرجعیت شیعه برگزار گردید.

در ابتدای این وبینار حجت الاسلام و المسلمین سید شباب نقوی نماینده این مرجع عالیقدر در هند ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ولادت هشتمین اختر آسمان ولایت و امامت گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی نویسنده و مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان و استاد درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم است. ایشان یکی از هفت مرجع معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۱۳۷۳ش پس از درگذشت آیت الله العظمی اراکی می باشند. این مرجع عالیقدر از جوانی تألیفاتی بسیاری به جای گذاشته اند و تا دهه ۱۳۹۰شمسی، نزدیک به یک‌صد اثر از ایشان به زیور چاپ مزین گردیده است. ایشان از مدیران مجله مکتب اسلام به‌ویژه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود. تفسیر نمونه، از تفاسیر معاصر قرآن، حاصل کار گروهی به سرپرستی ایشان بود. مدارس علمیه مانند مدرسه فقهی امام کاظم، مؤسسات پژوهشی مانند مرکز تخصصی شیعه‌شناسی و همچنین شبکه ماهواره‌ای ولایت از جمله مراکزی است که از سوی دفتر ایشان اداره می‌شود.

در ادامه آقای آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی در سن ۲۴ سالگی به اخذ اجتهاد مطلق با اجازه از دو تن از بزرگان نجف نائل شدند و پس از آن به دلایلی به شهر مقدس قم آمدند و در آنجا ساکن شدند. قریب به بیش از ۶۵ سال است که حوزه علمیه قم از دروس ایشان بهره مند می گردد و طلاب بسیاری از درس ایشان فیض برده اند و توانسته اند به عنوان مبلغانی آگاه با اندیشه های نو و خلاق به کار تبلیغ بپردازند. ایشان در سطوح عالی و خارج فقه و اصول همواره تدریس می کنند.

 آشوری در ادامه با اشاره به آثار و انتشارات بسیار مهم این مرجع عالیقدر اظهار گفت: از ایشان بیش از صد اثر نفیس به جای مانده است که تفسیر نمونه در زمره یکی از مهمترین و بهترین آنها محسوب می گردد. ایشان در زمینه های مختلفی همچون ترجمه قرآن کریم و نهج البلاغه و مباحث فقه و اصول، اعتقادی ، فلسفی، آثار اخلاقی و زندگی معصومین کتاب های متعددی با قلمی روان و نثری دلنشین به رشته تحریر در آورده اند و امید است نسل جوان در همه کشورهای جهان از آثار و خدمات علمی ایشان بهره مند گردند.

در ادامه سخنرانان و اندیشمندان اسلامی از سایر کشورها و نقاط جهان ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت با سعادت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (ع) درباره شخصیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی سخنرانی کردند و از تفسیر نمونه ایشان به عنوان اثری گرانسنگ یاد کردند که به زبانی ساده برای فهم همه اقشار جامعه به رشته تحریر در آمده است.

حجت الاسلام و المسلمین حبیبی تبار نیز به نمایندگی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ولادت با سعادت علی بن موسی الرضا (ع) هشتمین اختر آسمان ولایت و امامت گفت: من به نمایندگی از ایشان در جمع شما عزیزان حضور دارم و برگزاری این وبینار در این شب خجسته را به فال نیک گرفته و امیدواریم که در آینده پس از بر طرف شدن محدودیت ها و مشکلات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا بتوانیم همه شما را ملاقات کنیم.

در پایان این وبینار نماینده مقام معظم رهبری در شبه قاره حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور بیان داشت: این مرجع عالیقدر جهان اسلام آثاری منحصر به فرد و بسیار گرانبها را به رشته تحریر درآورده اند که تفسیر نمونه یکی از آنها است. دیگر آثار ایشان در زمینه های مختلف نیز بسیار مهم و درخور آموختن و فراگیری است. امید است که جامعه اندیشمند و محقق به آموختن آثار ایشان بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha