پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قوه قضاییه

حوزه/ تداوم مسیر تحولی در دستگاه قضایی در دوران نوین از جمله کلیدی ترین مطالبات ملت از قوه قضائیه است، چه آن که تحقق این مهم زمینه ساز ارتقای سطح رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال گذشته در ایام هفته قوه قضائیه بود که حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با تأکید بر این که در قوه قضاییه هیچ منطقه ممنوعه ای نداریم، تصریح کرد: "موضوع شفافیت خواست و مطالبه مردم است و البته این امر تنها مختص قوه قضاییه هم نیست؛ بلکه برای همه قوای کشور است و اینکه مردم، نخبگان و صاحبنظران در جریان موضوعات باشند، نوعی صیانت بخشی برای همه دستگاه‌هاست. "

واقعیت آن است که صلابت و اقتدار دستگاه قضایی به خصوص در مقابله با دانه درشت ها، مفسدان اقتصادی، آقازاده های رانتخوار و ... از جمله عوامل بسیار مهمی است که تأثیر بسزایی در ارتقای سطح رضایتمندی مردم از حاکمیت دارد.

خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر با اقدامات قاطعانه قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی، تا حدودی اعتماد و امید به بدنه جامعه بازگشته اما اُمید است که در دوران پس از دکتر رئیسی نیز این روند مبارک تا تحقق کامل عدالت و مقابله با فساد و تبعیض تداوم داشته باشد و روند تحولی در دستگاه قضایی با خلل و مانعی روبرو نگردد.

رهبر فرزانه انقلاب، تیرماه سال ۹۷ طی سخنانی در دیدار مسئولان قوه قضائیه، لازمه تحول در دستگاه قضایی را تعیین شاخص‌های دقیق و زمان‌بندی دانسته و تصریح کردند: "تحول، به‌صورت تدریجی امکان‌پذیر نیست و باید، سریع و با شتاب مناسب باشد تا خود را نشان دهد. "

بر اساس این فرمایش مقام معظم رهبری، سلسله تحولات در این قوه می بایست به گونه ای باشد که اولاً کشور را به اهداف متعالی انقلاب اسلامی در حوزه قضا و قانون برساند و ثانیاً هم این که نتایج و برکات خود را برای عامه مردم نشان دهد؛ به همین خاطر است که رهبری عزیز و حکیم در سال های گذشته همواره بر لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف نسبت به فعالیت های ارزشمند صورت گرفته در دستگاه قضایی تأکید داشتند و این مهم را از مسئولان این قوه مطالبه می کردند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خویش، جلب افکار عمومی و اعتمادسازی را از کارهای اساسی همه دستگاهها به‌ خصوص دستگاه قضائی و ضابطان آن برشمرده و اظهار داشتند: "اعتمادسازی نیازمند دو رکن اصلی است؛ یکی کار عملی و دیگری تبلیغات. "

ایشان همچنین در جای دیگر به تصریح بیان داشتند:" در قوه‌ی قضائیه دو هدف اعلی‌ را باید همیشه در نظر داشت؛ همه‌ی کارها باید در جهت این دو هدف اعلی‌ انجام بگیرد؛ که اگر این دو هدف تحقق پیدا کرد، آن وقت محصول آن را جامعه‌ی اسلامی خواهد چشید. آن دو هدف، یکی عبارت است از سلامت قوه، دوم کارآمدی قوه. همه‌ی تلاش ها باید این باشد که این قوه تبدیل شود به یک مجموعه‌ی کاملاً کارآمد و کاملاً سالم. اگر این شد، آن وقت مردم میوه را خواهند چشید. آن میوه چیست؟ احساس رضایت و احساس امنیت، به برکت حضور قوه‌ی قضائیه. این برای یک کشور، برای یک جامعه لازم است. "

واقعیت امر آن است یکی از نهادها و ارگان های بسیار مهمی که با عملکرد خود می تواند سرمایه اعتماد عمومی را ارتقا داده و یا برعکس آن را بکاهد، قوه قضاییه است و لذا اهتمام ویژه مدیران و مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی در جهت مقابله با ظلم و فساد و تبعیض و اجرای صحیح قانون و مقابله با هنجارشکنان در ارتقای سرمایه اعتماد عمومی بسیار مؤثر است که ان شاء الله در دوران جدید نیز شاهد همین قاطعیت در بدنه دستگاه قضایی باشیم، چه آن که بی شک این امر از جمله کلیدی ترین مطالبات ملت است.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha