شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عبدالامیر خطاط

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین خطاط از تصویب آیین نامه آموزش برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: این آیین نامه برای سال تحصیلی جدید اعمال خواهد شد ولی در صورت انتقاد و پیشنهادات طلاب، تغییرات برای سال های بعد اعمال خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالامیر خطاط، معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان اظهار کرد: آیین نامه آموزش برای آگاهی طلاب، اساتید و مسئولین آماده و ابلاغ شده است ولی در برخی موارد این آیین نامه زمینه همفکری و همکاری وجود دارد.

وی افزود: وضعیت فعلی معاونت آموزش حوزه علمیه اصفهان بر اساس این آیین نامه طی می شود و چنانچه پیشنهادها و انتقاداتی از سوی طلاب پیرامون این آیین نامه دریافت کنیم و سیر تصویب آن طی شود، تغییرات در آن اعمال شده و برای سال های بعد تصویب و اجرایی می گردد.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: پیشنهادی درباره پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحول حوزه شده بود که در این آیین نامه جدید مدنظر قرار گرفته است.

وی در ادامه از آماده شدن طرحی در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: طرحی آماده شد که حوزه علمیه ابتدا یک دوره عمومی داشته باشد و سپس طلاب وارد رشته های تخصصی شوند.

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: برای این کار یک‌سری قوانینی خارج از مرکز مدیریت وجود دارد که اجازه انجام هر کاری را به ما نمی‌دهد.

وی نمونه این قوانین را، قوانین مربوط به مدارج و مدارک که از ناحیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط شورای عالی حوزه های علمیه ابلاغ می شود بیان کرد و گفت: آنچه دخیل در مدارک می باشد از حیطه اختیارات معاونت آموزش و مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان خارج است.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان مقررات مربوط به نیروی انتظامی و بحث سربازی و مشمولین و همچنین قوانین مرتبط با مسئله شهریه که توزیع و تقسیم آن توسط مراجع معظم تقلید انجام می گیرد را نمونه دیگری از این قوانین دانست و خاطرنشان کرد: قیود توزیع شهریه را مراجع تقلید برای ما معین می کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: ما باید برنامه ای را پیشنهاد کنیم که منطبق بر قوانین بوده و امکان تعامل با سایر حوزه‌های علمیه را هم داشته باشد و اینطور نباشد که دیوارهایی دور خود کشیده باشیم، بلکه اگر طلبه ای از قم یا مشهد خواست، بتواند به اصفهان انتقالی بگیرد و یا طلبه‌ای از اصفهان نیز بتوانند به قم یا مشهد منتقل شود.

حجت الاسلام خطاط با بیان اینکه با ملاحظه مواردی که بیان شد این طرح در شورای عالی آموزش و شورای عالی معاونین مرکز مدیریت که باید مسائل اجرایی را ملاحظه کنند تصویب شد و مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان نیز امضا کرد، اذعان داشت: کلیات آیین نامه تصویب شد و برنامه تفصیلی در شرف آماده‌سازی است و طرحی مصوب در اختیار مدارس علمیه قرار گرفته و منتشر شده و از کلیه طلاب و اساتید که امکان یاری در این زمینه را دارند تقاضا می شود معاونت آموزش را یاری کنند.

وی در ادامه از برگزاری اولین ترم تابستانه خبر داد و اظهار داشت: در ماه مرداد، حوزه علمیه یک ماه تعطیل می باشد ولی امسال قصد داریم برای اولین بار به صورت مختصر و آزمایشی تا ۸ واحد درسی شامل دروس یک واحدی و دو واحدی برای ترم تابستان عرضه کنیم.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان بر مسئله مباحثه تاکید و خاطر نشان کرد: مباحثه از سنت های ارزشمند در حوزه های علمیه بوده و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بر حفظ این سنت ها تاکید شده است، ولی متاسفانه مباحثه در حال فراموش شدن می باشد و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید از پایه ۱ تا ۳ الزاما مباحثه دارند و چهار نمره در نمره امتحانات آنان ملاحظه می شود

حجت الاسلام خطاط افزود: امسال مباحثه برای پایه ۴ تا ۱۰ به صورت اختیاری می باشد و همان ۴ نمره برای کسانی که مباحثه داشته باشند، ملاحظه می شود.

وی در پایان گفت: همواره از اساتید می خواهیم در همه جلسات بر تبیین کیفیت اصول مباحثه صحیح و شرایط آن و بر پیگیری اجرای آن، تاکید داشته باشند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    شما فقط بلدید ازاصفهان وقزوین خبربگذارید؟استان دیگه ای تو ایران نیست؟