دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست مدیران واحدهای استانی  فقه حقوق و قضای اسلامی

حوزه/ رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی گفت: توجه به سبک زندگی حوزوی و تحصیلات و فقه و اصول عمده تمایز قضات حوزوی از غیر حوزوی است. این امر باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران و طلاب در حال تحصیل در این مجتمع ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین امینی در جمع مدیران واحدهای استانی مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی از استان های گلستان، فارس، یزد، چهارمحال بختیاری، مازندران(نوشهر و بابل)، قزوین که در این مجتمع در قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید آیت الله بهشتی، ایشان را فرد امیدوار، آینده نگر، روشنفکر، دارای ذهن خلاق، مبتکر، نو آور در حل مشکلات، با بصیر، حق طلب و الگو پذیر برای نسل های بعدی در حوزه و در امر قضا، توصیف کرد و گفت: دارا  بودن همه این شرایط  از ایشان آیت الله بهشتی ساخت که سبب شد هنوز درک درستی از شخصیت آن شهید والا مقام نداشته باشیم.

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی افزود: آن شهید در عرصه کادر سازی برای نظام و تعلیم و تربیت با راه اندازی دبیرستان دین و دانش، مدرسه علمیه حقانی و راه اندازی دانشگاه قضایی سهم بسزایی داشت که حتی لازم است این سه عنوان را تجربه بسیار موفق ایشان نام ببریم و از آن  الگوی گیری کنیم.

وی بیان داشت: آیت الله بهشتی دست بالایی در تدوین کتب تعلیمات دینی به سبک جدید در ۵۰ سال گذشته داشته و در کنار آن اهتمام جدی هم به بحث تربیت معلمان دینی، کادر سازی پرورش نیروهای انسانی انقلابی دینی داشته است. همه این موارد سبب شد که ایشان بتواند الگویی مناسب برای حوزویان و سایر افراد جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان این که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از طلاب در سطح دو و سه مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در حال تحصیل می باشند، ادامه داد: در این مورد شهرهای بابل، قزوین شیراز و.. سهم خوبی دارند.

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی افزود: آنچه برای مسئولین مجتمع مهم است توجه به مسئله تحصیلات، تربیت و سبک زندگی حوزوی و دانش افزایی فقه به همراه حقوق است.

وی بیان داشت: کسی که وارد این مجتمع شود باید نگاه جدی تری به فقه و اصول و سبک زندگی حوزوی داشته باشد تا در آینده بتواند فرد موفق در بحث اجتهاد در مسئله حقوقی باشد و اگر غیر این نگاه باشد نتوانسته ایم عملکرد مناسبی با عنوان دانشگاه قضای اسلامی به نام حوزوی ارائه دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: توجه به سبک زندگی حوزوی و تحصیلات و فقه و اصول عمده تمایز قضات حوزوی و غیره است. این امر باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران و طلاب در حال تحصیل در این مجتمع ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی گفت: دانشگاه قضایی طلاب تنها به دنبال دانش افزایی و اضافه کردن تکنیک های حقوقی به طلاب نیست، بلکه مهم تربیت طلاب براساس زندگی و سبک حوزوی و توجه عمیق به فقه و اصول و حقوق و داشتن استدلال های حقوقی مناسب با پرونده وموضوعات جدید است.

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی افزود: دانشگاه قضا و این مجتمع بر روی دانش اجتهادی سرمایه گذاری می کند. این آن چیزی است که مسئولین مجتمع به دنبال تحقق آن هستند.

وی بیان داشت: در این مجتمع مسئولین توجه جدی به بحث فقه و فقه های مضاف دارند و باید به صورت تخصصی این مباحث دنبال شود تا شاهد ارتقاء قضات باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha