پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مدرسه علمیه نمونه پیامبر اعظم(ص)

حوزه/ مدرسه علمیه نمونه پیامبر اعظم(ص) قم، بر مبنای فرمایشات رهبری با برنامه ای تحول یافته، کوتاه و کارآمد و با تأکید بر اندیشه ورزی طلبه با استفاده از روش های نوین، با هدف تربیت طلاب انقلابی و نیروهای کارآمد برای نظام ولایی تاسیس شده است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، مدرسه علمیه نمونه پیامبر اعظم (ص) قم، بر مبنای فرمایشات رهبری با برنامه ای تحول یافته، کوتاه و کارآمد و با تأکید بر اندیشه ورزی طلبه با استفاده از روش های نوین، با هدف تربیت طلاب انقلابی و نیروهای کارآمد برای نظام ولایی تاسیس شده است.         

 هدف عالی در حوزه های علمیه تربیت انسان کامل و تحقق نظام الهی و حاکمیت خداوند سبحان در مقابل حاکمیت طاغوت می باشد که البته رسیدن به آن راهی سخت و دشوار در پیش دارد که آن جز با همت های عالی و تهذیب نفس و کسب کمالات انسانی و رسیدن به اوج قله معرفت و بندگی حق تعالی میسور نمی شود و حداقل فعالیتی که ما می توانیم داشته باشیم آماده نمودن بستر چنین سیر تکاملی در ابعاد مختلف همچون تحصیل علم و معرفت و تهذیب نفس و بندگی خداوند متعال است و تهیه چنین بستری علاوه بر آن نقشه جامع حوزه های علمیه در ابعاد مختلف نیازمند به ارائه الگویی مناسب به طلاب و سربازان امام زمان روحی له الفداه نیز می باشد.
آن الگو در قالب مدرسه نمونه در ابعاد مختلف علمی و عملی أعم از : آموزشی ، پژوهشی اخلاقی ، تربیتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و ... می باشد که در آنجا تربیت طلبه مهذب و با تقوا و مسلط در علوم وحیانی و فعال و مؤثر در نظام اسلامی از اهداف میانی جهت رسیدن به آن هدف عالی می باشد.

مدرسه نمونه که چینش و عناوین و ارائه محتوی و متون درسی آن با توجه به مصوبه ۸۴۸ شورای عالی حوزه های علمیه در مورخه ۲۴ / ۰۲ / ۱۳۹۱ و مصوبه ۱۰۰۱ مورخه ۲۵ / ۱۰ / ۱۳۹۴ و براساس فرمایشات و انتظارات مقام معظم رهبری مد ظله العالی به عنوان ولی فقیه زمان و خبره و کارشناسی عمیق ، حکیم ، بصیر و خبیر که دارای نگاه جهانی می باشد در پنج دوره سطح ۱ ، ۲ ،۳ ، ۴ و ۵ دوره تکمیلی خارج پیشرفته تعریف می شود که به صورت پلکانی و مرتب بر یکدیگر حرکت به سمت طراحی نظام تعلیم و تعلم در ابعاد مختلف در راستای تربیت انسان های وارسته ، الهی، دین شناس با عنایت به تخصص گرایی و عدم توقف در دوره های عمومی می باشد.
بنابر فرمایشات معظم له سطح ۱ به عنوان مقدمات ، سطح ۲ به عنوان پایان دوره عمومی ، سطح ۳ به عنوان سطح عالی و به تعبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی( خارج ابتدایی) و سطح ۴ به عنوان آغاز خارجی که دریای خروشان استدلالات فقهی و اصولی می باشد(خارج پیشرفته) چهار سطح و سطح پنج( اجتهاد) دوره تکمیلی خارج تا اجتهاد به صورتی طراحی گردیده است که طلبه بین دوازده تا پانزده سال به اجتهاد برسد.

 پنج سال اول سطح یک و دو ، پنج سال دوم : سطح سه و چهار ، پنج سال سوم : اجتهاد ، بطور میانگین هر دو سال و نیم یک سطح خوانده می شود ما در گام اول دوره سطح ۱ و ۲ را در ابعاد علمی و عملی أعم از : آموزشی ، پژوهشی ، فرهنگی ، اخلاقی ، تربیتی ، اجتماعی ، سیاسی و ... خدمت عزیزان ارائه می نمائیم تا بعد از اصلاحات و تأیید نهائی و عبور از گام اول به ترتیب سطح ۳ ، ۴ و ۵ ارائه شود که در سطح ۳ واحدهای درسی إحیاء تراث هدفمند همراه با بیان مکتب های فقهی و اصولی و روشهای یادگیری و شیوه های علمی دروس خارج و عناوین بسیار ارزنده ی دیگری در موضوعات مورد نیاز إرائه می گردد و سطح ۴ و ۵ نیز دارای مدرسه ویژه و خاص خود تحت عنوان مدرسه فضلاء و یا ... می باشد که در آن برنامه های درسی ویژه دروس خارج پیشرفته عرضه می شود.

 ثبت نام اینترنتی مدرسه علمیه نمونه :
 https://b2n.ir/w7581

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha