جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دوره تربیت استاد تفسیر قرآن

حوزه/ مراسم افتتاحیه دوره تربیت استاد تفسیر قرآن ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، مراسم افتتاحیه دوره تربیت استاد تفسیر قرآن، ظهر امروز ۱۵ تیر در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خوزستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمد بزرگیان، معاون تهذیب حوزه علمیه خوزستان، ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار داشت: دوره مهارت‌های بیان تفسیر که چندین سال است زیر نظر مستقیم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در حال برگزاری است، از دوره‌های بسیار موفق بوده که ما توفیق داشتیم در سال ۹۸  این دوره را در استان خوزستان برگزار کنیم، ولی متأسفانه به علت شیوع بیماری کرونا، ناتمام ماند و امروز بعد از دو سال مراسم افتتاحیه این دوره در حال برگزاری است.

وی افزود: این دوره بسیار مثمر ثمر بوده و نگاه انسان را به قرآن متحول می‌کند و انسان با فراگیری مطالب این دوره حس می‌کند که می‌تواند با قرآن ارتباط برقرار کند و آن را بفهمد و در زندگی خود بکار بگیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام سید محمدعلی بلادیان، مسئول امور قرآنی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، با اشاره به آیه ۶۸ سوره مائده «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَیٰ شَیْءٍ حَتَّیٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ»، اظهار داشت: خداوند در این آیه صریحاً به ما دستور می‌دهد که توجه ویژه‌ای به قرآن کریم داشته باشیم و آن را در جامعه اقامه کنیم؛ چراکه اصل اقامه قرآن و رسیدن به مقامی است که ما بتوانیم قرآن را در زندگی خودمان به‌طور ویژه پیاده کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: اگر بنا باشد اقامه قرآن و مسائل مذهبی صورت گیرد، حتماً باید از جانب حوزه علمیه باشد؛ ازاین‌رو در جلساتی که با مسئولین مدیریت حوزه علمیه خوزستان و شخصیت‌های ممتاز این حوزه داشتیم، توانستیم سه برنامه قرآنی را جمع‌بندی کنیم که اولین آن‌ها بحث تربیت استاد تفسیر قرآن کریم بود.

در بخش پایانی این مراسم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابراهیم پور، معاون علمی پژوهشی مؤسسه تفسیر حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی، با اشاره به آیه ۴۴ سوره نحل «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»، تصریح کرد: علماء وارثان پیامبران هستند و وظیفه‌دارند تا قرآن را برای مردم تبیین کنند؛ ازاین‌رو باید با شیوه‌ها و روش‌های بیان قرآن کریم آشنا باشند.

وی افزود: ما در دوره بیان مهارت‌های تفسیر می‌خواهیم یاد بگیریم طوری تفسیر قرآن را برای مردم بیان کنیم که شیوا، دقیق و لذت‌بخش باشد.

حجت‌الاسلام ابراهیم پور، در پایان به بیان مطالبی در خصوص قالب‌ها و روش‌های بیان تفسیر، روش دسته‌بندی، روش برداشت از قرآن، لغزشگاه‌های تفسیر و ترجمه قرآن، قرآن و کودک، روش‌های پاسخگویی به شبهات و روش جذاب سازی کلاس‌های قرآنی بیان کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha