شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حال و هوای حرم کاظمین (ع) در سالروز شهادت امام جواد (علیه السلام)

حوزه/ عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با تاکید بر الگوگیری از سیره همدردی و بخشش امام جواد(ع) گفت: در سیره این امام همام بحث همدردی و همراهی با افراد را می بینیم ایشان دست بخشنده ای داشتند و جود و کرمشان بسیار بود از این رو ایشان را جواد الائمه(ع) نامیدند.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار حوزه در سالروز جانسوز شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: وقتی خبر بیماری کسی را به این امام بزرگوار می آورند ایشان به عیادت می رفتند و از آن افراد دلجویی می کردند.
وی افزود: ایشان سعی می کردند با افراد طبقه پایین جامعه نشست و برخاست کنند و با روحیه ساده زیستی و بدون تشریفات همانند آنها لباس می پوشیدند و با آنها هم غذا می شدند.
این استاد حوزوی، با بیان اینکه باید ابعاد مختلف سیره زندگانی امام جواد(ع) مورد مطالعه و الگوگیری قرار گیرد گفت: ایشان تنها فرزند امام رضا(ع) است که در سال ۱۹۵ هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمدند و هنگام شهادت پدر بزرگوارشان ۵ سال بیشتر نداشتند و با توجه به جایگاهی که داشتند به امامت برگزیده شدند.
وی تاکید کرد: این امام عظیم الشان با وجود سن کمی که داشتند عظمت علمی، اخلاقی و روابط اجتماعی ایشان زبانزد عام و خاص بود و این می تواند الگویی برای برای جوانان در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی و دینی باشد.
ماهروزاده با اشاره به شاگردان امام جواد(ع) گفت: ایشان در یک دوران خفقانی زندگی می کردند که بسیار مورد آزار و اذیت قرار داشتند اما توانستند شاگردان بسیار خوبی را تربیت کنند و تحویل جامعه دینی دهند ایشان در دوران حیات و امامت خویش شاگردانی را از جملع عبدالعظیم حسنی و علی بن مهزیار، حسن بن سعید و محمدبن اسماعیل تربیت کردند.
وی ادامه داد: همچنین روایات بسیاری از این امام همام به دست ما رسیده است که تنها محدثان شیعه آنها را نقل نکرده اند بلکه علما و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقی را از ایشان نقل کرده اند که امروز به یادگار مانده است.
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، به روایت زیبایی از امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: روایت های بسیاری از این امام همام نقل شده است که می تواند در زمینه های تربیت اجتماعی و فعالیت های فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد همچنین کسانی که نیاز داشته باشند در جامعه به نفوذ معنوی و محبوبیت اجتماعی برسند می توانند از روایات این امام بهره بگیرند.
وی اضافه کرد: امام جواد(ع) می فرمایند: «سه خصلت می تواند جلب محبت کند؛ انصاف در معاشرت با مردم، همدردی با مشکلات آن‌ها و قلب سلیم است» در واقع در رفتارها و برخوردهای ما با کودکان و بزرگسالان شرط اول انصاف است که اگر رعایت شود خود به خود محبت مردم به سمت ما جلب می شود و نفوذ معنوی که نیاز یک مبلغ است ایجاد می شود.
این استاد حوزوی، ادامه داد: همدردی با مشکلات مردم در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی،معیشتی، دینی و خانوادگی است و وقتی همدردی با افراد باشد روابط عاطفی صورت می گیرد.
وی با اشاره به تفسیر قلب سلیم گفت: در سوره شعرا آیه ۸۹ در توصیف روز قیامت از زبان حضرت ابراهیم آمده است که می فرمایند" إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ: و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید."
ماهروزاده، بیان داشت: در روز قیامت هیچ چیزی به جز قلب سلیم به کار نمی آید که معنای آن دور بودن از آفات ظاهری و باطنی است همچنین در مفهوم قلب سلیم آمده است: قلبی که از هرگونه بیماری و انحراف اخلاقی به دور باشد قلب سلیم برای دنیا و آخرت انسان سودمند است.
وی با بیان اینکه قلب سلیم توشه دنیا و آخرت است گفت:  قلبی که از هرگونه شرک و بیماری و حسد به دور باشد در این دنیا انسانها را به سوی انسان دیگر جذب می کند و باعث قبول کردن صحبت ها و نصایح می شود و قلب سلیم در آخرت سرمایه ای است که انسان را به بهشت الهی رهنمود می کند بنابراین منافع و لذت های دنیوی و مادی سودی برای انسان ندارد و نمی تواند کمکی برای رهایی انسان از عذاب های الهی داشته باشد اما قلب سلیم در این دنیا چنان ارزشمند است که سبب می شود عواطف مردم به سوی انسان ها جلب شود.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(س) تاکید کرد: مبلغان با الگوگیری از امام جواد(ع) در رفتارهای اجتماعی خود به گونه ای عمل کنند که بتوانند افراد را به خود جلب کنند و این امر باعث می شود در تبلیغات و اهداف عالی الهی موفق باشند.
۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha