شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قاسمی نیا

حوزه/ رییس جمهور در روز جلسه تحلیف یک قَسم می خورد؛ اما در مدت چهار سال یعنی ۱۴۶۰ روز!! باید در پست رییس جمهوری تمام وقت وقف خدمت به ملت باشد و بی شک تمام عمر باید پاسخ گو باشد و در عالمی دیگر هم که همگان اعتقادداریم باید پاسخ ها را آماده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام قاسم نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم، در یادداشتی نکاتی را پیرامون مراسم تحلیف ریاست جمهوری بیان کرده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سوگندی که برای تزیینات و تشریفات نیست!

طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی برای آغاز به کار رییس جمهور منتخب باید حکم او و آغاز به کارش به تایید و امضای رهبرمعظم انقلاب برسد که به اصطلاح تنفیذ می گویند و سپس طبق بخشی از اصل ۱۲۱ قانون اساسی با حضور در مجلس شورای اسلامی در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران و با حضور روسای قوا و اعضای شورای نگهبان و سایر مهمانان به خداوند قادر متعال سوگند یادکرده

و آن را امضا می کند.

برپایی مراسم سوگند در قبولی مسئولیت هایی مانند: نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا قضات و نیز رییس جمهور انجام می شود و ادای سوگند رییس جمهوری در بسیاری از کشورها اجرا می شود.

اما متن سوگند در جمهوری اسلامی ایران از جامعیت بیشتری برخوردار می باشد.

 از زمانی که فردی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود خود را در پیشگاه قرآن کریم و در برابر خداوند متعال و پیامبر خدا صلی الله علیه وآله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و ملت ایران در مقام پاسخ گویی قرار می دهد.

البته نه فقط برای ملت عصر خود و یا دوران ریاست جمهوریش؛ بلکه برای تمام نسل ها ی بعد هم باید پاسخ گو بداند. و بدانیم که این ادای سوگند تشریفاتی و تزییناتی و یا تبلیغاتی نیست! چون با اختیار کامل به میدان تعهد وارد شده و در تمام توفیقات و پیشرفت کشور و کارهای زیربنایی و بزرگ و یا نارسایی ها و عقب افتادگی ها و شکست ها و ناامیدی ها سهیم و مسئول است و تفاوتی ندارد و همیشه و همه وقت باید پاسخ گو باشد و از همه مهم تر خود را باید در محکمه عدل الهی برای پاسخ گویی و توضیحات و دریافت ثواب و عقاب حاضر بداند! و درمقابل خون مطهر شهدا و ایثارگران و محرومان و ضعیفان و بی پناهان و پابرهنگان مسوول و مدیون بداند!

با نگاهی و مروری کوتاه به متن سوگند رییس جمهور نکاتی برجسته به عنوان وظایف او در سرفصل تعهداتش تعیین شده که برخی از آن موارد به این شرح می باشد:

پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی؛ وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور؛ ترویج دین و اخلاق؛ پشتیبانی از حق؛ گسترش عدالت؛ به کارگیری همه استعداد و صلاحیت خود درراه ایفای مسوولیت؛ پرهیز از هرگونه خودکامگی؛ حراست از مرزها و استقلال سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی کشور؛ حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است.

روسای محترم جمهور که خود را از بین میلیون ها نفر هم وطن شایسته ریاست وامانت داری دانسته اند و مردم به وی اعتماد کرده اند باید هر روز متن سوگند را بخوانند! و آن را در برابر دید خود قرار بدهند!

و قدرتی را که مردم به عنوان امانتی مقدس به او سپرده اند، قدر بداند و برای انجام وظایفش با فداکاری و ایثار به کار بگیرد.

و هر لحظه باید خداوند را ناظر رفتار و گفتارش ببیند و به خداوند پناه ببرد تا از مکاید شیطان و نفس اماره مانند: آلوده شدن به ریا، غرور، فریب، خدعه، نیرنگ، غفلت، دروغ، بی مبالاتی، بی انصافی، بی تعهدی؛ بی بصیرتی، بی وجدانی، بی مسوولیتی، کم کاری، سستی، اهمال کاری، تنبلی و ...درامان باشد و با عمل صالح عاقبت بخیری دنیا و آخرت را امیدوار باشد.

رییس جمهور در روز جلسه تحلیف یک قَسم می خورد؛ اما در مدت چهار سال یعنی ۱۴۶۰ روز!! باید در پست رییس جمهوری تمام وقت وقف خدمت به ملت باشد و بی شک تمام عمر باید پاسخ گو باشد و در عالمی دیگر هم که همگان اعتقادداریم  باید پاسخ ها را آماده داشته باشد.

شایسته است هر رییس جمهور پس از پایان دوران ریاستش باتوجه به قبول کردن وظایف و قَسمی که در پیشگاه قرآن کریم یادکرد؛ گزارش مبسوط و مستندی از اقداماتش را به ملت ارائه کند و قضاوت و ارزیابی عملکرد و تعیین نمره خدمتش را از مردم بخواهد.

هرچند توسط تاریخ و ملت های آینده نیز قضاوت خواهد شد!

یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغَد و اتقواالله ان الله خبیر بماتعملون (حشر ۱۸)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha