جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید محمد علی معصومی

حوزه/استاد اخلاق حوزه علمیه مبارزه با نفس را راه رسیدن به حکمت الهی دانست و گفت: درجه اول حکمت را پرهیز از گناه و درجه آخر آن را گذر فانیات باید دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه از هرمزگان، حجت‌الاسلام سید محمد علی معصومی لاری، مدیر مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس ، در جلسه درس اخلاق طلاب، اظهارداشت: سیر الی الله یعنی اینکه انسان با اعمال و کار هایی که انجام میدهد خود را به هدف الهی بیشتر نزدیک کند.

وی با بیان اینکه هدف خداوند این است که ما در وهله اول به حکمت برسیم، گفت: انسان با اعمال خود نشان میدهد که در مسیر الهی قرار گرفته یا نه؛ چرا که تا زمانی در مسیر الهی قرار نگیرد، نمی تواند به حکمت الهی برسد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان عنوان کرد: درجه اول رسیدن به حکمت و انسان حکیم این است که انسان به هیچ وجه گناه نکند؛ زیرا حکمت با گناه سازگاری نداشته و انسان حکیم در کار و رسیدن به اهداف محکم بوده و هیچ وقت علیه اراده و خواست خداوند کار نمی کند.

 مدیر مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس ابراز داشت: انسان حکیم در برابر خداوند متعال ابراز وجود نمی کند و بر خلاف اراده خداوند هیچ عملی انجام نمی دهد و درجه آخر حکمت نیز این است که انسان از فانیات و دنیا دست بکشد.

وی ادامه داد: اینکه انسان از فانی‌شونده‌ها دست بکشد یعنی از مدارج بهشت و جهنم نیز گذر کرده و به درجاتی رسیده که فقط رضایت حق تعالی برایش دارای اهمیت است نه امتیازاتی که در بهشت وجود دارد!.

حجت‌الاسلام معصومی خاطرنشان کرد: رسیدن به درجات حکمت احتیاج به مبارزه جدی با نفس دارد و اگر کسی مبارزه با نفس را در دستور کار قرار ندهد شاهد افت و خیز در خود خواهد بود و به جایگاه حکمت الهی نخواهند رسید.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر به حکمت الهی  دست پیدا نکنیم به معرفت الهی هم نمی توانیم دست پیدا کنیم و انسانی هم که از لحاظ معرفت و شناخت در سطح پایینی قرار داشته باشد را نمی توان موفق قلمداد کرد.


انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    0 0
    مدرسه مالک اشتر بندرعباس نه همدان