شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 969068
۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
بالصور/ إقامة الاجتماع التحضيري لمؤتمر أمناء الرسل العلمي تحت عنوان "دور آية الله السيد محمد مهدي الخرسان في إحياء تراث أهل البيت (ع)" بقم المقدسة

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: ما در کنار بررسی شخصیت آیت الله خرسان و سایر علمای حوزه که در سال های بعد به آنان خواهیم پرداخت، به دنبال بررسی مسائل تعاملی بین حوزه های علمیه قم و نجف نیز هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری دبیر کنگره علمی امناء الرسل پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت امام باقر علیه السلام گفت: این کنگره با هدف گسترش همکاری های بین حوزه قم و نجف تشکیل شده است.

وی افزود: شخصیتی همچون امام خمینی رضوان الله تعالی علیه شاگرد آیت الله حائری بوده و در حوزه علمیه قم پرورش یافته اند؛ اثرگذاری ایشان روی کل جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر و عمیق تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری خاطرنشان کرد: بزرگان زیادی در دو حوزه قم و نجف بوده اند که روش علمی، اخلاقی و تربیتی آنان باید بین صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی بازخوانی شود؛ قطعاً این روش ها برای حوزویان، دانشگاهیان و نخبگان دنیا قابل ارائه و استفاده هستند.

وی یکی از مهمترین اهداف تشکیل کنگره امناء الرسل را ارائه روش های علمی و معنوی علما به دنیا دانست و گفت: ما حوزه های علمیه تشیع را در اقصی نقاط دنیا داشته و داریم که ذخیره ها و چهره های علمی مختلفی را تربیت نموده اند؛ نیاز است به این شخصیت ها و سیره آنان پرداخته شود.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل تصریح کرد: با توجه به اینکه نهادهای مختلفی عضو این کنگره هستند ریاست آن بر عهده آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه قم است؛ ارکان اصلی این کنگره در حوزه علمیه قم شامل مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی العالمیة، مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه آل البیت، مرکز ابحاث العقائدیة، مؤسسه کتابشناسی شیعه، مؤسسه فرهنگ و تمدن اسلامی مشکات حکمت می باشند.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۱۳ مرکز حوزوی هم با کنگره در حال همکاری هستند افزود: پژوهشکده دفتر تبلیغات اسلامی، مؤسسه دارالحدیث، دانشگاه دارالحدیث، آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی، مؤسسه امامت، مؤسسه پژوهش های قرآنی، مؤسسه اسراء، مؤسسه ذریة النبویه، مؤسسه البیان، انجمن های علمی حوزه، مرکز تخصصی مهدویت، دانشگاه قرآنی سازمان اوقاف و جامعة الزهرا سلام الله علیها این ۱۳ مرکز را شامل می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری بیان داشت: دبیرخانه ای در نجف و دبیرخانه ای در قم تشکیل شده اند تا تعاملات و هماهنگی لازم در امور مربوط به این کنگره را انجام دهند؛ دبیرخانه این کنگره در نجف اشرف به عهده مرکز استراتژیک حرم مطهر حضرت ابوالفضل علیه السلام است.

وی گفت: نکته مهمی که برای ما وجود داشت این بود که بتوانیم شخصیتی را انتخاب کنیم که معاصر و تاحدودی زوایای علمی وی ناشناخته باشد؛ بر این اساس آیت الله سید محمد مهدی موسوی الخرسان را انتخاب نمودیم.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل اظهار کرد: علامه خرسان با ۹۳ سال سن در طی ۷۰ سال گذشته اهل پژوهش بوده اند؛ ایشان تقریباً ۶۰ جلد اثر چاپ شده و تقریباً ۶۰ جلد اثر چاپ نشده دارند.

وی با تأکید بر تعامل بین دو حوزه قم و نجف عنوان داشت: ما در کنار بررسی شخصیت آیت الله خرسان و سایر علمای حوزه که در سال های بعد به آنان خواهیم پرداخت، به دنبال بررسی مسائل تعاملی بین حوزه های علمیه قم و نجف نیز هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: نیاز بود که در نشست هایی این شخصیت ها معرفی شوند؛ امیدواریم بتوانیم در قالب یک سایت اینترنتی هم آثار آیت الله خرسان را ارائه دهیم و هم به شخصیت این عالم بزرگ بپردازیم.

وی ادامه داد: بسترسازی برای برگزاری نشست هایی در عراق هم انجام گرفته است.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل خاطرنشان کرد: عتبه حضرت ابوالفضل علیه السلام با توجه به پیشینه پژوهشی خوبی که داشت و با نظر مراکز پژوهشی به عنوان دبیرخانه در نجف انتخاب شد؛ مؤسسه آل البیت در نجف اشرف، عتبه امام حسین علیه السلام، عتبه علوی، عتبه کاظمین، وقف شیعی عراق، کتابخانه علامه قرشی، مؤسسه آیت الله حکیم، مؤسسه آیت الله بحرالعلوم، مرکز رئوس و سوابق نشر تراث و مراکز دیگری نیز در کشور عراق با کنگره امناء الرسل همکاری دارند.

وی گفت: در راستای تعاملات علمی که از اهداف اساسی کنگره است ما به دنبال این هستیم که علاوه بر پرداختن به دستاوردهای علمی بزرگان حوزه، انگیزه ها و سبک زندگی آنان را مورد بررسی و انتشار قرار دهیم؛ جامعه ما، اندیشمندان ما، دانشگاهیان ما، حوزویان ما و همه افراد دنیا باید از این بزرگان درس زندگی بیاموزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha