شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بالصور/ إقامة الاجتماع التحضيري لمؤتمر أمناء الرسل العلمي تحت عنوان "دور آية الله السيد محمد مهدي الخرسان في إحياء تراث أهل البيت (ع)" بقم المقدسة

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی ربانی گفت: آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان در مورد احیای آثار علمای دین و تراث شیعه نقش آفرینی بسیار درخشانی داشته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد ضمن تسلیت ایام شهادت امام باقر علیه السلام گفت: در ایام برگزاری حج هستیم و نیکوست همدیگر را به خواندن دعا بویژه دعای عرفه دعوت نماییم.

وی افزود: این کنگره تمام معیارها برای ایجاد یک حرکت علمی را در خود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی خاطرنشان کرد: در این زمانه توقعاتی از حوزه های علمیه وجود دارد که حوزه به تنهایی از عهده انجام آن نمی تواند برآید؛ با توجه به انتظارات عظیم، گسترده و کلانی که از حوزه های علمیه وجود دارد نیازمند مشارکت، هم افزایی و استفاده از ظرفیت های جمعی حوزه های علمیه هستیم.

وی گفت: در این کنگره می خواهیم در مورد ایفای نقش حوزه های علمیه در عرصه های گوناگون را مورد بررسی قرار دهیم.

مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل تصریح کرد: آیت الله خرسان دارای مقبولیت ارزشمندی در نزد اهل علم و تحقیق دارند و این می تواند فرصتی را برای برداشتن گام های بلند فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم کنگره بزرگداشت علامه خرسان بتواند گام بلندی در راستای هم افزایی حوزه های قم و نجف بردارد افزود: بحث تجلیل آیت الله خرسان و بزرگداشت افتخارات حوزه های علمیه قم و نجف دو محور اصلی فعالیت کنگره امناء الرسل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیان داشت: یکی از محورهای ما در این کنگره شخصیت هایی است که آیت الله خرسان در آثارشان به آنها اشاره کرده اند؛ شخصیت هایی از زمان حضرت امیرالمؤمنین تا زمان حال حاضر مورد توجه آیت الله خرسان بوده است.

وی گفت: آیت الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان در مورد احیای آثار علمای دین و تراث شیعه نقش آفرینی بسیار درخشانی داشته اند.

مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل اظهار کرد: در زندگی این عالم بزرگ احیای تراث و هویت شیعی به روشنی دیده می شود؛ نقش تقریبی و پاسخگویی به شبهات نیز از دیگر فعالیت های درخشان آیت الله خرسان بوده است.

وی با تأکید بر به میدان آوردن اعتبار برخی آثار توسط آیت الله خرسان عنوان داشت: ایشان با نوشتن مقدمه توانسته اند نسبت به برخی آثار اعتباربخشی نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: در مورد حوزه های علمیه می بایست به موضوعاتی همچون ویژگی های حوزه علمیه در تربیت رجال علمی، جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمی، نقش آن ها در حفاظت از جامعه در صیانت و محافظت از دین، باورها و جلوگیری از انحرافات در عصر غیبت، نقش حوزه های علمیه در رد شبهات و برون رفت از حوادث، خاندان های علمی ریشه دار و تأثیرگذار، ضرورت تعامل و ارتباط حوزه های علمیه، نقش وجود مقدس و بی نظیر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در حفظ و پویایی حوزه های علمیه و تطور، تعامل و همگرایی حوزه های علمیه پرداخته شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال جریان سازی و انگیزه بخشی به محققین هستیم؛  تاکنون ۱۳ پیش نشست علمی توسط مراکز مشارکت کننده در این کنگره برگزار شده است.

مسئول کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل با اشاره به اینکه بسیاری از شخصیت های علمی که ما می شناسیم شروع کارشان از کنگره ها بوده خاطرنشان کرد: این کنگره در عرصه بین الملل برگزار می گردد و فرصت خوبی برای ارائه مطالب علمی در این سطح می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha