سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سالک

حوزه/ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر استفاده بهینه از نخبگان دلسوز، کارشناسان متخصص و متعبد داخلی گفت: کارشناسان دو تابعیتی از مراکز تصمیم ساز کشور باید حذف شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد سالک، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به درپیش بودن شروع کار دولت سیزدهم و انتظاراتی که مردم از دولت جدید دارند، اظهارکرد: پس از سی و دو سال، تغییر متناسب و خوبی را شاهد هستیم و این نکته جای تقدیر از ملتی دارد که پیروز انتخابات ریاست جمهوری است و آنچه مهم است این بوده که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رییسی بتواند از بین نخبگان، دولتی همسو، همگرا، هماهنگ و هم‌افزا به وجود آورد.

وی افزود: اگر دولتی جوان، جهادی، انقلابی، با روحیه قدرتمند روی کار آید، بسیاری از نیازمندی‌ها و توقعات مردم با تدبیر، مدیریت و برنامه حل و فصل خواهد شد.

هماهنگی وزارتخانه‌ها با یکدیگر، نخستین گام دولت سیزدهم

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان نکاتی در خصوص اولویت‌های کاری دولت سیزدهم، عدم جزیره‌ای عمل کردن وزارتخانه‌ها را از عوامل مهم عملکرد هماهنگ دولت دانست و گفت: یکی از دلایل افت اقتصادی این است که هر وزارتخانه‌ای به‌صورت عمودی با سلسله‌مراتب خود عمل می‌کند و ممکن است بخشنامه یک وزارتخانه در تضاد با وزارتخانه دیگر باشد؛ لذا کارفرمایان، کشاورزان و صنعتگران گرفتار تضاد و یا تعارض بخشنامه‌های دستگاه‌های مختلف وزارتی می‌شوند.

وی اضافه کرد: نتیجه این تضاد، هدر رفت سرمایه اجتماعی و پولی مملکت و عقب افتادن از قدرت رقابت در تولید است، لذا توقع جامعه این است که در دستگاه‌های نظارتی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و با یک بخشنامه و چند محور جامعه را از سرگردانی نجات دهند.

کارشناسان دو تابعیتیِ بر مسند قدرت، دلیل گرفتاری مملکت

حجت‌الاسلام سالک با تأکید بر استفاده بهینه از نخبگان دلسوز، کارشناسان متخصص و متعبد داخلی تصریح کرد: این کارشناسان باید در کمیته‌های مشاوره‌ای بتوانند طرح‌های نو در سطح جهانی با استانداردهای بین‌المللی را در اختیار رئیس جمهور قرار دهند، هم چنان‌که در طول این چهل سال یکی از گرفتاری‌های کشور این بوده است که کارشناسانی سکان‌دار مسائل هستند که یا دو تابعیتی و یا تحصیل کرده خارج از کشور بوده و با اسلام و انقلاب ارتباطی ندارند.

وی با اظهار تأسف از حضور کارشناسان دو تابعیتی در مراکز تصمیم‌ساز کشور، به لزوم تغییر این سیکل در دولت جدید اشاره کرد و افزود: این کار با جریان گزینشی پیش خواهد رفت و رییس جمهور باید قانون گزینش را در دولت خود احیا نماید که شامل شش بند فرمایشات حضرت امام(ره) و دستورالعمل‌های رهبر انقلاب است تا جلوی سوءاستفاده شبکه نفوذ گرفته شود.

نصب مدیران میانی و اصلی در سطح کشور، گام بعدی دولت سیزدهم

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: البته این کار معجزه نیست تا یک روزه انجام پذیرد، اما با تدبیر و مدیریت می‌توان از وضع موجود بیرون رفت و راه برون‌رفت از این وضع نیز تکیه‌بر دو سند مهم مهندسی فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تحقق ۲۴ ماده سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع شکل‌گیری کمیته مشترک بین رییس جمهور و رییس قوه مقننه جهت پالایش قوانین اشاره کرد و گفت: لغو قوانین زائدی که امروز دیگر کاربرد ندارد و اصلاح قانون فعلی، تنقیح قوانین و اولویت به لوایح دولت، سرعت ریل‌گذاری قانونی برای دولت سیزدهم بالا خواهد برد.

حجت‌الاسلام سالک عنوان کرد: مسئله مهم دیگر نصب مدیران میانی و اصلی در سطح کشور از قبیل استانداران و فرمانداران است که لازمه تحقق این امر نیز حضور نیروهای انقلابی، اسلام‌شناس، با روحیه جهادی و با تدبیر و برنامه‌ریزی در صحنه است.

وی با بیان اینکه "وزیر کشور" باید وارسته، انقلابی، مؤمن و کارآزموده و به دور از قوم‌گرایی باشد، افزود: چنین وزیری می‌تواند استانداران انقلابی و جوان را به اقتضای بیانیه گام دوم انقلاب ساماندهی کند تا بتوانند سی محور بیانیه گام دوم را تحقق ببخشند، لذا با توجه به این نکته باید مدیران قوی انتخاب شوند.

وزیر ارشاد باید فردی جسور، فرهنگی، اسلام‌شناس و جهان‌شناس باشد

حجت‌الاسلام سالک، جلوگیری از بروز مسائل ضد اخلاقی و ضد فرهنگی در کشور را منوط به انتخاب درست وزیر ارشاد از بین شخصیت‌های جسور، فرهنگی، اسلام‌شناس و جهان‌شناس دانست و عنوان کرد: برخی از افرادی که گزینه وزارت فرهنگ هستند اگر سر کار بیایند جای تأسف است؛ چراکه این افراد شایستگی این مقام را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران در استان‌ها باید بتوانند تحول عظیمی را به وجود آورند و این نکته شدنی است، لذا انتخاب استاندار و فرماندار و مدیرکل دستگاه‌های مختلف نقش اساسی در ایجاد یک تحول به نفع آرمان‌های حضرت امام(ره) و اندیشه‌های رهبر انقلاب و در حفظ مردم به‌ویژه جوانان مؤمن انقلابی خواهد داشت.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: شرایط حال حاضر از حیث خودکفایی و قرار گرفتن در ردیف یک تا ۱۶ جهانی این مسئله را نشان می‌دهد که فضا دیگر، فضای خطا و آزمون نیست، بلکه فضای عمل و کار توأم با تدبیر است؛ لذا این نیز با انتخاب افراد اصلح، فاضل و عالم در ابعاد مختلف برای هیئت دولت عملی خواهد شد.

دولت سیزدهم بداند، بانک‌ها یکی از ۲۲ مانع رشد تولید ملی هستند

وی نظارت بر سایر دستگاه‌های سرویس‌دهنده به دولت را مهم ارزیابی کرد و افزود: عدم توجه به مدیران این دستگاه‌ها موجب شکست خواهد بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر نظارت دولت بر سازمان‌ها و دستگاه‌هایی چون اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و بانک مرکزی تصریح کرد: تکلیف بانک مرکزی و نقش آن و ۱۱ بانک عامل داخل کشور باید روشن شود؛ چراکه امروز بانک مرکزی ابزار بازی ارزی و ریالی است و یکی از ۲۲ مانع رشد تولید ملی نیز بانک‌ها هستند و زمانی که بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند در تولید مشکل خواهیم داشت.

تعیین اولویت‌های کاری دولت سیزدهم

حجت‌الاسلام سالک به تعطیلی کشاندن ۲هزار و ۵۰۰ کارخانه به دلیل بنگاه‌داری بانک‌ها را ناشی از عدم نظارت دولت عنوان کرد و افزود: برای مقابله با فساد و مفسد، دولت کار سنگینی پیش رو دارد و قیچی کردن مافیای داخل کشور که سر در خارج کشور دارد کار بسیار سختی است، اما با تدبیر می‌توانند حلقه را برای آن‌ها تنگ‌تر کرده و ناامنی برای آن‌ها ایجاد کنند تا شفافیت برای مردم شکل گیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه به اولویت‌های دولت سیزدهم نیز پرداخت و اظهارکرد: اولویت اول دولت، معیشت و اقتصاد مردم است که باید سریع‌تر با برنامه‌ریزی، جامعه را از گرانی و تورم نجات داد و با جذب سرمایه‌گذار و با رفع موانع تولید، بستر را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: اولویت دوم بحث فرهنگ و عمل به پیوست فرهنگی است و نکته بعد صداوسیما است که باید نظارتی دقیق بر برنامه‌های آن باشد، به‌ویژه این‌که امروز شاهد هستیم که صداوسیما تولید محتوای فاخر برای جذب مخاطب عام جامعه ندارد.

حجت‌الاسلام سالک سرمایه‌گذاری روی تولیدات پرقدرتی که هم اخلاق و هم آموزه‌های دینی در آن وجود دارد را اولویت صداوسیما دانست و به جذب مخاطب در برابر تولیداتی چون فیلم‌های حضرت موسی، حضرت محمد، حضرت یوسف و امام علی و ...اشاره کرد و گفت: علاوه بر این باید مدیریت بومی فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات که تا این ساعت علی‌رغم دستورات رهبر انقلاب عملی نشده مورد توجه قرار نگرفته، توسط وزیر ارتباطات دولت سیزدهم محقق شود؛ بنابراین یکی از کارهای مهم وزیر ارتباطات این است که باید بتواند مدیریت بومی فضای مجازی را سامان بخشد.

وی افزود: در این مسیر، راه طولانی بوده و هموار نیست و مردم نیز باید مشارکت داشته و مراقب جریانات داخلی و بیرونی باشند، هم چنان‌که امروز شاهد روزنامه‌های زنجیره‌ای داخل کشور هستیم که به‌جای پاسخگویی درباره دولت، طلبکار مردم هستند.

حوزه‌های علمیه، به نمایندگیِ ملت، از دولت مطالبه‌گری کنند

وی هم‌چنین به تبیین نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت در تحقق دولت مؤمن انقلابی پرداخت و عنوان کرد: حوزه‌های علمیه باید به نمایندگی از ملت، مطالبه گری کنند و از درون بجوشند و برعملکرد دولت نظارت کرده و امربه‌معروف و نهی از منکر کنند، یعنی نظارت ملی بر دستگاه‌های دولتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام سالک خاطرنشان کرد: بخش اول، درون جوشی حوزه‌های علمیه در سراسر کشور به‌عنوان مطالبه گر نظام انقلابی است که با سه هدف این کار انجام می‌شود؛ هدف اول حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی و سپس حفظ رهبر انقلاب به معنای اجرایی کردن مطالبات و سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب است و حوزه‌ها با تحرک و برنامه‌ریزی قوی می‌توانند این مطالبه گری را داشته باشند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تأکید بر آمادگی و تشنگی جهان نسبت به دین اسلام، پاسخ به رفع این تشنگی را مسئولیت حوزه‌های علمیه بیان کرد و ادامه داد: هدف سوم نیز حفظ دین مردم است و علما همیشه حافظ دین مردم و هدایت‌گر این حرکت بزرگ بودند.

حجت‌الاسلام سالک تشکیل کمیته‌های مختلف توسط حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و تأمین خوراک محتوایی و دینی در قالب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را از دیگر راهکارهای کمک به دولت جدید عنوان کرد.

دولت سیزدهم باید تکلیف مدار باشد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گریزی هم به مسائل استان اصفهان زد و با اشاره به پیشینه پرافتخار این استان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، دلیل بروز برخی از معضلات در استان را مشکلات مدیریتی دانست و گفت: ارتقاء استان بستگی به ۹ محور دارد که اولین محور آن مدیریت استان است، لذا توقعی که از رییس جمهور دولت سیزدهم می‌رود این است که استانداران و فرماندارانی روی کار بیایند که برای آن‌ها تکلیف مداری شرط باشد؛ چراکه اگر کسی تکلیف مدار بود برای حمایت از مردم و تأمین امنیت و رفاه و فرهنگ، شب و روز خود را وقف می‌کند.

پیشنهاد تشکیل وزارت خانه محیط‌زیست توسط دولت سیزدهم

وی به مسائل پشت پرده محیط‌زیست به‌ویژه مشکلات استان در این زمینه پرداخت و افزود: پیشنهاد می‌شود وزارت خانه محیط‌زیست در دولت جدید ایجاد گردد البته در مجلس دهم نیز طرحی با ۵۰ ماده کارشناسی شده برای وزارت محیط‌زیست ارائه‌شده که با تأسف، فرصت مطرح‌شدن به آن داده نشد.

حجت‌الاسلام سالک، در پایان مشکلات آب اصفهان و ایجاد مانع در انتقال آب به فلات مرکزی را ناشی از مدیریت محیط‌زیست و سیاسی نمودن موضوع آب بیان کرد و گفت: مردم اصفهان در خصوص مسئله آب، مظلوم واقع شدند و این بی‌کفایتی مدیریت در وزارت نیرو، محیط‌زیست و در دولت است.

گفت‌وگو از: سید امیرحسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    دو تابعیتی منظور عراقی-ایرانی هم هست؟