سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
لبنان

حوزه/ از آنجا که پست وزارت بهداشت بر عهده حزب الله لبنان است سیاستمداران آمریکایی به صراحت اعلام کردند که هیچ کمکی به این وزارت خانه نمی کنند و از سوی دیگر بحران اقتصادی و مالی لبنان بر خرید دارو از کشورهای دیگر تاثیر منفی گذاشته است..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، چند ماهی است که لبنان در سایه دخالت های محور عربی و غربی در خلا سیاسی به سر می برد و از سوی دیگر به لطف تحریم های آمریکایی و حوادث تروریستی از جمله انفجار در بندر بیروت مردم لبنان با بحران سوخت و دارو روبرو هستند.

خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد؛ بیشتر داروخانه‌ ها در استان‌های مختلف درهای خود را بسته‌ اند. مسئولان این داروخانه‌ ها درباره اعتصاب عمومی خود اعلام کردند؛ که داروخانه‌ها تقریباً خالی شدند، به ویژه بعد از اینکه وارد کنندگان دارو به وعده‌های خود درباره تامین نیازهای دارویی داروخانه‌ها عمل نکردند،سلامت بیماران و شهروندان لبنانی در خطر است. در حال حاضر داروهای بیماری‌های مزمن و حتی بیماری‌های ساده و شیرخشک نوزادان نیز در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود و این وضعیت دیگربرای مردم قابل تحمل نیست.

این منابع همچنین اعلام کردند؛ که بانک مرکزی برخلاف وعده‌ای که داده بود وجوه مورد نیاز را به صاحبان شرکت‌های واردکننده دارو پرداخت نکرده است. در چنین وضعیتی، بخش درمان آسیب شدیدی دیده و بسیاری بیمارستان عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را متوقف کردند. پزشکان هشدار داده‌اند که مواد بیهوشی رو به اتمام است. بیمارستان‌های لبنان همچنین اعلام کرده‌اند که از هفته آینده دیالیز را متوقف خواهند کرد.اتحادیه داروخانه‌ داران لبنان نیز تأکید کرده که کمبود دارو شامل همه نوع دارو حتی داروهای مسکن معمولی و شیر خشک می‌شود و این باعث تنش میان مشتری‌ها و داروخانه‌ها شده است.

کارشکنی برخی لبنانی های وابسته به آمریکا در بحران ملی و دارویی لبنان

حزب ۱۴ مارس به ریاست سعد حریری سال هاست به خاطر مواضع مخالف با حزب الله لبنان با همکاری محور عربی و غربی رفتارهای نا هماهنگی را درعرصه سیاسی و اجتماعی بروز داده که نتیجه آن تنها مشکلات بزرگ اقتصادی و امنیتی برای مردم لبنان بوده است. از آنجا که وزارت بهداشت پستی مربوط به حزب الله لبنان است امروز مورد تحریم و بی توجهی قرار گرفته است. این در حالی است که مردم لبنان سال هاست که از کمبود مواد اساسی و دارویی رنج می برند و بیماران خاص با مرگ دست و پنجه نرم می کنند. اما برخی از سیاستمداران لبنانی از گذشته با فشار آمریکا به دنبال اختلال در واردات دارو از ایران بودند.

  به نقل از الشرق الاوسط، جمیل جبک، وزیر بهداشت سابق لبنان پیش از این اظهار کرده بود؛ پس از تشدید تحریم های آمریکا علیه تهران، لبنان دیگر نمی تواند از ایران دارو وارد کند. وی در کنفرانسی خبری که در جریان سفرش به ژنو و در حاشیه نشست سازمان بهداشت جهانی برگزار شد گفت تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده تا واردات دارو برای لبنان از اروپا آسانتر از خرید از ایران شود.

وقتی کودکان و بیماران لبنانی قربانی تحریم های دارویی آمریکا می شوند

جبک گفت: اگر ما تصمیم به خرید دارو از ایران بگیریم، راهی برای پرداخت پول و داد و ستد وجود نخواهد داشت. این مقام لبنانی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال در خرید دارو از ایران نتیجه فشار آمریکا به وزارتخانه تحت مدیریت وی بوده گفت، این موضوع مسئله کل دولت لبنان است و نه فقط وزارت بهداشت ما بخشی از جمهوری لبنان هستیم و برای مردم لبنان کار می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وزارت بهداشت لبنان از ایران فاصله گرفته است گفت: «ما در وزارت بهداشت سیاست کلی دولت لبنان را تعیین نمی کنیم. این دولت لبنان است که این سیاست را تعیین می کند. ما متعهد به تصمیم اتخاذ شده از سوی دولت هستیم.

تحریم آمریکا عامل قتل کودکان و بیماران لبنانی است

در هفته های گذشته اخبار زیادی از مشکلات مردم لبنان در خصوص کمبود دارو در لبنان منتشر شده که در برخی موارد بیماران جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لبنان، فوت نوزاد ۱۰ ماهه لبنانی «جوری السید» بر اثر نبود داروی لازم برای پایین آوردن تب، خبری بود که به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی این کشور منتشر شد. در حقیقت جوری السد به التهاب ریه مبتلا بوده و به دلیل عدم نبود داروهای لازم در بیمارستانی که بستری بود باید به بیمارستانی دیگر منتقل می‌شود، اما در مسیر جان خود را از دست می دهد.

از آنجا که پست وزارت بهداشت بر عهده حزب الله لبنان است سیاستمداران آمریکایی به صراحت اعلام کردند که هیچ کمک دارویی مقابله با کرونا و بیماری های دیگر به این وزارت خانه نمی کنند. معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اقدامات حزب‌الله در کمک به وزارت بهداشت لبنان برای مقابله با کرونا، پیش از این به صراحت گفته بود  که به وزارت بهداشت این کشور برای مهار کرونا کمک نخواهد کرد.

دیوید شنکر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ال.بی.سی»، مدعی شد که وزارت بهداشت لبنان در دست حزب‌الله است، از این رو آمریکا کمکی به این وزارتخانه نخواهد کرد و حمد حسن وزری بهداشت فعلی لبنان ، شخصیت نزدیک به حزب‌الله لبنان است. شنکر همچنین ضمن دفاع از تحریم های آمریکا علیه حزب‌الله و متهم کردن این حزب‌ به اقدامات تروریستی، مدعی شد که این تحریم‌ها، از بخش مالی لبنان را از طریق حمله به حمایت مالی غیرقانونی حزب‌الله حمایت خواهد کرد.

حزب الله لبنان مثل همیشه آماده خدمت رسانی عمومی

حزب الله لبنان که همواره در طول سال ها دشمنی صهیونیستی و آمریکایی با لبنان از طریق موسسات خیریه تحت حمایت خود نه تنها به مردم جنوب که حامیان این حزب هستند مساعدت نموده بلکه حمایت های خود را در سخت ترین شرایط حتی در مناطقی که مخالف حزب الله هم بوده اند از مردم دریغ نکرده است.

"حمد حسن" وزیر بهداشت لبنان طی گفت و گویی اعلام کرد: وزارت بهداشت از حزب‌الله کمک دریافت می‌کند نه اینکه وزارت به این جنبش کمک کند. ثانیا، حزب‌الله سکان هدایت وزارت  بهداشت را با هدف خدمت به همه مناطق و قشرهای ملت لبنان در دست گرفته است. حزب‌الله با وزارت بهداشت الگویی بسیار عالی و ارزنده ارائه می‌کند. موفقیت حزب‌الله در وزارت بهداشت لبنان تاثیرات مثبتی بر جامعه داشته است.همچنین از زمان شیوع کرونا، وزارت بهداشت لبنان تلاش‌های زیادی برای مهار این ویروس کرده و حزب‌الله لبنان با ده‌ها خودروی امدادی و ۲۰ هزار نیروی داوطلب، کادر درمانی و پزشک به کمک دولت شتافته است.

کوتاهی بانک مرکزی لبنان در تامین ارز مورد نیاز دارو

در زمان نخست وزیری حسن دیاب ارزش پولی لبنان در برابر دلار بسیار کاهش پیدا کرد و امروز تاثیر خود را در تهیه دارو و بحران مالی لبنان آشکار کرده است. به گزارش روزنامه "الاخبار" در این میان شخص «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان که مرد اول آمریکا در این کشور بوده و با اجرای سیاست‌های واشنگتن در لبنان اوضاع مالی کشور را به مرز فروپاشی برده هرگز حاضر به همکاری با دولت در مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال مردم نشده  و همچنان به اقدامات غربی خود ادامه می‌دهد. نتیجه این وضعیت نوسانات شدید بازار ارز در لبنان است که صدای مردم را بالا می‌ برد.

تدابیر وزارت بهداشت برای کنترل بحران دارو

وزرات بهداشت عمومی لبنان طی بیانیه ای در روزهای اخیر اعلام کرد؛ از همه افراد ذیربط می خواهد تا مسئله دارو را از بحث رسانه ای در لبنان حذف کنند ، زیرا این امر تأثیرات منفی بر روی شهروندانی که در حال حاضر از پیامدهای بحران اقتصادی رنج می برند، دارد ، و از همگان خواسته تا  برای کاهش اثرات جدی این بحران هماهنگ بوده و کار جمعی انجام دهند.

 این وزارت خانه تاکید کرد؛ هر گونه برنامه اضطراری به سمت طبقه بندی کردن داروهای بدون یارانه عمدتا نتیجه عدم پشتیبانی بانک مرکزی لبنان از تامین ارز مورد نیاز و توقف آن در ماه های مه و ژوئن و ممانعت از پرداخت صورت حساب های واردات انباشته شده (که برخی از آنها به نوامبر سال ۲۰۲۰ برمی گردد) است که منجر به یک بحران دارویی شدید و خطرناک شده که امروز تمام شهروندان از آن رنج می برند.

وزارت بهداشت لبنان بعد از اعلام آشکار که بانک مرکزی  لبنان نتوانسته از بخش بهداشت و سلامت از جمله تامین داروهای مورد نیاز ، شیرخشک نوزادان و مواد اولیه صنایع ملی به ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار در ماه حمایت کند ، مطرح کرد؛ بر اساس اولویت ها، فعالیت خود را به حمایت از داروهای صعب العلاج ، سرطانی ، داروهای حیاتی بیمارستانی ، واکسن ها ، شیرخشک نوزادان و بیماری های عصبی و روانی ، علاوه بر داروهای بیماری های مزمن ، اختصاص داده و بر این اساس لیستی صادر شده است.

این وزارتخانه  تأکید کرد؛ که هدف این وزارتخانه تعیین سقفی ، حداکثر برای قیمت داروهای بدون یارانه برای حمایت از شهروندان در برابر بالارفتن  قیمت داروها و فروش آنها در بازار سیاه با سود فوق العاده است.در این بیانیه به  همه شرکت های دارویی و داروسازان ، صاحبان داروخانه ها اعلام شده که نگرانی آنها را درک می کنیم ، و از آنها خواسته که در کنار شهروندان بایستند و با وزارت بهداشت همکاری کنند تا ما از این مرحله موقت ، دشوار و بی سابقه عبور کنیم.

تشکیل مرکزی جهادی برای کمک مالی از ایران برای ملت لبنان

مدتی است که تعدادی از جوانان لبنانی با کمک دوستان ایرانی خود به دنبال جمع آوری کمک های مالی و دارویی از ایران در برابر این بحران انسانی در لبنان هستند  تا در حد توان خود بتوانند این داروها را به دست مردم لبنان برسانند تا کمی از درد و رنج ملت مظلوم لبنان که قربانی خیانت برخی از سیاستمداران لبنانی وابسته به آمریکا شدند، بکاهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha