جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
راضیه میرعلی ملک

حوزه/ عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه خواهران، گفتمان سازی رسانه ای را از مهم ترین الزامات و بایسته ها در راستای کاستن از تبعات نامطلوب بحث کاهش جمعیت کشور برشمرد.

راضیه میرعلی ملک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که امروز بحث کاهش نرخ رشد جمعیت به یکی از نگران کننده ترین مسایل در کشور تبدیل شده است، ابراز داشت: یکی از مباحث بسیار مهم مرتبط با این مقوله ناظر به لزوم مطالبه گری مردم از دولت و حاکمیت در راستای بسترسازی برای رشد جمعیت و فرزندآوری است.

وی همچنین گفت: طبعاً یکی از بهترین و مؤثرترین راهکارها برای حل این مشکل، ارایه یک سری برنامه ها و راهکارهای عملیاتی در جهت حل و یا کاهش مشکلات معیشتی مردم است.

رئیس اداره زن و خانواده معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران افزود: در بسیاری از کشورها، حاکمیت ها و دولت ها برای جوان تر کردن جمعیت و تشویق زوج ها به باروری، بودجه ها و تسهیلات قابل توجهی را به این امر اختصاص می دهند و به خانواده های دارای فرزندان بیشتر، کمک های معیشتی خوبی ارایه می دهند تا به این وسیله انگیزه لازم در جامعه برای فرزندآوری ایجاد شود.

وی همچنین بیان داشت: این در حالی است که در کشور ما متأسفانه هنوز به شکل جدی به این مساله توجه نشده و حال آن که لازم است در کنار بحث های معیشتی و تسهیلاتی، گفتمان سازی فرهنگی از طریق ابزار رسانه و هنر برای ایجاد رغبت در میان خانواده ها نسبت به فرزندآوری خاصه در میان نسل جدید در دستور کار قرار گیرد.

میرعلی ملک خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از مردم ما از حیث فرهنگی هنوز پذیرش چند فرزندی را ندارند و این مساله فقط به بُعد اقتصادی هم برنمی گردد، کما این که خانواده هایی که به هر حال دارای تمکن مالی نیز هستند چندان رغبتی به این مساله ندارند و گاه این امر را از منظر خود، مساله ای ضدفرهنگی تلقی می کنند.

وی اظهار داشت: از این حیث به نظر بنده باید به شکل جدی در بدنه دولتی و حاکمیتی برای فرهنگ پذیر کردن چند فرزندی در خانواده ها بودجه خوبی اختصاص یابد، ضمن آن که از سوی دیگر باید زمینه ای فراهم شود که مردم نسبت به مشکلاتی که کاهش جمعیت در آینده برای کشور ایجاد می کند، آگاهی و بصیرت لازم را پیدا کنند.

عضو ستاد راهبری جمعیت حوزه های علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت وظیفه و رسالت نخبگان، رسانه ها، دستگاه های فرهنگی و هنری و دغدغه مندان اجتماعی در راستای آگاهی بخشی به جامعه تأکید کرد و گفت: یکی از مسایل بسیار مهم و ضروری همین گفتمان سازی است تا به اصلاح سبک زندگی منجر شود، چه آن که متأسفانه از مشکلات عمده امروز ما گرایش بخش هایی از جامعه به فرهنگ و سبک زندگی غربی است و این در حالی است که باور به سبک زندگی ایرانی و اسلامی و توجه به فرهنگ غنی خودمان باعث رفع بسیاری از معضلات و نگرانی ها می شود.

وی در خاتمه افزود: بر اساس برآوردها، در پنج سال آینده اگر نتوانیم جمعیت خود را افزایش دهیم، به سمت بحران سالمندی حرکت می کنیم و مشکلاتمان هم بیشتر می شود، چرا که جامعه ای که سالمند باشد نیاز به کمک های بیشتر دارد و توانش نیز طبعاً محدودتر است و حال آن که جمعیت جوان و بالنده لازمه رشد و توسعه و پیشرفت هر کشوری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha