جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جهانگیری

حوزه/ معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به مردم خوزستان اطمینان می‌دهم که همه ارکان کشور به دنبال حل مشکلات خوزستان هستند و خوزستان خود به‌تنهایی قادر است ایران را اداره کند و با یک برنامه‌ریزی صحیح توسعه‌ای می‌توان مشکلات را حل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، اسحاق جهانگیری در نشست مشترک ستاد بحران، شورای آب و کشاورزی و قرارگاه آب‌رسانی استان خوزستان با ابراز خرسندی از حضور در میان مردم شهیدپرور خوزستان  اظهار داشت: نقش خوزستان در قبل و بعد از پیروزی انقلابی اسلامی و فداکاری و خدمات مردم آن برای اسلام و جمهوری اسلامی ایران زبانزد است. مردم ایران در این استان جان بهترین عزیزان خود را دادند تا خوزستان همچنان سرافراز بایستد و ایران با تکیه‌بر این استان روند توسعه خود را دنبال کند.

وی با اشاره به جلسه با نخبگان، سران عشایر و قبایل مختلف استان خوزستان در شامگاه روز گذشته، گفت: در سخنان نمایندگان خوزستان نگرانی و سوز دل جدی وجود دارد که باید به همه مسائل آنان توجه کرد. مهم‌ترین وظیفه مسئولین این است که به درک صحیحی از مسائل برسند چراکه مسئولین به هر میزان درک خود را از مسائل دقیق‌تر کنند تصمیمات بهتری برای کشور می‌گیرند.

وی بیان داشت: امروز به‌عنوان یک مسئول تحمل هر انتقادی که در جلسات مطرح می‌شود را دارم و هیچ سخن تندی را به دل نمی‌گیرم و بعد از پایان جلسه تمامی سخنان تند را فراموش می‌کنم. شاید با برخی انتقادات و سخنان موافق نباشیم اما دلیلی نمی‌شود که سخنان مطرح‌شده در جلسات شنیده نشود.

معاون اول رئیس‌جمهور، عنوان کرد: باید برای مشکلات مردم در این استان راهکاری پیدا کنیم تا از آلام و رنج‌ها مردم کاسته شود، این مردم با گرمای طاقت‌فرسا، قطعی برق، کمی آب و سایر مشکلات مواجه‌اند که باید برای حل این مسائل تدبیر کرد.

وی ادامه داد: در فروردین ۹۶ و به دنبال جلسات سال قبل در استان خوزستان، دولت یک مصوبه ۴ صفحه‌ای برای حل مشکلات این استان تصویب کرد که این مصوبه حکم قانون دارد و در همه‌جا لازم‌الاجرا است این مصوبه از قوی‌ترین مصوبات در جهت حل مشکلات استان خوزستان است.

جهانگیری بابیان اینکه مجلس و دولت مهم‌ترین نهادهای اداره کشور در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هستند، افزود: اعتبارات تخصیص داده‌شده به استان خوزستان در رتبه اول کشور قرار دارد به‌طوری‌که در هشت سال ۱۷ درصد از سهم اعتبارات آب‌رسانی شهرها و روستاها کشور به خوزستان اختصاص‌یافته است اگر تخصیص اعتبار و اجرای برنامه توسعه‌ای رضایت مردم را تأمین نکرده و مشکلات بیشتر شده باید آسیب‌شناسی کرد.

وی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه به مسائل برابری و عدالت در جامعه توجه نشده است. آنچه مردم ایران را بیشتر از فقر رنج می‌دهد تبعیض در جامعه است. بنابراین در برنامه‌های توسعه باید به مسئله نابرابری و تبعیض توجه شود و بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب این مسئله به‌خوبی آسیب‌شناسی شود و نمی‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران کم‌کاری داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب اولویت اصلی است، گفت: در این دوران خشک‌سالی گاهی به ۶ هزار روستا با تانکر آب‌رسانی شد و در خوزستان ۷۰ روستا به‌وسیله تانکر آب موردنیاز آشامیدنی به دست مردم رسید که البته به مردم اطمینان می‌دهم تعداد زیادی از این مسائل حل می‌شود و با کمک نهادهای مختلف و اعتبارات دولتی نیز تعدادی تانکر برای آب‌رسانی به روستاها و حل این معضل در کوتاه‌مدت در نظر گرفته‌شده است.

وی  همچنین با تأکید بر لزوم گفتگو و تعامل بین کشاورزان و وزارت کشاورزی بیان کرد: باید بین کشاورز و وزارت کشاورزی گفتگو و تعامل برقرار شود تا به‌خوبی این فصل به پایان رسد و مردم و وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی اطمینان یابند که به کشت پاییز آسیبی نمی‌رسد و نباید ۸۰۰ هزار هکتار کشت پاییزی به خاطر توجه به تنها چند هزار هکتار کشت فعلی فدا شود و مردم اطمینان داشته باشند که دولت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مسئله آب برای کشت کنونی و همچنین آب شرب در شهرها و روستاها و کشت پاییزی فراهم شود.

معاون اول رئیس‌جمهور، به اقدامات و تلاش‌های دولت برای جبران خسارت کشاورزان و دامداران این استان اشاره کرد و گفت: وقتی خبر نگرانی و خسارت مردم خوزستان از خشک‌سالی به هیئت دولت رسید، وزیر کشور نامه‌ای به من نوشت و من سریعاً رئیس ستاد بحران کشور و معاونین وزرا را مسئول پیگیری مشکلات خشک‌سالی در این استان کردم و پس‌ازآن در جلسه هیئت دولت یک پیش‌نویسی برای حل مشکلات مردم این استان تهیه شد و ۱۱۵۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌ها مصوب شد. هر دامداری که دامش براثر خشک‌سالی تلف‌شده باشد حتماً در حد جایگزین آن دام جبران خسارت می‌شود و علوفه موردنیاز دام‌ها نیز تأمین خواهد شد.

دکتر جهانگیری، ادامه داد: درباره کارآمدی دولت همین کافی است که در دوره‌ای با چنین محدودیت‌های تحریمی به‌گونه‌ای عمل کردیم که با کمترین خسارت بیشترین بازدهی را داشتیم و ان‌شاءالله دولتی یکدست و با سه قوه هماهنگ تشکیل خواهد شد و ما هم نظاره‌گر اقدامات آن دولت‌خواهیم بود و سخنان خود را در آن زمان خواهیم گفت تا معلوم شود اداره کشور چگونه است ولی الآن تنها می‌شنویم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان خوزستان، خاطرنشان کرد: پس از اعلام مقام معظم رهبری برای عملیاتی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سال ۷۵ تا سال ۹۲ تنها ۷۵ هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شده بود اما امروز با اجرای فاز اول ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی اجرایی شده است و فاز دوم نیز در حال انجام امور مطالعاتی و اجرایی است و در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار لازم تعیین‌شده است و برای ۲۵۰ هزار هکتار باقیمانده نیز مجوزهای لازم گرفته‌شده است. در اجرای این طرح مقام معظم رهبری، تنها دولتی بودیم که به دنبال عملیاتی شدن این طرح بودیم و انصاف نیست که بگویید دولت برای این طرح کاری نکرده است.

وی با اشاره به اینکه به اینکه دشمنان به دنبال به بحران کشاندن کشور هستند، اظهار داشت: دولت حق اعتراض و انتقاد مردم را به رسمیت می‌شناسد و باید با ارائه توضیحات مردم را قانع کنیم و اجازه سوءاستفاده از اعتراضات مردمی را ندهیم.

جهانگیری در پایان گفت: به مردم خوزستان اطمینان می‌دهم که همه ارکان کشور به دنبال حل مشکلات خوزستان هستند و خوزستان خود به‌تنهایی قادر است ایران را اداره کند و با یک برنامه‌ریزی صحیح توسعه‌ای می‌توان مشکلات را حل کند و خوزستان را تبدیل به قطب صنعتی، نفتی، کشاورزی و نیرو در کشور کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha