پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
image.png

حوزه/ حجت الاسلام عبدالرضا محمودی گفت: قلم از گذشته‌های دور ابزاری برای انتقال مفاهیم و اطلاعات و حتی احساسات نوع بشر بوده و سنگ‌نوشته‌هایی که حتی از دوران قبل از تاریخ نیز وجود دارد.

حجت الاسلام محمودی در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک روز خبرنگار و اطلاع رسانی، گفت: ۱۷ مرداد یادآور سالروز شهادت مرد عرصه خبر و اطلاع‌رسانی، شهید محمود صارمی  است که سال ۱۳۷۷ در جریان کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف شهید شد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(ع) افزود: شهادت محمود صارمی بهانه‌ای شد، برای نام‌گذاری روز خبرنگار و یادآوری اهمیت قلم در اطلاع‌رسانی و جایگاهی که نه تنها در جوامع مدرن، بلکه در آموزه‌های دینی دارد.

وی با اشاره به جایگاه قلم و اطلاع رسانی بیان داشت: اهمیت قلم به حدی است که خدای متعال سوره‌ای را به نام قلم نامیده و در آیه اول این سوره شریفه به آن سوگند یاد کرده و می‌فرماید: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ؛ نون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند».

حجت الاسلام محمودی گفت: قلم از گذشته‌های دور ابزاری برای انتقال مفاهیم و اطلاعات و حتی احساسات نوع بشر بوده و سنگ‌نوشته‌هایی که حتی از دوران قبل از تاریخ نیز وجود دارد، بیانگر این مطلب است.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(ع) با بیان این که امروزه خبرنگاران پیشتازان عرصه استفاده از قلم هستند و باید به جایگاه و اهمیت عرصه خبر و اطلاع‌رسانی آگاه بوده و آن را فرصتی برای افزایش آگاهی و بصیرت دینی قرار دهند، اظهار داشت: در همین رابطه قرآن کریم نیز بیانی از فراز اهمیت خبر در زندگی نوع بشر را بیان می کند و می فرماید: «عَمَّ یَتَسَاءَلُونَ؛ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ». «درباره چه چیز از یکدیگر می ‏پرسند؛ از آن خبر بزرگ». بر همین اساس خبرنگاران مومن و متعهد باید با آگاهی از رسالت سنگینی که بر دوش دارند و پای‌بندی به اصول دینی قدم در این راه بگذارند تا دچار شایعه‌پراکنی نشوند.

حجت الاسلام محمودی گفت: اهمیت نشر اخبار موثق و پرهیز از شایعات نیز از نگاه حکیمانه قرآن کریم مغفول نمانده و خدای متعال در آیه ۶ از سوره مبارکه حجرات فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‏ اید اگر فاسقی برایتان خبری آورد نیک وارسی کنید مبادا به نادانی گروهی را آسیب برسانید و [بعد] از آنچه کرده‏ اید پشیمان شوید».

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(ع) از جمله ویژگیهای خبرنگاران را چشم بینا بودن آنها برای جامعه در مسائل مختلف عنوان کرد و بیان داشت: این چشم بینا بودن در مسائلی چون رساندن مشکلات و دغدغه‌های مردم به گوش مسئولان حقیقت و معنا پیدا می کند.

وی با بیان این که خبرنگار ساعت کاری مشخص ندارد و برای انجام وظیفه خود به خصوص در حال حاضر که همه مردم به نوعی با انواع شبکه‌های اجتماعی مجازی در ارتباط هستند و خودشان مخابره اخبار دارند باید تلاشی شبانه روزی برای گرفتن خبر از منابع رسمی و انتشار در فضای مجازی داشته‌باشد، عنوان کرد: این رسالت اطلاع رسانی وقتی سخت تر می شود که خبرنگار برای گرفتن اخبار رسمی در وضعیت‌های پیش آمده حتی در پاسی از شب هم در تب و تاب انجام مصاحبه با منابع رسمی است که شاید با تلفن میسر نشود و نیاز به حضور در صحنه داشته‌ باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(ع) با اشاره به مخاطره بودن و سخت بودن اطلاع رسانی و مشکلات خبرنگاران بیان داشت: گاهی وقت ها خبرنگار برای اطلاع رسانی درست و سریع نیازمند حضور سریع حضور در صحنه حادثه دارد و این امر جدای از صرف هزینه و دردسرهای زیاد نیاز به تلاشی امدادگرانه هم می باشد.

حجت الاسلام محمودی گفت: معتقدیم مشکلات خبرنگاری در سطح کشور، استان و شهرستان‌ها مشابه هم است و به موضوعاتی مانند حمایت نشدن، بیمه نبودن و عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح برنامه‌های خبری و نشست‌ها است. 

وی عنوان کرد: برای این که خبرنگار از این وضعیت بیرون بیاید نیازمند حمایت دستگاه ها و مسئولین متولی امر است. تا با بهتر بتواند به امر اطلاع رسانی بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha