سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
فدا حسین مالکی

حوزه/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس بیان کرد: گروه طالبان، مخالفان بسیاری در اقوام مختلف افغانستان دارد که هیچ یک از سیاست این‌ها را قبول ندارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر فدا حسین مالکی، امروز در کنفرانس نشست چالش‌های تروریسم و حقوق بشر در کشور افغانستان در رابطه با حضور و عملکرد نظامیان خارجی و ارتباط آن با حوادث اخیر افغانستان گفت: شرایط فعلی افغانستان به گونه‌ای است که شاید در گذشته کمتر شاهد بوده‌ایم. پیشروی غیر قابل تصور طالبان و تصرف شهرها بدون هیچ مقاومتی بی‌سابقه بوده. این اتفاقات شرایط کشور افغانستان را پیچیده کرده، مذاکرات را تحت شعاع قرار داده و باعث تضعیف دولت شده که نگرانی زیادی در بافت‌های قومی، زبانی و اجتماعی افغانستان ایجاد کرده است.


وی افزود: با بررسی این مسئله از زوایای مختلف کاملا مشهود است که مسبب اصلی این مشکلات آمریکا بوده و همه متوجه این شدند که این‌ها بازی سیاسی آمریکا بوده است.
آمریکا از دو دهه قبل با مجوز سازمان ملل برای انجام دو ماموریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر وارد این کشور شد که در هر دو شکست خورد و در نهایت افغانستان را با شکست سنگین ترک کرد.


مالکی تصریح کرد: آمریکا که برای مبارزه با طالبان آمده بود در اولین اجلاس دوحه به این گروه مشروعیت سیاسی داد. از این زمان ماهیت دولت کم‌رنگ شد و جایگاهش تضعیف گشت. در نتیجه در اجلاس‌های بعدی که در مسکو و دوحه برگزار شد، طالبان تعیین کننده و تاثیر گذار بود.


وی بیان کرد: آنچه پیش رو است این است که طالبان با این پیشروی‌ها نمی‌تواند ادعا کند تمامیت ارضی کشور را در اختیار دارد. هدفش این است ولی حتی اگر به هدفش برسد تا کجا می‌تواند کشور را تحت اداره خودش بگیرد؟ این گروه مخالفان بسیاری در اقوام مختلف افغانستان دارند که هیچیک از سیاست این‌ها را قبول ندارند.


مالکی با بیان اینکه این چند اقدام در راستای مقابله با تروریسم باید سریع صورت گیرد گفت: اولین اقدام اجلاس وزرای خارجه شش کشور همسایه و دو کشور مهم منطقه، روسیه و هند، است. حضور کشورهای تاثیرگذاری مثل روسیه، چین، پاکستان و هند در این اجلاس باعث ایجاد قوایی بسیار قدرتمند تر از آمریکا می‌شود.


وی تاکید کرد: بحث بعدی اجلاس بین الافغان است. باید تمام گروه‌ها و جناح‌ها حضور داشته باشند. بعد از انتخاب دولت موقت با برگزاری انتخابات به مردم افغانستان فرصت دهند تا خودشان سرنوشتشان را مشخص کنند. اگر غیر این باشد و سیاست و کشور را به سمت جنگ‌های داخلی بکشانند، دیگر نمی‌شود شرایط کشور را کنترل کرد.


وی افزود: حتما باید مشارکت کلانی در مجموعه کشورهای همسایه ایجاد شود. نظر ایران بر ثبات در تمامیت ارضی کشور افغانستان است. کشور افغانستان کشوری تاریخی است و روابط گسترده فرهنگی، زبانی، اعتقادی، تاریخی و... بین ایران و افغانستان وجود دارد. ما اجازه نمی‌دهیم افغانستان میدان تاخت و تاز و جنگ باشد.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha