چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خروج نظامیان آمریکایی از عراق

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بغداد واشنگتن را ملزم به خروج کرد

خبرنگار شبکه خبری المیادین به نقل از مقامات آمریکایی از دستیابی به توافق برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق خبر داد. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی اعلام کردند که برای عقب نشینی نیروهای رزمی آمریکا از عراق توافق حاصل شده است. المیادین گزارش داد که این توافق شامل جایگزینی نیروهای آمریکایی با مستشاران نظامی است. خبرنگار المیادین همچنین گفت که این توافق جدول زمانی را شامل می شود که بر اساس آن ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال جاری میلادی خاتمه خواهد یافت.

منبع:مهر

رئیس جمهور منتخب برای مسکن جلسه فوری گذاشت

آقای رئیسی، رئیس جمهور منتخب، در نشستی ویژه الزامات ساخت مسکن را بررسی کرد.وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران و کارشناسان ارشد این حوزه در این نشست حضور داشتند. آقای رئیسی، در پایان این نشست گفت: نظرء جمعی کارشناسان حوزه مسکن، این است که، کشور، ظرفیت  ساخت سالیانه حداقل یک میلیون مسکن را دارد. رئیس جمهور منتخب گفت: با عملیاتی کردن این ظرفیت، باید بتوانیم سهم مسکن را، در سبد دغدغه‌های مردم کاهش دهیم. آقای رئیسی، با تاکید بر اینکه، اقداماتی که در حوزه ساخت مسکن در حال اجراست، نباید متوقف شود، افزود: متاسفانه، در گذشته به جای اصلاح اشکالات طرح مسکن مهر، اجرای این طرح متوقف شد، که این، اقدام اشتباهی بود. رئیس جمهور منتخب با، اشاره به اینکه توقف طرح مسکن مهر در دولت یازدهم باعث از دست رفتن فرصت‌های گرانبها و آسیب‌زدن به اعتماد مردم و بخش خصوصی به دولت شد، اظهار داشت: به شدت با نقض تعهدات دولت به مردم و بخش خصوصی مخالفم. آقای رئیس افزود: حتی اجرای اقدام ملی مسکن که در وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست نیز باید با قوت ادامه یابد. رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: تحقق هدف ساخت یک میلیون مسکن در سال مستلزم کار با روحیه جهادی است، وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و راه و شهرسازی، باید، با هماهنگیء یکدیگر، هرچه سریع‌تر و با فوریت، زمین لازم را برای یک میلیون مسکن تامین کنند، تا کار ساخت مسکن بدون وقفه آغاز شود. رئیس جمهور منتخب تصریح کرد: دولت باید کار را به بخش خصوصی بسپارد و فقط در عرصه هدایت، حمایت و نظارت حضور جدی و موثر داشته باشد و دست سوداگران در بخش مسکن را از این بازار، کوتاه کند.

منبع:شبکه خبر

حملات مشکوک پهپادی به پایگاه الدیوک

یک منبع امنیتی عراقی از وقوع انفجار در انبار مهمات کتائب امام علی(ع) وابسته به حشدالشعبی در نجف اشرف خبر داد.منابع مقاومت عراقی از سه حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به انبار مهماتی متعلق به گردان دوم تیپ امام علی (ع) الحشدالشعبی در غرب شهر نجف نزدیک قبرستان دارالسلام خبر می‌دهند. فرماندهی گردان دوم تیپ امام علی (ع) عصر امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای که صابرین نیوز منتشر کرد، نوشت: یک پهپاد در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بعدازظهر به پایگاه الدیوک متعلق به این گردان حمله کرد و سپس حمله دوباره در ساعت ۵:۳۰ عصر رخ داد. پیش از آن در ساعات اولیه صبح عملیات شناسایی هوایی در آسمان این شهر رصد شد. حمله سوم لحظاتی پیش در بیابان نجف مشاهده شد که هنوز ابعاد یا اهداف آن مشخص نیست. منابع نزدیک به گروه‌های مقاومت می‌گویند این حملات را پهپادهای رژیم صهیونیستی با شلیک راکت انجام دادند و یک راکت هنوز منفجر نشده که خنثی شد.صابرین نیوز همچنین از حمله هوایی چهارم در نجف اشرف همراه با پروازهای مداوم از سوی طرف‌های ناشناس در آسمان منطقه خبر داد.

منبع:شبکه خبر

تهران از مرز ۹ هزار بستری کرونا گذشت

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا شهر تهران گفت: برای نخستین بار از مرز ۹ هزار بستری بیمار کرونایی در تهران عبور کردیم.علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا شهر تهران در حاشیه جلسه این ستاد در گفتگو با شبکه خبر گفت: برای نخستین بار از مرز ۹ هزار بستری بیمار کرونایی در تهران عبور کردیم که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی با بیان اینکه شاخص‌های ابتلا به کرونا در تهران رو به افزایش است، افزود: دیروز با مراجعه ۱۹ هزار نفر مراجعه کننده سرپایی مواجه بودیم که از این تعداد ۱۶۰۰ بستری جدید داشتیم که ۲۵۰ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا شهر تهران گفت: مهمترین مسئله تدارک تخت‌های جدید برای ۱۱۸ بیمارستان تهران است.

منبع:شبکه خبر

تکواندوی ایران به فینال مسابقات المپیک رسید

تیم تیم ملی تکواندو ایران موفق به حضور در دیدار فینال تکواندوی تیمی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.براساس پیشنهاد فدراسیون جهانی تکواندو و تایید کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای نخستین‌بار رقابت‌های تیمی مشترک تکواندو به صورت آزمایشی در بازی‌های المپیک توکیو برگزار شد. تیم ایران و چین موفق شدند از طریق رقابت‌های جام جهانی و هنرهای رزمی سهمیه حضور در این رویداد را بدست آورند و تیم‌های ساحل عاج، روسیه و ژاپن نیز دیگر تیم‌های حاضر در این مسابقات بودند. بر اساس قرعه کشی که دو هفته مانده به شروع مسابقات انجام شد چین، ساحل عاج و روسیه در گروه اول و ایران و ژاپن نیز در گروه دوم قرار گرفتند. ایران و ژاپن ظهر امروز (دوشنبه، ۴ مردادماه) و در سومین روز این مسابقه به مصاف یکدیگر رفتند و در نهایت تکواندوکاران کشورمان موفق شدند با نتیجه ۵۲ بر ۳۱ به برتری برسند و به فینال راه پیدا کنند. مبارزات فینال میان تیم ایران و چین فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران و پیش از مسابقات کسب مدال برنز بخش انفرادی برگزار خواهد شد. تیم ملی تکواندو ایران با ترکیب امیرمحمد بخشی، عرفان ناظمی، کیمیا همتی و ملیکا میرحسینی به مصاف رقبای خود می‌رود.

منبع:شبکه خبر

فارس هسته مرکزی گروه تروریستی - تکفیری را منهدم کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی اظهار داشت: پس از شناسایی هسته مرکزی این گروهک تروریستی تکفیری ۱۱ نفر از عوامل فعال آن در استان فارس و سایر عوامل این گروهک در ۶ استان شرقی و غربی کشور نیز شناسایی و طی یک عملیات هماهنگ ۲۵ نفر نیز در این استان‌ها دستگیر شدند. وی با اشاره به اینکه این گروهک با هدف اعلام موجودیت و ایجاد رعب و وحشت اقدام به انتشار کلیپ‌هایی در فضای مجازی کرده بودند گفت: از این گروهک‌ها مقادیر زیادی انواع سلاح و مهمات کشف شده و با تلاش‌های انجام شده توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) و پلیس اطلاعات استان سرشاخه‌های این گروهک‌ها در خارج از کشور نیز شناسایی و این شبکه به صورت کلی مورد ضربه قرار گرفت. رئیس کل دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: این گروهک قصد اجرای عملیات تروریستی همزمان در چندین استان کشور را داشتند که با هوشیاری ضابطین قضائی این عملیات‌ها که با همکاری اطلاعاتی و مالی دو سرویس اطلاعاتی کشورهای اروپایی و منطقه‌ای طراحی شده بود خنثی شد. رئیس کل دادگستری استان فارس همچنین تصریح کرد: پرونده این گروهک تروریستی تکفیری هم اکنون در شعبه بازپرسی ویژه جرایم علیه امنیت دادسرای عمومی و انقلاب شیراز در حال تکمیل تحقیقات است.

منبع:مهر

روسیه سفیر ژاپن را احضار کرد

«ایگور مورگولوف» (Igor Morgulov) معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه سفیر ژاپن در این کشور را احضار کرد. بر اساس اعلام این خبرگزاری، در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: ایگور مورگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در ارتباط با گام‌های غیردوستانه توکیو در روزهای اخیر در زمینه ادعاهای سرزمینی درخصوص کشورمان، به طرف ژاپنی قویاً اعتراض کرد. این بیانیه در ادامه می‌افزاید: ما قویاً از شرکای خود خواسته‌ایم که به سوی خط مخرب در روابط دوجانبه حرکت نکنند و به اجرای توافقات رهبران در خصوص ارتقای روابط روسیه و ژاپن به یک سطح کیفی جدید از طریق توسعه جامع همکاری‌های اقتصادی و تجاری، اعتمادسازی در فضای امنیتی و روابط حسنه در امور بین‌المللی بپردازند. توکیو پیشتر از قصد خود برای ارائه اعتراض رسمی به دولت مسکو از بابت سفر «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه به یکی از جزایر مورد مناقشه با ژاپن خبر داده بود. انتظار می‌رود سفر میشوستین به جزایری که روسیه آنها را «کوریل جنوبی» و ژاپن «سرزمین های شمالی» می‌خواند؛ ظرف امروز یا فردا انجام شود. شوروی سابق کنترل این جزایر را در پایان جنگ جهانی دوم به دست گرفت و نزاع بر سر مالکیت آنها یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دو کشور برای حصول معاهده صلح رسمی بوده است. به لحاظ جغرافیایی، جزایر کوریل بین شمال هوکایدو و شبه جزایر کامچاتکا، در دریای اختسک واقع در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند.

منبع:مهر

فرانسوی ها علیه ایران دست به ادعای هسته ای زدند

وزارت خارجه فرانسه که کشورش تا کنون در کنار دیگر طرف‌های غربی نتوانسته به تعهدات برجامی خود عمل کند، حال مدعی شده که ایران توافق هسته‌ای را به خطر انداخته است. در این ارتباط وزارت خارجه فرانسه با اشاره به تأخیر در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، ادعا کرد: اگر مسیر فعلی ادامه یابد، نه تنها توافق برای لغو تحریم‌ها به تأخیر خواهد افتاد، بلکه این شرایط احتمال به نتیجه رسیدن گفتگوهای وین و بازگشت به برجام را با خطر و چالش جدی روبرو خواهد کرد. این مواضع فرانسه از سوی «آگنس ون‌در مول»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام شده و این در حالی است که طرف‌های غربی هنوز نتوانسته اند بر سر بازگشت به تعهدات برجام به یک نتیجه مشخصی دست یابند. در حال حاضر مذاکرات درباره احیای برجام تا استقرار رئیس جمهور دولت سیزدهم در ایران متوقف شده است. ایالات متحده سه سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌های ظالمانه فشار حداکثری علیه ایران وارد کرد، هرچند به اذعان مقامات آمریکایی سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است. از سوی دیگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس دور نگه می‌دارد. مقرر شد که اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. این مهلت سه ماهه یک بار نیز به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و ایران قبول کرد تا از پاک‌کردن فیلم‌ها خودداری کند، اما از سوم تیرماه با بدعهدی طرف‌های غربی و آمریکا برای احیای برجام، ایران نیز دیگر این مهلت را تمدید نکرده است. آژانس هم در آخرین گزارش خود این مساله را تائید کرده و گفته است که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع‌آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود در ایران دسترسی نداشته است.

منبع:مهر

«نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان شد

۷۲ عضو پارلمان لبنان با رای دادن به نجیب میقاتی و حمایت از او، تشکیل دولت این کشور را به میقاتی سپردند. ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد میشل عون برای واگذاری تشکیل کابینه، نجیب میقاتی را احضار کرد.نجیب میقاتی به کاخ ریاست جمهوری در بعبداء رفت تا با میشل عون دیدار کند. میشل عون در این دیدار به نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کرد که دولت را تشکیل دهد. نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف لبنان در دیدار با عون گفت: من خواهان همکاری همه و پرهیز از اختلافات هستم. اگر تضمین‌های خارجی نگرفته بودم، این وظیفه را قبول نمی‌کردم. دور دوم رایزنی‌های مجلس لبنان که از ساعت سه بعد از ظهر امروز (به وقت محلی) شروع شده بود در ساعت پنج بعد از ظهر به پایان رسید. میقاتی پیش از این دو بار رئیس دولت لبنان بود. یک بار در سال ۲۰۰۵ و بار دوم در سال ۲۰۱۱، او شخصیت شناخته شده‌ای است که از بخش تجارت وارد سیاست شد. در اواسط ماه ژوئیه، سعد حریری، رهبر جنبش المستقبل پس از ارائه طرحش برای کابینه لبنان به عون و اصلاح شدن طرحش، از نخست وزیری انصراف و کناره‌گیری کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

پرواز اقتصادی قالیباف به دمشق آماده پرواز شد

رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به سوریه که به زودی انجام می شود به صورت ویژه پیگیر اهداف اقتصادی و تجاری خواهد بود. قالیباف در این سفر که با مقامات ارشد سوریه از جمله بشار اسد دیدار خواهد کرد علاوه بر برخی مسائل سیاسی به صورت ویژه درباره همکاری های راهبردی از جمله توافقات اقتصادی بین ایران و سوریه گفت‌وگو خواهد داشت. قالیباف در این سفر تفاهم برخی فعالیت‌های اقتصادی ایران در سوریه را که منافع دوملت و دوکشور را در پی دارد دنبال خواهد کرد و در عین حال علاوه بر ظرفیت فعلی به دنبال توسعه روابط اقتصادی و گشایش مسیرهای جدیدی برای صنایع و تجار ایرانی در سوریه خواهد بود. گفته می‌شود این سفر در اواخر این هفته به صورت رسمی انجام می شود.

منبع:تسنیم

پرش مرغ به سکوی ۴۰ هزارتومان

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها به ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران و گزارش های رسیده از برخی مناطق قیمت هر کیلو مرغ گرم آماده طبخ ۳۷ تا ۴۰ هزارتومان است و عرضه مرغ تنظیم بازاری محدود به میادین میوه و تره بار و برخی از خرده فروشی ها شده است. این در حالیست که کمتر از دو هفته پیش در مناطق مختلف تهران مرغ با قیمت های هر کیلو  ۳۳  تا ۳۷ هزارتومان به بازار عرضه می شد و به نظر می رسد در این مدت مرغ مجددا دچار جهش قیمت شده است. گفتنی است فروردین ماه سالجاری قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف کننده ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان تعیین کرد، ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به ۳۷ هزار تومان و در مرداد ماه نیز به ۴۰ هزارتومان رسید.

منبع:ایسنا

نمکی، گروه های سنی جدید واکسیناسیون را ابلاغ کرد

سعید نمکی در نامه ای به معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به واکسینه شدن بخش عمده ای از جمعیت هدف اعلام شده، خواستار ثبت نام و نوبت دهی به گروه های سنی جدید برای تزریق واکسن کرونا شده است.در متن نامه نمکی به علیرضا رئیسی آمده است ؛  پیرو برنامه‌ ریزی‌های انجام شده قسمت عمده جمعیت هدف اعلام شده واکسینه شده ­اند و ثبت نام شدگان جدید نیز در دو روز آتی تحت پوشش قرار می ­گیرند با توجه به موجودی کافی واکسن شایسته است که واکسیناسیون طبق روال زیر اقدام شود: ۱- در استان­ های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان علاوه بر استمرار واکسیناسیون گروه­های اعلام شده قبلی جمعیت ۴۵ تا ۴۸ ساله ثبت نام و طبق نوبت ­دهی واکسینه شوند. ۲- در بقیه استان­ ها بجز تهران جمعیت ۵۵ تا ۵۸ ساله ثبت نام و طبق نوبت ­دهی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند و کماکان واکسیناسیون باقیمانده گروه­ های سنی بالاتر تداوم یابد. ۳- در کلان شهر تهران جمعیت ۵۸ تا ۶۰ ساله ثبت ­نام و طبق نوبت ­دهی واکسینه شوند و در بقیه شهرستان­ های استان تهران جمعیت ۵۵ تا ۶۰ ساله ثبت ­نام و با نوبت ­دهی در سامانه تحت پوشش قرار گیرند.

منبع:ایرنا

کالیفرنیا گرفتار در آتش دیکسی

آتش‌سوزی بزرگ دیکسی که از ۱۴ جولای آغاز شده است، چندین خانه و سازه را تخریب کرد و پس از غروب شنبه با آتش‌سوزی "فلای" ترکیب شد و منطقه‌  "ایندین فالز" در شمال کالیفرنیا را فرا گرفت. سی ان ان گزارش داد آتش سوزی بزرگ دیکسی به ۱۹۰ هزار و ۶۲۵ هکتار افزایش یافته است و بیش از پنج هزار آتش نشان برای مهار آن تلاش می کنند. مقامات می گویند: رطوبت کم در پوشش گیاهی و دسترسی محدود به منطقه دور از دسترس ، آتش نشانان را با مشکل مواجه کرده است. این آتش سوزی تنها یکی از ۸۶ آتش سوزی بزرگ در آمریکا است  که بسیاری از آنها در غرب هستند  و بیش از ۱.۴ میلیون هکتار اراضی و زمین در حال سوختن هستند. پیش از این، مقامات دو ایالت کالیفرنیا و نوادای آمریکا وضعیت این دو ایالت را به دلیل گسترش آتش سوزی های جنگلی اضطراری اعلام کردند. سی ان ان پیش از این گزارش داده بود وسعت آتش سوزی های و مناطقی که طعمه حریق شده اند پنج برابر وسعت شهر نیویورک بوده و وضعیت خشکسالی و آتش سوزی های سال جاری نسبت به سال های قبل بی سابقه است. دمای بالا، نبود بارندگی های مناسب و خشکسالی در غرب آمریکا و  کانادا باعث شده تا این مناطق به طرز بی سابقه ای با بحران و آتش سوزی های مهیب مواجه شوند به نحوی که هر روز این شرایط وخیم تر از گذشته می شود.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha