پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست

حوزه/ مسئله جانشینی پیامبر(ص) امر ساختگی و انتصاب از سوی مردم نیست چرا که جایگاه ولایت و نبوت امری خطاء و آزمون نیست چون این مسئله موجب فساد همه مردم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام غدیر گفت: غدیر در تجلی استمرار حرکت انبیاء و رسالت پیامبر است وتردیدی نیست که در آغازین سوره مائده با واژه « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ » شروع می شود و نشان این است که رسالتی مهمی بر دوش پیامبر گذاشته شده است.

استاد حوزه علمیه، افزود: مسئله وصایت پیامبر از نوع جایگاه الهی است و این غیر از مناصب دنیوی است. مسئله جانشینی انبیاء امری نیست که آزمون و خطاء بپذیرد. مسئله وصایت پیامبر(ص) تنها در مورد دنیای مردم نیست، بلکه امری بالاتر و آن مسئله رسیدن به کمال و سعادت است و این هم کار هر کسی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: همان طور که همه بشر منتظر امام زمان(عج) است و معتقدند که باید برای نجات بشر، انسان الهی بیاید، الان اهل سنت جمع شوند و کسی را به عنوان امام زمان انتخاب کنند، می بینند که نمی توانند و معتقدند این کار هر کسی نیست، پس باید سوال پرسید، چرا در زمان پیامبر(ص) و بعد از رحلت ایشان این کار را انجام داده اید.

این استاد حوزه، اظهار داشت: پس مسئله جانشینی پیامبر(ص) امر ساختگی و انتصاب از سوی مردم نیست، چرا که جایگاه ولایت و نبوت امری خطا و آزمون نیست، چون این مسئله موجب فساد همه مردم  می شود. برای همین است که مسئله ولایت و غدیر باید از نگاه عقلانیت به آن نگاه شود و از طرفی این موضوع جانشینی، مسئله الهی است.

وی بیان داشت: اگر دنبال رهبر آسمانی باشیم، باید خط و سیر غدیر را در پیش بگیریم. امروز که بشر از ویروس کرونا خسته شده باید دنبال ارتباط انسان با آسمان از طریق جایگاه غدیر بود.

این استاد حوزه اظهار داشت: پس مسئله غدیر را باید از این جایگاه دید که مردم مشکلی ندارند که امر دنیایی خودشان را به کسی واگذار کنند و اما امر تقویت الهی و رسیدن انسان به مقام الهی از طریق اولیای خدا می گذرد و اولیای خدا بدون امر الهی نمی توانند به این مقام الهی برسند. حضرت ابراهیم(ع) برای رسیدن به مقام خلیل اللهی و جایگاه امامت، از نفس خود عبور کرد و در ادامه در درخواست حضرت ابراهیم برای عهد در نسل او بود، پاسخ آمد این عهد به ظالمین نمی رسد، این عهد آسمانی و الهی است و او است که تشخیص می دهد این جایگاه به چه کسی می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha