چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
হযরত আলী ইবনে আবি তালিব (আঃ)

حوزه/ روز عید غدیر خم در کنار برگزاری جشن و شادباش به مناسبت عید بزرگ ولایت، فرصت خوبی است برای مطالعه چند کتاب خواندنی درباره امیرالمؤمنین (ع) و غدیر که در این مطلب به چهار نمونه آن اشاره شده است.

به گزارش برگزاری حوزه، به مناسبت عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر خم به معرفی چهار کتاب خواندنی درباره امیرالمؤمنین(ع) و مساله غدیر و ولایت از محصولات انتشارات مسجد مقدس جمکران می پردازیم که به اجمال عبارتند از؛

مسیح اسلام نوشته علی قهرمانی

مسیح اسلام به خرده روایت های داستانی مربوط به دوران صدر اسلام می پردازد. به دوران محمد(ص) و علی(ع). زمانی که علی سیزده ساله به عنوان جانشین محمد نبی انتخاب می شود و بیست سال بعد در غدیر خم و حجة الوداع، نبی مکرم اسلام رسالتش را با خبر جانشینی آن حضرت تکمیل می کند. استفاده مناسب و متقن از منابع شیعه و سنی یکی از وجه تمایزات این کتاب نسبت به نمونه های مشابه آن است. دلیل دیگر، قلم تاریخی اما خوش خوان نویسنده است.

تاریخ امیرالمومنین(ع) نوشته عباس صفایی حائری

محقق محترم این اثر کوشیده است تا با قلمی ساده و بی پیرایه پرده از توطئه های دشمنان، با استناد به کتاب های اهل تسنن و با تاکید بر روایات مخالفین بردارد و مظلومیت امیرمؤمنان (ع) را برای آگاهی و هدایت مخالفین به تصویرکشد. جلد نخست به دوره زندگانی آن حضرت در ایام خلفا می پردازد و جلد دوم در دو بخش، از خلافت تا شهادت را بررسی می کند.

بخش اول از خلافت تا پایان جنگ جمل را شامل می شود و در بخش دوم جنگ صفین و سپس چگونگی شهادت آن حضرت بررسی می گردد.

رمان کتاب مخفی، نوشته مجید پورولی

در این داستان، ماهان یک ایرانی است که برای شفای چشم های کور فرزندش شهر به شهر در پی طبیب می گردد. به او خبر می رسد که در مدینه پیامبری از جانب خدا برگزیده شده و اعجاز می کند. او به قصد شفای چشمان فرزندش به مدینه می رود و در آخر فرزند او شفا پیدا می کند.   ماهان که در جریان واقعه غدیرخم قرار گرفته، شروع به نوشتن تاریخ سفر خود و همچنین آخرین حج رسول خدا و ماجرای غدیرخم می کند. ماهان راهی ایران می شود تا ایرانیان را از واقعه غدیرآگاه سازد اما در بین راه به طور اتفاقی متوجه توطئه کفار برای ترور پیامبر اکرم(ص) می شود و ...

کتاب زیباترین عید، نوشته سید محمد مهاجرانی

کتاب «زیباترین عید»، روایت کودکان از واقعه غدیر است که در تمام مراحل حج و آماده سازی واقعه غدیر حاضر بوده اند. در این کتاب اتفاقات بازه ی زمانی معرفی حضرت امیرالمومنین(ع) به عنوان جانشین رسول خدا بازگو شده است. واقعه غدیر بنابر باور شیعیان از مهمترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیرخم، حضرت علی(علیه السلام) را ولی و جانشین خود معرفی کردند و حاضران که بزرگان صحابه نیز درمیان شان بودند در آنجا با امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) بیعت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha