جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
غدیر

حوزه/ نشست علمی-پژوهشی با عنوان «تحلیل شخصیتی فضائل امام علی(ع) در خطبه غدیر» از سوی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) امیدیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، نشست علمی-پژوهشی با عنوان «تحلیل شخصیتی فضائل امام علی(ع) در خطبه غدیر» از سوی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) امیدیه با سخنرانی حجت‌الاسلام حسین زاده، استاد حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

وی ضمن تبریک عید بزرگ غدیر خم اظهارداشت: خطبه غدیر، خطبه‌ای است که سندیت آن بین علمای شیعه و سنی مورد اتفاق بوده و مطالب آن صحیح السند است که در ۱۸ ذی‌الحجه چنین رویداد تاریخی بزرگی رخ داده است.

مدیر مدرسه علمیه مهدیه، در رابطه با فضائل امام علی (علیه‌السلام) که در خطبه غدیر آمده گفت: پیامبر اکرم نسبت به فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) فرموده‌اند که «فضایل امام علی(علیه‌السلام) به‌قدری زیاد است که من پیغمبر در یک مجلس نمی‌توانم بیان کنم»؛ به همین دلیل در خطبه غدیر تنها به برخی از فضائل ایشان اشاره‌کرده‌اند.

وی افزود: در اسلام نسبت به هر امر و نهی، حکمتی وجود دارد و حکمت این‌که پیامبر(ص) برخی از فضائل امام علی(ع) را بیان می‌کند برای این است که بگوید چون امام علی(ع) دارای این صفات و فضائل است، پس شایسته امر ولایت است و تنها و تنها اوست که می‌تواند امر ولایت را بر عهده گیرد.

حجت‌الاسلام حسین زاده، گفت: از دیگر فضائل امام علی(علیه‌السلام)این است هنگامی‌که آیه نجوا بر پیامبر(ص) نازل شد، تنها کسی که به آن عمل کرد امام علی(علیه‌السلام) بود؛ یا حدیث منزلت که در رابطه با شأن ایشان است.

وی در رابطه با مختص بود لقب امیرالمؤمنین به امام علی(ع) گفت: این لقب را پیامبر اکرم(ص) تنها به امام علی(ع) داده‌اند و این مهم را از روایتی که امام صادق(ع) نقل کرده، می‌توان دریافت.

این استاد حوزه اضافه کرد: شخصی خدمت امام صادق(ع) می‌رسند و می‌پرسند که آیا زمان امام قائم می‌توان به او لقب امیرالمؤمنین داد؟ حضرت پاسخ می‌دهند که این لقب تنها مختص امام علی(ع) است و در واقع سیاق نفی افاده عموم می‌کند و هیچ‌کسی ملقب به لقب امیرالمؤمنین نخواهد شد حتی امام معصوم!.

حجت‌الاسلام حسین زاده، در پایان به پژوهشگران توصیه کرد که به خطبه غدیر توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه از دل این خطبه می‌توان صدها پژوهش انجام داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha