جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد حسن زنگویی

حوزه/ مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه، می‌تواند نسبت به مساله کاربردی نمودن دانش های نظری در حوزه های علمیه با تمرکز بر تدوین متون مهارتی و کاربردی زمینه فراگیری مهارت ها را در میان حوزویان ایجاد نماید.

حجت الاسلام زنگویی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به هفته مهارت آموزی با تشریح اهمیت مباحث کاربردی در کتب درسی حوزه، گفت: در بیشتر برنامه‌های آموزشی دنیا به ویژه در سطح اول آموزش، سه هدف آرمانی پرورش خلاقیت و توانایی انجام کارگروهی، داشتن تفکر نقاد و چگونگی به کارگیری دانش دنبال می‌شود.

مسئول مرکزآموزش های کاربردی ومهارتی حوزه های علمیه بیان داشت: محقق شدن این اهداف، فضای مطلوبی را می‌طلبد که در آن طلاب بتوانند گفت وگو، مباحثه که یک کار عملی و کاربردی است را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ از بین تمامی طلاب که درس علوم ادبیات عربی و حتی علوم حدیثی را می‌گذرانند، افراد کمی در قرائت متون عربی اعم از قرائت قرآن و روایات اهل بیت و متون فصیح عربی توانمند هستند، یکی از علل آن شاید پرداخت به مباحث نظری ادبیات و فاصله از مهارت ورزی در این دانش است؛ بنابر این از مهارت متن خوانی متون عربی مهم تر فهم متون و قرائت صحیح متون حدیثی است که  برای عموم مردم همیشه مهم بوده و هست و متأسفانه کمتر به مباحث کاربردی در این دانش پرداخته می شود.

حجت الاسلام زنگویی با حمایت از نویسندگان کتاب های مهارتی و کاربردی و در علوم حوزوی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کتاب‌های کمک آموزشی موجود در بازار، موجب مهارت آموزی طلاب نمی شود و علت اصلی آن مانور بیش از حد این کتاب‌ها بر مباحث دانشی و نتیجه گرفتن در آزمون است در حالی که تمرکز اصلی باید بر شکوفایی استعدادهای طلاب و تبدیل آن‌ها به صاحب نظران ماهر و توانمند باشد.

وی افزود: مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی حوزه، می‌تواند نسبت به مساله کاربردی نمودن دانش های نظری در حوزه های علمیه با تمرکز بر تدوین متون مهارتی و کاربردی زمینه فراگیری مهارت ها را در میان حوزویان ایجاد نماید و با همین نیت یکی از اهداف خود را حمایت از نویسندگانی می‌داند که به تدوین کتاب های کاربردی و مهارتی در علوم حوزوی کمک می‌کنند.

مدیر مرکز آموزش های کاربردی ومهارتی حوزه افزود: واحد پژوهش مرکز تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا دانش های نظری در علوم حوزوی را با مهارت آموزی و کاربرد آن در حوزه عمل ارتباط دهد.

وی از نویسندگان و پژوهشگران حوزوی دعوت کرد، آثار خود را جهت بررسی کارشناسان و شورای علمی مرکز آموزش های کاربری و مهارتی به این مرکز ارسال نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha