پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهر هوشمند

حوزه/ معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم بر لزوم مطالبه گری در راستای هوشمندسازی شهر قم به کمک نهادها و تشکل های مردمی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهندس غلامرضا جان قربان، طی سخنانی در نشست با مسئول انجمن مردم نهاد شهر با اشاره به این که یکی از نیازهای اصلی جامعه و شهر امروز، حرکت به سمت هوشمندسازی است تا بتوان شهر را به درستی مدیریت کرد، اظهار داشت: ما در شهرداری به دنبال این هدف هستیم و بر اساس آن باید برنامه ها و راهبردهای خرد و کلان داشته باشیم و اعتقاد داریم، هوشمندسازی به عنوان یک ضرورت برای تسریع در تصمیم سازی ها و رسیدن به منطق درست در شهر و مدیریت شهری مطرح است و لذا چه در حال حاضر این جریان شروع شود و چه در آینده، از اهمیت موضوع نمی کاهد، منتهای مراتب باید از طریق نهادها و تشکل های مردمی مثل انجمن شهر، این مسأله از مسئولان شهر و استان، مطالبه شود.


وی افزود: آن چه قابل توجه است این که نهادهای عمومی و حاکمیتی مثل شورا و شهرداری در کنار تشکل های مردمی بتوانند دغدغه شهر هوشمند را دنبال کرده و زمینه و بستر مناسب برای بروز و ظهور آن را ایجاد کنند تا بتوانند در فرآیندی مناسب به سرانجام مطلوب برسانند.


سیده شبنم فاطمی، مسئول انجمن مردم نهاد"شهر" نیز با بیان این که هوشمندسازی شهر به عنوان یک ضرورت در دنیای امروز می بایست مورد توجه و عنایت مدیریت شهری باشد، گفت: واقعیت آن است که دنیا در مقطع کنونی به سمت هوشمندسازی رفته و شهرهای ما نیز باید به این سمت بروند تا بتوانند در ارتباط با شهروندان به وظیفه خود به درستی عمل نمایند.


وی افزود: ما در انجمن شهر بر اساس راهبرد مطالعاتی که از سال ها قبل داشته ایم، به دنبال از سرگیری مطالعات و کارهای پژوهشی در این باره هستیم و قصد داریم‌ در بحث هوشمندسازی شهر، نهادهای شهری را نیز دخیل کنیم تا از ظرفیت های مردمی به درستی بهره برداری کنیم. اگر مردم به درستی از ظرفیت های هوشمند سازی مطلع شوند و آگاه شوند که از هر نظر زندگی آنها به سامان تر خواهد شد، هوشمند سازی تبدیل به یک مطالبه عمومی می گردد.


این کارشناس مسایل شهری همچنین گفت: واقعیت این است که ما در شهر قم نیازمند ایجاد و فعالیت موثر نهادهای مردمی برای به ثمرنشستن این مطالبه هستیم و طبعاً دستگاه های حاکمیتی نیز باید نقش خود را در تحقق این امر به درستی ایفا نمایند.


وی افزود: در یک چشم انداز صحیح و واقع گرایانه به دنبال این هستیم در کنار آگاهی بخشی و تبدیل هوشمند سازی به مطالبه عمومی، بستر مطالعاتی و نقطه عزیمت شروع آن را با شهرداری و یا دیگر ارگان ها تعریف نماییم. به این منظور هماهنگی لازم برای حضور کارشناسان و متخصصان موضوع، در قالب بازدیدهای میدانی از شهر و نشست های تخصصی را کلید بزنیم و از نقطه نظرات کارشناسان درباره چگونگی اجرای سیاست های هوشمندسازی در شهر استفاده کنیم.


این کارشناس مسایل شهری، بیان داشت: همچنین بنا داریم که از تجربه کلان شهرهایی چون تهران، تبریز و صاحب نظرانی که سال ها در زمینه هوشمندسازی شهر فعالیت داشته اند، استفاده کنیم تا به یاری حق تعالی بتوانیم زمینه و بستر شکل گیری یک جریان همگانی برای هوشمندسازی در شهر قم را برای افزایش مطلوبیت زندگی فراهم نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha