شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ویبنار عید سعید غدیر

حوزه/ همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی جشن بزرگ امامت و ولایت با حضور علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری  «حوزه» همزمان با فرا رسیدن عید غدیر خم از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در بمبئی مراسمی با حضور  حجت الاسلام و المسلمین میر لوحی رئیس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه امام صادق (ع)، پروفسور سید عباس رضوی رئیس دپارتمان زبان انگلیسی دانشکده انجمن اسلام اکبر پیر بهای بمبئی اندیشمند و فعال دینی مذهبی، زهرا رضوی موسس و رئیس هیات امنای بنیاد خدیجة الکبری (س) بمبئی، حجت الاسلام و المسلمین سید سبطین عباس رضوی محقق تاریخ، مفسر قرآن مجید از شهر مشهد مقدس، حجت الاسلام و المسلمین احتشام حسن رئیس بنیاد فرهنگی المعمل از شهر بنگلور، حجت الاسلام و المسلمین روح ظفر امام جمعه مسجد خوجه بمبئی و با حضور علاقمندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)در فضای مجازی زوم برگزار گردید. کانال بین المللی وین و کانال اینترنتی "اس ان ان" به پوشش گسترده آن پرداختند.

وبینار با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید. در ادامه کلیپی که توسط آستان قدس رضوی تهیه شده پخش گردید. پس از آن حجت الاسلام و المسلمین میر لوحی ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت عید ولایت و امامت غدیر خم بیان داشت: ماه ذی الحجه ماه سرور و جشن برای اهل بیت (ع) و عاشقان این خاندان بزرگ است. که عید غدیر خم عید اکبریکی از مناسبتهای عظیم در این ماه بشمار میرود و همه مسلمانان ودوستداران اسلام ناب محمدی (ص)با فرا رسیدن این عید بزرگ به جشن، سرور و شادمانی می پردازند.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت والای حضرت علی بن ابی طالب (ع) گفت: مولای متقیان الگوی کامل برای همه انسان ها هستند. آنقدر ایشان وارسته و فروتن هستند که در هنگام نوشتن نام خویش و بمنظور احترام پدر بزرگوار خویش از قواعد زبان عربی خارج شده و ایشان خود را علی بن ابوطالب (ع) عنوان می کردند. در زبان عربی سه نوع مصوت کوتاه وجود دارد که شامل فتحه، کسره و ضمه می شود و طبق قواعد زبان عربی اسم فرد باید علی بن ابی طالب (ع) باشد ولی چون کسره علامت پایین می باشد امیر مومنان اسد الله الغالب (ع) اسم پدر خود را ابوطالب می نوشتند و نشانه احترام والای آن امام بزرگوار به پدر خویش می باشد.

در ادامه دکتر سید عباس رضوی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید بزرگ غدیر خم اظهار داشت: در تاریخ اسلام هیچ واقعه ای بزرگتر است از واقعه غدیر خم وجود ندارد چرا که در آن خط مشی امت اسلام پس از پیامبر عظیم الشان و خاتم الانبیاء (ص) برای همگان مشخص می شود و حتی در این باب خداوند آیه تبلیغ را بر قلب نازنین پیامبر اسلام نازل می کند. اما با این حال بسیاری از افراد مغرضانه و بدون هیچ دلیل محکمی آنرا رد می کنند. آنها باید بدانند که این عامل باعث نفاق و استفاده دشمنان جهت منافع سیاسی خود شده است.

در ادامه موسس و رئیس هیات امنای بنیاد خدیجه الکبری (س) ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، عید ولایت و امامت و همچنین خرسندی از حضور در این وبینار بین المللی و تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در بمبئی اظهار داشت: بر اساس واقعه تاریخی غدیرخم، پیامبر اعظم (ص) در آن روز گرم وصی و جانشین خویش را انتخاب و به مسلمانان معرفی کرد. اگر به تاریخ مراجعه کنیم به خوبی در می یابیم که این حادثه کوچکی نبوده است و همه مسلمانان حاضر در حجه الوداع و همراه با خاتم الانبیا (ص) در آن حضور داشتند و همگان مشاهده و اعتراف نمودند و به امیر مومنان تبریک گفتند. از سوی دیگر نویسندگان بزرگ این واقعه مهم را در کتاب های خود به رشته تحریر درآورده اند اما با این حال بسیاری آنرا فراموش کرده و برخی آنرا به گونه ای دیگر که نادرست است تفسیر کردند و دچار انحراف و مشکلات بسیاری شدند و هم اکنون نیزبرخی از مشکلات جهان اسلام به دلیل فقدان وحدت و اتحاد در میان صفوف مسلمانان ناشی از این عامل موجب شده است.

وی در ادامه افزود: اگر امروزه شیعیان و محبان خاندان اهل عصمت و طهارت (ع) مراسم های مذهبی را با شکوه خاص برگزار می کنند به این دلیل است که ممکن است بسیاری مغرضانه آنها را کتمان کنند همانطور که به غدیر ارج ننهادند و ولایت را نادیده گرفتند و اکنون شاهد مشکلات عدیده در جهان اسلام هستیم.

در این وبینار کتاب اقبال، ستاره بلند مشرق زمین که به قلم رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به رشته تحریر درآمده و توسط خانه فرهنگ در سال جاری باز نشر شده است، رونمایی گردید که مورد استقبال بسیاری از اندیشمندان، محققین و پژوهشگران شد.

 در ادامه حجت الاسلام و المسلمین احتشام حسن از شهر بنگلور نیز ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسب فرا رسیدن عیدالله الاکبر و عید ولایت و امامت با اشاره به سخنان رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی بیان داشت: امام خامنه ای رهبر مدبر و دانای و عظیم الشان انقلاب اسلامی در بیان خود فرمود: مسئله غدیر تنها مسئله شیعیان نیست بلکه مسئله جهان اسلام است. نویسندگان اهل تسنن در کتاب های خود در مورد این مسئله مهم احادیث مختلفی را آورده اند و همه آنها نشان دهنده مهم بودن موضوع امامت در دین اسلام است. همچنین آیه تبلیغ که بر قلب نازنین پیامبر اعظم (ص) نازل شده است نیز گواه آن می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید سبطین نیز با اظهار خرسندی از حضور در این سمینار از مشهد مقدس اظهار داشت: غدیر همچون چراغ راهی است که راه را برای همه مسلمانان جهان نشان داده است و صاحب اصلی آن امام عصر (عج) می باشد که مردم جهان را از درد و آلام بیرون خواهد آورد. غدیر مسئله مهم در دین اسلام است که متاسفانه به آن نگرش مغرضانه شده است اما محققین و پژوهشگران بزرگی همچون علامه امینی در کتاب ۱۱ جلدی الغدیر درباره اهمیت این موضوع از ۳۵۶ تن از بزرگان اهل سنت حدیث غدیر را نقل کرده اند. علامه روح الله شوشتری نیز در آثار خود به این مسئله به صورت کامل پرداخته اند و وظیفه ما در زمان حاضر بزرگداشت این واقعه عظیم و آگاهی رساندن به نسل جوان است.

حجت الاسلام و المسلمین روح ظفر نیز ضمن تبریک و تهینیت فرا رسیدن عید بزرگ غدیر خم و اظهار خرسندی از حضور در این وبینار بیان داشت: امروزه در دنیا شاهد دشمنی های بسیاری علیه دین اسلام هستیم و همه آنها به خاطر فقدان اتحاد میان گروه های مسلمانان است. بایستی اندیشمندان و علمای خبره همه گروهها گرد آیند و پیرامون اتحاد و چگونگی حل و فصل مسائل به بحث و گفتمان سازنده بپردازند. مسئله غدیر اگر رعایت می شد و امامت را همگان می پذیرفتند امروزه مسلمانان در جایگاه بسیار بالاتر قرار داشتند و دشمنان هیچ گاه نمی توانستند در جهت تضعیف مسلمین تلاشی از خود نشان دهند اکنون رهبری و ولایت فقیه در اسلام محور اصلی است و همه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

در ادامه آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مومبای ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن عید امامت و ولایت بیان داشت: امروزه جهان اسلام به این نتیجه رسیده است که رهبر و ولایت فقیه رکن اصلی می باشد و فقدان این مهم در جامعه اسلامی باعث انشقاق میان مسلمانان شده است. غدیر جلوه ای تمام معنی از این اصل مهم و حیاتی برای دین مبین اسلام است. پرداختن به غدیر یعنی اتحاد و یکپارچگی مسلمانان تحت رهبری واحد برای رسیدن به قله های کامیابی و موفقیت است و باید بدانیم مالک اصلی غدیر امام زمان (عج) می باشند که با ظهور ایشان تمامی مسلمانان و ادیان به صورت یکپارچه در می آیند و اتحاد و مودت و صلح در جهان حکمفرما خواهد شد. زنده نگه داشتن غدیر یعنی اهمیت دادن به حکومت عدل و صلح و مدینه فاضله که همه آحاد بشر خواهند آن بوده اند. غدیر مرحله اکمال و اتمام بعثت است که در روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در خصوص اهمیت این روز و گرامیداشت آن تاکید فراوان شده است که به برخی از آنها اشاره شد.

این وبینار درفضای مجازی ، فیس بوک خانه فرهنگ و در شبکه اینترنتی یوتیوب کانال اینترنتی "اس ان ان" به صورت زنده پخش گردید و بیش از ۳۲۰ نفر آنرا مشاهده نمودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha