شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مباهله

حوزه/ مباهله محاجه و رزم نفرین‌ها برای اثبات حقانیت اهل‌بیت و اعلان اختصاصی ولایت امام علی علیه‌السلام به مسلمانان، مسیحیان و اهل کتاب و سند اثبات الهی بودن جایگاه امامت به مردم است.

خبرگزاری حوزه، | اکنون فاصله زیادی با روزهای نخستینی داریم که حضرت ختمی‌مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله پیام اسلام را در گوش خویشان و نزدیکان خویش زمزمه کردند.

امروز آوازه اسلام به سراسر شبه‌جزیره عربستان رسیده است و عده زیادی چه از روی میل و رغبت و چه در اثر شکست سخت در جنگ از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم تسلیم در سامان اسلام شده‌اند.

امروز شهرت نام نبوی سرتاسر شبه‌جزیره عربستان را فراگرفته است و قلب‌ها به‌مانند عقل‌ها مجذوب رحمت و مهربانی نبوی شده است.

آری، امروز دیگر در شبه‌جزیره عربستان کمتر کسی است که عنوان مسلمانی را به‌عنوان فضیلت و افتخار بر ذمه نپذیرفته باشد و مقام و جایگاه امیرالمؤمنین حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام برای تمامی مسلمانان مشخص و معین است و تمامی مردم مدینه اهل کساء را می‌شناسند.

آری در آن روزها، آوازه اسلام تمام شبه‌جزیره را فراگرفته بود و تمامی مردم محمد مصطفی صلی‌الله علیه وآله و سلم، یتیم مکه را که دعوت‌گر مردم به اسلام شده بود را می‌شناختند و خبر مردی که محمدامین نام داشت و خود را پیامبر الهی معرفی می‌کرد حتی به گوش اهل کتاب و مسیحیان نجران هم رسیده بود.

کاهنان و بزرگان مسیحیت که طبق دستور حضرت عیسی علیه‌السلام منتظر ظهور آخرین پیامبر بودند و وظیفه خود می‌دانستند که این آخرین پیامبر را شناسایی کرده و او که برادر مسیح است را بشناسند و دعوت او را لبیک گویند به پیامبر نامه نوشتند و از او خواستند که دلایل خود را بر این مدعا که پیامبر خاتم است ارائه دهد.

حضرت رسول جواب نامه اسقف و بزرگ مسیحیان را دادند و مسیحیان نجران برای کسب اطلاع بیشتر به‌صورت حضوری نزد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم آمدند و چندین روز را با پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم گفت‌وگو کردند و باوجوداینکه بر حقانیت حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله اطمینان یافتند؛ ولی ازآنجایی‌که شیطان نفس و شیطان برون قسم یاد کرده بودند که فرزندان آدم را فریب دهند و ابلیس قادر به تحمل مقام و عظمت محمدی نبود در میان کاهنان و بزرگان مسیحی به بهانه بزرگی جایگاه و عظمت مقام شک انداخت و موجب شد که آن‌ها حتی باوجود کافی بودن شواهد و دلایل باز در صدق دعوت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم شک کنند.

پس از گفت‌وگوی چندروزه ، بزرگان مسیحی زمانی که دیدند حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم حاضر به پذیرش سخنان آن‌ها نیست با شناختی که از مباهله در آیین حضرت موسی علیه‌السلام داشتند برای بیان این نکته که چه کسی بر حق است دعوت به مباهله (دعا برای نفرین طرف مقابل و شخصی که بر حق نیست) کردند و از حضرت رسول خدا درخواست مباهله کردند.

رزم نفرین‌ها، احتجاج حق و باطل

حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله ازآنجایی‌که می‌دانستند با حضور ایشان عذابی به امت نخواهد رسید بیان کردند که باوجود ایشان در میان مردم عذابی نازل نخواهد شد، ولی مسیحیان نجران قرار گذاشتند که این مباهله در خارج از شهر مدینه و در بیابان صورت گیرد.

خبر این دعوت در تمامی شبه‌جزیره عربستان در میان مردم ردوبدل می‌شد و کسانی که اندک شکی به حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم داشتن منتظر بودند تا ببینند در این دعوت به مباهله چه کسی بر حق است و پیروز خواهد شد.

سرانجام روز بیست و چهارم ذی‌الحجه فرارسید و پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم به‌حکم آیه قرار بود از زنان مسلمان مردان مسلمان و جوانان و کودکان مسلمانان گروهی را به همراه ببرند تا با دعای ایشان و همراهی و آمین این عده هر کس که به‌حق است خداوند دعای او را قبول کرده و برطرف مقابل به‌واسطه‌ی نفرین عذاب الهی نازل شود.

مسیحیان نجران که به خیال خام خویش تصور می‌کردند حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله برای نمایش عظمت و مقام خویش سربازان و مردم را به همراه خویش بیاورد زمانی که در بیابان با پیامبر صلی‌الله علیه و آله مواجه شدند و دیدند که ایشان عزیزترین کسان خود یعنی فاطمه سلام‌الله علیها امام حسن و امام حسین و جان خویش علی بن ابیطالب امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با خود برده است حیرت‌زده شدند و دانستند که اگر حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله و سلم اول دعا کنند و اهل کسا که بافضیلت‌ترین مردم در ایمان و مرتبه و مقام ایمانی هستند دعای ایشان را آمین بگویند به‌یقین خداوند آسمان‌ها و زمین را برای اجابت این دعا زیر و رو خواهد کرد؛ بنابراین زمانی که آن‌ها با این صحنه روبرو شدند، متوجه شدند که پیامبر اگر بر حق نبودند حاضر نمی‌شدند عزیزترین کسان خود را در معرض عذاب الهی قرار دهند.

بنابراین خواسته یا ناخواسته قلب خویش را به روی اسلام و اطاعت از حکومت اسلامی گشودند و در همین زمان بود که به‌واسطه جبرئیل امین آیه تطهیر نازل شد و حقانیت جایگاه اهل‌بیت نه‌تنها برای مردم مدینه بلکه برای اهل کتاب و مسیحیان نیز آشکار شد.

به‌این‌ترتیب نه‌تنها حقانیت اهل‌بیت برای چندمین بار تأیید شد بلکه جایگاه و مقام امامت برای اهل کتاب نیز توسط رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بیان شد و اهل کتاب دانستند که جانشین پیامبر خاتم چه کسی است و باید پس از پیامبر خاتم به چه کسی به‌عنوان امام اقتدا کنند و واقعه مباهله درزمانی کوتاه و بافاصله کم از غدیر صورت گرفت. اگر غدیر اعلان عمومی ولایت و جانشینی امام علی علیه‌السلام پس از پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله بود واقعه مباهله اعلام اختصاصی ولایت امیرالمؤمنین برای چندمین بار به انصار و مهاجرین و حتی مسیحیان بود و این‌چنین بود که مسیحیان و مسلمانان در یک واقعه مشترک دانستند جانشین بعد از پیامبر صلی‌الله علیه و آله  چه کسی است و با نزول آیه تطهیر الهی بودن جایگاه امام نیز برای چندمین بار به مسلمانان گوش زد شد.

فاطمه قاسمی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha