یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صداقت و راستگویی

حجت الاسلام هادی گفت: در اسلام تنها در جایی که نگفتن دروغ موجب قتل یا ضرر مالی هنگفت به دیگران شود، استثنا شده و در جای دیگر هیچ مصلحتی برای دروغگویی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر هادی، ظهر امروز در سومین جلسه از سلسله برنامه های کارشناسی« خانواده پایدار» که با موضوع« نقش پیامدهای صداقت در کارآمدی خانواده» به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تعریف صداقت با صدق و راستی تفاوت دارد، اظهار داشت: هر صداقتی  حرف حق هست، اما هر حرف حقی، صداقت نیست.
 وی به ارائه تعریفی از صداقت پرداخت و اذعان داشت: محبت صادقانه همراه با بازگویی حقیقت و ابراز خود به شیوه واقعی، صداقت است.
عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در صداقت محبت وجود دارد، ولی در صدق محبت وجود ندارد و انسان در صداقت؛ خود واقعی خویش را نشان می دهد ولی در صدق واقعیت خود را مکشوف نمی کند.
حجت الاسلام هادی بیان کرد: آفرینش جهان بر اساس صدق است و مایع سعادت و نیکبختی فرد و جامعه می شود، همه ظلم ها و بدی ها در اثر عدم صداقت است و همه خوبی ها و آرامش ها در اثر صداقت است.
وی، اظهار کرد: آنچه امروز بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم نتایج صداقت است، اینکه صداقت چه نتیجه هایی دارد.
وی در ادامه به بیان برخی از این نتایج پرداخت و خاطر نشان کرد: کسی که در خانواده صداقت دارد، استرس و اضطراب نداشته و در رفتار و گفتار خود دقت می نماید و از زندگی زناشویی خود رضایت دارد و خیر دنیا و آخرت نصیب او خواهد شد.
حجت الاسلام هادی بازدارندگی از گناه را یکی دیگر از نتایج صداقت عنوان کرد و برای نمونه به برادران یوسف اشاره کرد که گفتن یک دروغ سبب شد چندین دروغ دیگر در پی داشته باشد.
وی افزود: به دلیل محبت و اعتماد که بین زوجین در صورت داشتن صداقت ایجاد می‌شود،حسن معاشرت در روابط زوجین خواهد شد و کیفیت و شاخص های زندگی بالا رفته و منجر به حل مشکلات زندگی می گردد.
حجت الاسلام هادی بیان کرد: بدن سالم در سایه صداقت در خانواده ایجاد می شود و کسانی که دروغ می گویند بدن آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و آرامش فردی را از دست می دهند.
وی در پاسخ به این سوال که صادق بودن مهمتر است یا حفظ مصلحت در خانواده، اظهار داشت: اینکه من به خاطر مصلحت خود دروغ بگویم، دروغ است و اشکال دارد.
 عضو هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اگر کسی با دروغ بخواهد به نقطه امن برسد، خیال باطلی است  و با دروغ کسی به جایی نمی‌رسد، اعتماد طرف مقابل با صداقت به انسان زیاد می شود و مصلحت سنجی باعث بی اعتمادی در آینده می گردد و مسیر راعکس می کند؛ پس هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که دروغ مصلحتی داشته باشیم.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به دو جایگاه که دروغ گفتن اشکالی ندارد اشاره کرد و اظهار داشت:در مورد دوست داشتن ها دروغ اشکال ندارد، اینکه مرد به همسرش بگوید من تو را به اندازه کل دنیا دوست دارم چون حالت تعارف دارد اشکالی ایجاد نمی کند.
وی افزود: وقتی طرف مقابل در شرایطی قرار دارد که از نظر روحی نمی‌توان همه واقعیت را به او گفت، باید بگوییم من الان نمی توانم واقعیت را به شما بگویم و اجازه دهید در موقعیت دیگری آن را به شما بگویم.
حجت الاسلام هادی، بحث دروغ را از یک نگاه اخلاقی واز دیدگاه دیگر فقهی بیان کرد و عنوان داشت: در کتب فقهی مانند مکاسب محرمه مبحث دروغ مطرح می‌شود، ولی دید فقیه با دانشمند اخلاقی متفاوت است، چون فقیه بر اساس حلال و حرام به موضوع می پردازد، ولی دانشمند اخلاقی به عنوان رذیلت و فضیلت وارد بحث می شود و این اختلاف موضوع در دانش ها اشکالی ایجاد نمی کند، چون دروغ هم حرام فقهی است و هم رذیلت اخلاقی می باشد.
در پایان این جلسه دو کتاب با عنوان«عوامل ناراستی در خانواده‌ها و راه‌های برون رفت از آن» نوشته حجت الاسلام هادی و«تراز خانواده اسلامی» نوشته آیت الله سید کاظم نور مفیدی که به همت انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم منتشر شده و از تازه های نشر می باشد به شرکت کنندگان معرفی گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    دروغ برای صلح و آشتی و رفع کدورت هم سفارش شده