شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام اسدالله جعفری

حوزه/ رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی گفت: راه‌حل‌های مقطعی، کوتاه‌مدت و آنی در مواجهه با بحران آب از جمله پرداخت وام‌های بانکی، پرداخت خسارت به کشاورزان، آب‌رسانی با تانکر، تشکیل پرونده قضایی، جریمه‌های مالی و ... هیچ‌کدام کفایت نمی‌کند و به‌عنوان راه‌حل نهایی برای رفع مشکلات پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی، امروز در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در سال ۱۴۰۰ که با محوریت مدیریت منابع آب استان برگزار شد، بر اهتمام ویژه نسبت به موضوعات این بخش تأکید کرد.

مدیریت منابع آب در استان و بررسی نحوه اجرای طرح نماد در جوامع هدف ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

حجت‌الاسلام جعفری در این نشست با اشاره به مشکلات مبتلابه در حوزه آب، افزود: سال آبی و زراعی جاری یکی از سنوات بسیار کم‌بارشی است که تاکنون تجربه کرده‌ایم و شاید این وضعیت در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه باشد که این موضوع قطعاً مشکلات عدیده‌ای را در تمامی سطوح اعم از کشاورزی و دام‌پروری و بهداشتی و حتی آب شرب رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: ولی با وجود این باید از تجارب ارزشمند مدیریتی دیگر کشورها که شرایط مشابه ای را از پیش رو گذرانده‌اند بهره ببریم تا از تشدید بیش‌ازپیش مشکلات و تداوم این وضعیت نگران‌کننده پیشگیری شود.

رئیس‌کل دادگستری استان با تبیین برخی از مصادیق جرائم متأثر یا ناشی از بحران آب در استان طی سالیان اخیر به تحلیل پیامدهای این رویدادها بر مناسبات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در استان پرداخت و اظهار کرد: بدون تردید نزاع روستاییان بر سر آب و قطعی و جیره‌بندی منابع آب و اخلال در شبکه‌های آب‌رسانی و نیز کمبودهای ناشی از این بحران و نقش منفی آن در کاهش حجم محصولات کشاورزی و دامی از مهم‌ترین مسائل پیش رو و قابل پیش‌بینی است که متأسفانه با تشکیل پرونده‌های متعدد قضایی، افزون بر اثرات حقوقی، آثار جزایی نیز دارد.

حجت‌الاسلام جعفری آگاهی بخشی به مردم، فرهنگ‌سازی مناسب درباره الگوهای استاندارد و نحوه مصرف آب و اعمال نظارت‌های دقیق را ازجمله سازوکارهای جدی برای مدیریت منابع آبی برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیریت این بحران نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند دارد و راه‌حل‌های مقطعی، کوتاه‌مدت و آنی مثل پرداخت وام‌های بانکی خسارت به کشاورزان و آب‌رسانی با تانکر و ... و یا تشکیل پرونده قضایی و جریمه‌های مالی هیچ‌کدام کفایت نمی‌کند و به‌عنوان راه‌حل نهایی برای رفع مشکلات پذیرفتنی نیست.

وی گفت: باید تمامی مسئولین اجرایی و نظارتی با جلب مشارکت جدی مردم و شکل‌گیری عزم عمومی جهت مدیریت این معضل دست‌به‌دست هم دهند تا بتوان شرایط موجود را به بهترین شکل ممکن ساماندهی کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha