شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر پشتوانه عقلی مطالب دینی برای عامه مردم مطرح شود، حلاوت مطالب دینی باعث ارضاء عقلی می شود و دیگر نیازی به اجبار بیرونی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر یکشنبه در همایش طلایه داران تبلیغ استان اصفهان که به مناسبت ایام محرم در خیمه گلستان شهدا برگزار شد، اظهار کرد: مهم است که متعلق تبلیغ چه چیزی باشد. هرچه فکر می کنیم چیزی را مهمتر از حدیث ثقلین نمی یابیم؛ تمسک به ثقلین هم برای ما و هم جامعه امری واجب و لازم است.
امام جمعه موقت اصفهان افزود: در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، آیات و کلمات قرآن کریم را با سخن معصوم همراه کنیم؛ در تمسک به قرآن تبیین مفاد قرآن مهم است؛تفکر در آیات قرآن به معنی بی نیازی از معصومین نیست و قرآن هیچ گاه دعوت به حیران نمی کند، بنابراین ابتدا باید مراد از آیات را با تمسک به اهل بیت(ع) متوجه شده و سپس تدبر کنیم.
 آیت الله مهدوی بیان کرد: قرآن یک قانون کلی است، ولی دلیل توصیه پیامبر(ص) به تمسک  اهل بیت(ع) این است که برای هدایت، قانون کلی کفایت نمی کند.
وی عنوان کرد: در آیه ۱۱۹ سوره توبه دستور به معیت دائمی با صادقین داده شده که مصداق بارز آنها ۱۲ امام هستند؛ صراط مستقیم در معیت با اشخاص تعریف شده  و آن ۱۲ امام هستند.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: تطبیق وجودی ما به صراط مستقیم و معیت با امام با سه چیز محقق می شود؛ طبق آیه ۲۶۰ ال عمران، نخست یقین در اعتقادات  است، دومین امر، داشتن اخلاق حسنه و معیار سوم رعایت احکام الهی است.
وی ابراز کرد: اهل بیت(ع) فرمودند چهار علم هست، نخست خداشناسی، دوم انسان شناسی و سوم هدف شناسی و چهارم آسیب شناسی  است که باید آموخته شود و به دیگران منتقل کرد.
استاد حوزه خاطرنشان کرد: علم آسیب شناسی همان علم پاسخ به شبهات است؛ اگر پشتوانه عقلی مطالب دینی برای عامه مردم مطرح شود، حلاوت مطالب دینی باعث ارضاء عقلی می شود و دیگر نیازی به اجبار بیرونی نیست. به عنوان نمونه ما هیچ دلیل عقلی برای بی حجابی نداریم و فقط دلایل نفسانی چون جلب توجه بیگانه به خود داریم، لذا به مبلغین توصیه می کنم دلایل عقلی مباحث دینی را بیان کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اشاره ای به آیات سوره احزاب کرد و گفت: یک عالم و مبلغ با خدای خود معامله می کند و چون خشیت الهی دارد در بیان حقایق و معارف الهی از کسی واهمه ندارد. 
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha