جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نخبگان علمی

حوزه/ مسئول دبیرخانه رقابت علمی کشوری نخبگان گفت: رقابت علمی طی سه مرحله بین طلاب و دانشجویان علوم دینی در چهار رشته برگزار می شود.

حجت الاسلام ابوالفضل فروتن در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد با بیان اینکه رقابت های علمی نخبگانی در ۴ رشته فقه و اصول، کلام اسلامی، منطق و فلسفه و ادبیات عرب بین طلاب سراسر کشور توسط حوزه علمیه خراسان برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: برای این گونه رویدادها واژه فرانسوی «المپیاد» را به کار می برند که کمیته اجرایی، واژه رقابت علمی نخبگانی را برای آن، بومی سازی و انتخاب کرده است.

حجت الاسلام فروتن با اشاره به ساز و کار رقابت گفت: علاقه مندان تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ وقت دارند که در سایت حوزه خراسان از طریق https://www.hozehkh.com /OneEntry.aspx?entryID=۴۰۸۰۸ نام نویسی کنند که البته طلاب غیرخراسانی باید ابتدا از این طریق https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com شناسه و رمز برای ثبت نام دریافت کنند.

وی با بیان اینکه منتخبان پس از اخذ یک آزمون کتبی غیرحضوری به مرحله دوم رقابت راه پیدا می کنند، ابراز کرد: اگر شرایط کرونا اجازه بدهد مرحله دوم به صورتی کتبی و حضوری برگزار می شود و نفرات برتر مرحله دوم نیز به رقابت نهایی راه پیدا می کنند که به صورت مصاحبه علمی و شفاهی صورت می گیرد.

دبیر رقابت علمی نخبگام حوزوی اظهار کرد: سعی داریم مرحله سوم هم حضوری برگزار شود اما اگر شرایط کرونایی اجازه نداد مصاحبه علمی مرحله نهایی به صورت مجازی و با قالبی که استعداد افراد را هم شناسایی کند برگزار خواهد شد؛ سعی داریم پس از این رقابت حمایت های لازم از همه استعداد ها صورت گیرد و هر جا بتوانیم افراد مستعد را معرفی می کنیم.

مسئول دبیرخانه رقابت علمی نخبگانی گفت: دانشگاه های رضوی، مفید و شهید مطهری با دبیرخانه این رقابت ها همکاری کرده و همچنین مرکز نخبگان حوزه علمیه و اداره نخبگان مرکز خدمات حوزه های علمیه نیز از این رویداد حمایت می کنند.

وی با اشاره به رضایت و حمایت اساتید و علما از این رویداد یادآور شد: ایده چنین رویدادی از حوزه علمیه خراسان برای اولین بار انجام گرفته و سال گذشته نیز برای طلاب این حوزه برگزار شد که با دوره کنونی، تفاوت های زیادی دارد. می توان گفت دوره امسال با توجه به گستردگی آن، اولین رقابت نخبگانی طلاب و دانشجویان علوم دینی است.

حجت الاسلام فروتن با بیان اینکه پیش بینی می شود در سال آینده علاوه بر چهار رشته فعلی، رشته معارف قرآن نیز افزوده شود، با اشاره به حمایت از نفرات برتر این رقابت علمی گفت: مراکز حوزوی و دانشگاهی، اعلام کردند که نفرات برتر این رقابت را بورسیه می کنند و همچنین اگر کسی استعداد تدریس یا تحقیق را داشت با حمایت دبیرخانه به مراکزی که نیاز به مدرس و محقق دارند، معرفی می شوند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۰ نفر امتیاز بالایی آوردند و به رتبه اول ۱۰ میلیون تومان و رتبه دوم ۶ میلیون تومان و رتبه سوم سوم ۴ میلیون تومان به همراه بُن خرید کتاب اهدا شد.

حجت الاسلام فروتن در پایان با اشاره به تلاش دبیرخانه به منظور حمایت از طلاب برگزیده، عنوان کرد: از تمامی ظرفیت ها تا حدتوان برای حمایت از طلاب مستعد و نخبه استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 2
    ببخشید واژه رقابت علمی بومی شده هست؟!!! هم واژه رقابت عربی است و هم علمی، این چطوری بومی شده؟!!! شما مثلاً باید می گفتید فراسوی دانش و امثال آن، بعد ادعای بومی سازی واژه را بکار می بردید. آقای فروتن! شما مسئول المپیاد حوزه خراسان هستید و اینجوری واژه ها را بومی سازی می کنید؟!!!
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      مگر دین ما اسلام نیست ؟ مگر زبان آن عربی نیست ؟ مگر دین هر ملتی جزو فرهنگ آن ملت نیست ؟ پس چرا برچسب بیگانگی بر آن بچسبانیم ؟
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      بحمد الله تنیدگی فارسی با زبان دین چنان هست که در حمله شما هم متعدد از زبان دین یعنی عربی استفاده شده است. یاء نسبت در «بومی و ...» عربی است یا فارسی ؟کلمات مثلا ، امثال ، ادعا ، مسئول و حوزه مال کدام زبانند ؟ چرا بیگانه بینی زبان متون دینیمان که به غلط و کاملا مغرضانه برخی از ملحدان و غافلان تبلیغ می کنند را تکرار می کنیم ؟!
  • فرحناکی IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 0
    با اجرای برنامه های این شکلی به شدت مخالفم. آقایان مسئول حوزه خراسان، أین تذهبون؟ در مدت یک ماه 25 بخشنامه آموزشی به مدارس دادید و همه را هم یا تغییر دادید و یا تکذیب کردید. مگر طلبه ها وسیله آزمایش شما هستن؟
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    0 1
    رقابت علمی بومی شده فارسی هست؟! واقعاً جای تأسف داره
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      واژه های «واقعا» و «تاسف» فارسی هستند ؟ اصلا خود کلمه فارسی معرب نیست ؟ چنان دل سپردیم به ناسیومالیستهای افراطی که ... !
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      0 0
      اینا رو به آقای ... بگید که ندانسته حرفی نزنند که نشود جمعش کرد جز با توجیه!!!
    • محمد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
      0 0
      چی جای تاسف داره؟؟ این ایرادا چیه میگیرید؟؟
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    به گمانم اولین دوره آزمون کتبی سراسری شناسایی نخبگان شایدحدود بیست سال قبل برگزار شد که در چهار مقطع بود مقطع کفایه مقطع سطح و .... که نخبگان شناسایی و جایزه داده شدند. البته در ابتدا باید دانست که بیش از چهل سال است هر سالانه آزمون سراسری کتبی برای رفتن به مقطع بالاتر در دروس حوزوی برگزار می شود بطور مثال سوالات کتبی آزمون کفایه الاصول پایه های نهم و دهم حوزه برای سراسر کشور یکسان بود یا سوالات امتحان رسائل فرائد الاصول برای قبولی در پایه های هفتم و هشتم حوزه برای کل کشور یکسان بود و نفرات حائز نمره برتر آزمون کتبی شناسایی و جایزه داده شده و تقدیر می شدند پس از جدا شدن حوزه های علمیه خراسان و اصفهان نیز همچنان روند شناسایی نخبگان از طریق آزمون های کتبی ادامه یافت بطور مثال برترین طلاب پایه دوم مدارس قم یک هفته مشخص و همزمان به مشهد برای اردو می رفتند و تقدیر می شدند و همانجا هم یک آزمون سیوطی پایه دوم از بین این نخبگان پایه دوم مدارس حوزه قم برگزار می شد و بهترین های حوزه های کل قم در پایه دوم حوزه شناسایی می شدند. آزمون کتبی اختصاصی برای شناسایی نخبگان نیز شاید از حدود بیست سال قبل برگزار می شد به این ترتیب که کسانی که مایل بودند در حوزه علمیه قم در امتحان نخبگی دروس چهار مقطع تحصیلی جداگانه شرکت می کردند مثلا مقطع عالی آن از کل کتاب کفایه و نهایه الحکمه بود یا مقطع سطح آن از کل کتاب لمعه و اصول فقه و ... نتیجه چهل سال برگزاری آزمونهای مختلف جهت شناسایی نخبگان چه بوده است؟ کسانی که چهل سال پیش در آزمون های حوزه نخبه شناخته شدند و جایزه دریافت کردند اکنون در سن بالای شصت سال هستند و بازنشسته شده اند اکنون آنها کجا هستند و چه می کنند؟کسانی که بیست سال قبل نخبه حوزه در کل کتاب کفایه الاصول شناخته شدند اکنون بالای چهل سال سن دارند ولی اکنون به چه کاری مشغول هستند؟ مروری به اسامی این برگزیدگان آزمونهای حوزه در چهل سال قبل بکنید پاسخ کاملاً روشن است. عموم مراجع تقلید فعلی و کسانی که کاندید رسیدن به مقام مرجعیت در آینده هستند یا اساتید برجسته فعلی هیچ یک جزء برندگان این آزمونها نبوده اند همانطور که هیچ یک از کارآفرینان و کارخانه داران موفق فعلی ایران که موفق به اداره هزاران کارگر و تولید محصولات صنعتی هستند هیچ یک در زمان تحصیل خود موفق به تحصیل در مدارس تیزهوشان نشدند
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      1 0
      احسنت. موافقم