دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
میرباقری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه با تشریح خصوصیات عصر غیبت به بیان برخی از اسرار غیبت امام زمان علیه السلام پرداخت و افزود: عصر غیبت، عصرِ تمییز و تمحیص جامعه مؤمنین است. در حقیقت عصر غیبت، عصر جداسازی صفوف مؤمنین از مشرکین و منافقین و عصر خالص سازی امت اسلامی و رشد درجات ایمان آن­هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در جمع عزاداران حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها به تبیین طرح هدایت امت اسلامی به وسیله وجود مبارک امام زمان علیه السلام در عصر غیبت پرداخت و در ادامه مباحث جلسات گذشته به خصوصیات این طرح عظیم اشاره کرد.

وی با بیان این نکته که طرح امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف دارای دو بخش اصلی است، افزود: یک بخش از طرح ایشان مربوط به عصر غیبت است و بخش دیگر مربوط به زمان ظهور.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گذشت هزار و دویست سال از زمان امامت حضرت مهدی علیه السلام در عالم، ضرورت توجه به رهبری امت اسلامی در سخت‌ترین حوادث روزگار و عبور دادن امت نبی اکرم صلوات الله علیه از گذرگاه های دشوار تاریخی در این دوازده قرن تاکید کرد: تمام فقها و علمای شیعه در طول تاریخ با همه زحماتی که برای رشد و پویایی امت اسلامی کشیده اند در طرح هدایت حضرت ولی عصر ارواحنافداه قرار گرفته‌اند و در طرح هدایت ایشان مشغول به فعالیت‌اند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه همین مطالب گفت: غیبت به معنای ترک امامت نیست، بلکه معنای درست غیبت، امامت و هدایت امت اسلامی توسط ولیّ الهی از پس پرده غیب است.

وی افزود: بر اساس روایات، بسیاری از اسرار غیبت امام زمان علیه السلام بعد از امر ظهور روشن می­شود، ولی در برخی روایات به بعضی از دلایل غیبت ولیّ الهی اشاره شده ­است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه با تشریح خصوصیات عصر غیبت به بیان برخی از اسرار غیبت امام زمان علیه السلام پرداخت و افزود: عصر غیبت، عصرِ تمییز و تمحیص جامعه مؤمنین است. در حقیقت عصر غیبت، عصر جداسازی صفوف مؤمنین از مشرکین و منافقین و عصر خالص سازی امت اسلامی و رشد درجات ایمان آن­هاست.

وی در ادامه به بیان علت نازل نشدن عذاب بر کافرین و مهلت دادن به آن­ها در عصر غیبت نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات شریف قرآن، فرصتی که خداوند به کافرین و منافقین می­دهد صرفاً برای آشکار سازی و تحقق آن چیزهایی است که در درون خود مخفی کرده ­اند، البته این فرصت مایه کثرت گناه آنان و در نهایت، عذابی دردناک برای آنها خواهد بود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: یکی از مهمترین آثار واقعه عاشورا نیز جدا شدن جریان پاکان از جریان ناپاکان است. امام حسین علیه السلام با شهادت مظلومانه خود در حادثه عظیم عاشورا توانست آن جریانی را که به اسم اسلام، سعی در انحراف امت اسلامی از مسیر حقیقی اسلام را داشتند، رسوا کند و خط اسلام ناب را در طول تاریخ برای همگان روشن سازد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه مباحث مربوط به طرح امام زمان علیه السلام در عصر غیبت به ضرورت همراهی با ولیّ الهی در این دوران سخت اشاره کرد و افزود: ایمان و تقوا لوازم جدایی ناپذیر برای ماندن در طرح هدایت حضرت است.

عضو خبرگان رهبری در تبیین آیه شریفه «لو تَزَیَّلَوا لَعَذَّبنَا الَّذین کَفروا» به نکته مهمی در دوران عصر غیبت حضرت مهدی علیه السلام اشاره کرد و افزود: این آیه شریفه گرچه در ظاهر مربوط به ماجرای صلح حدیبیه است اما مفسران بزرگ آن را به یکی از دلایل مهم طول غیبت و عدم نزول عذاب بر کافرین و منافقین در عصر غیبت تأویل می­کنند.

وی در ادامه به تبیین معنای «تزیّل» پرداخت و گفت: مزایله به معنای جداسازی است. تزایل در نسل نیز که یکی از دلایل طول غیبت است، به معنای جداسازی مؤمنین در میان نسل‌های منافقین و کفار است. در واقع حضرت مهدی علیه السلام که امام مهربانی هاست، اگر مؤمنی در نسل کفار و منافقین باشد او را از عذاب الهی نجات می­دهد.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه با اشاره به دو آفت مهم دوران غیبت به تشریح هرکدام از این موارد پرداخت. وی «طول اَمد» و «استعجال» را از مهمترین آفات عصر غیبت از نگاه آیات قرآن و روایات دانست و افزود: طول اَمد به این معناست که فرصت در نگاه ما طولانی شود و یا وعده ای که در باب ظهور ولیّ الهی به ما داده­ شده، خیلی دور از دسترس تصور کنیم.

وی، نتیجه خطرناک گرفتاری به آفت «طول اَمد» را، قساوت قلب و بازماندن از همراهی حضرت حجت علیه السلام در عصر غیبت عنوان کرد و اظهار داشت: قساوت قلب به معنای دنیاپرستی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در بخش دیگر سخنان خود به ویژگی یاران عصر ظهور اشاره کرد و افزود: دوران غیبت، دوران تربیت افرادی شجاعی است که در هر شرایطی مطیع محض اوامر حضرت حجت علیه السلام باشند.

وی با اشاره به فضیلت شیعیان در عصر غیبت افزود: فضیلت شیعیان حضرت مهدی علیه السلام در دوران غیبت و تبعیت محض شیعیان از طرح هدایت و امامت ایشان، ناشی از رهبری حکیمانه و دائم در طول این دوازده قرن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالعلی IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    خودت از دلایلی که آوردی رضایت داری. یعنی به عنوان یک شنونده اگر بودی به این دلایل نمی خندیدی