پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
میرباقری

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: در هیچ دوره ای از تاریخ عصر غیبت، علائم ظهور همانند این دوره، به طور هماهنگ و منسجم ظهور و بروز نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در جمع عزاداران حسینی در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها به ذکر مهمترین علائم ظهور پرداخت و افزود: علائم ظهور متفاوت‌اند؛ برخی از این علائم مربوط به واژگونی ارزش‌ها در جامعه است؛ در واقع در عصر غیبت یک قدرتی با تمام توان خود، علاوه بر تلاش برای اشاعه منکر و تعطیلی معروف، به دنبال تبدیل منکر به معروف و تبدیل معروف به منکر است.

وی با بیان اینکه تعداد فراوانی از روایات عصر غیبت به این دسته از علائم اشاره دارد، تأکید کرد: این واژگونی و آشفتگی اخلاقی بر اساس روایات در مقیاسِ کلِ جامعه بشری به وقوع می­پیوندد و کاملاً واضح است که این حوادث، در امتداد جریان سقیفه بوده و با طرح و برنامه پیچیده و متمرکز توسط کفّار و دشمنان دین الهی صورت می­پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه با اشاره به تغییر ارزش­ها در محیط خانواده، نظام معیشت و بازار، آداب معاشرت و اخلاق، گفت: بر اساس روایات فراوان مربوط به عصر غیبت، ظهور و بروز این نشانه­ ها از علائم پایان فرصت و اَمَدِ دستگاه کفر و نفاق و نزدیک شدن به عصر ظهور می­باشد.

وی در ادامه به تبیین دسته­ ای دیگر از علائم ظهور پرداخت و افزود: تغییر در شرایط طبیعیِ محیط زیست و واژگونی در عوامل طبیعی، مانند آتش سوزی، سیل و زلزله از جمله عوامل دیگری است که اشاره به نزدیکی عصر ظهور امام زمان علیه السلام دارد؛ البته شاید بتوان گفت که علت وقوع اینچنین از هم گسیختگیِ طبیعی به دگرگونی ارزش­ها در جامعه باز می­گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به جریان تغییر ارزش­ها در زمان رنسانس اشاره کرد و افزود: رنسانس، آغاز روند زمینی شدن انسان­ و پشت کردن به آموزه ­های دینی بود که متأسفانه اثرات مخرب روانی آن، هنوز هم در میان برخی اندیشمندان عالم به طور کامل از بین نرفته ­است.

استاد میرباقری گفت: تسخیر قوای طبیعی عالم برای انسان­ها منوط به تحقق جریان بندگی در عالم است و با تغییر نگاه بندگی و تبدیل آن به نگاه شیطانی، بعید نیست معادلات طبیعی عالم به امر الهی دچار تغییراتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری با بیان سومین دسته از روایات مربوط به علائم ظهور، خاطرنشان کرد: این دسته از نشانه ­ها، در منطقه خاصی از جغرافیای دنیای اسلام که به تعبیر کنونی خاورمیانه نامگذاری شده ­است، محقق می­شود.

استاد حوزه علمیه قم، این نکته را تأکید کرد و افزود: خاورمیانه نامی است که غربی­ها برای این منطقه گذاشته ­اند و این منطقه در روایات به خراسان تعبیر شده است.

وی در ادامه، واقعه خروج سفیانی و خَسفِ بَیداء و درگیری با روم و صیحه آسمانی را از جمله علائم این دسته از روایات عنوان کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به تشریح علت بیان علائم ظهور در روایات پرداخت و گفت: آماده سازی امت اسلامی به سمت عصر ظهور و امیدواری شیعیان، از مهمترین دلایل پرداختن به اینگونه از مباحث در روایات است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری همچنین با تأکید بر این نکته که بعضی از این علائم مربوط به فرماندهان حضرت حجت علیه ­السلام است، افزود: شاید در هیچ دوره ­ای از تاریخ عصر غیبت، علائم ظهور همانند این دوره، به طور هماهنگ و منسجم  ظهور و بروز نداشته است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که در برخی از آیات و روایات، ابتلائات مؤمنین از علائم ظهور امام عصر عجل ­الله­ تعالی­ فرجه­ الشریف برشمرده شده­ است، گفت: بر اساس این روایات، تورم، گرانی، کم شدن بهره­ های مردم از تجارت و کسب و کار، مرگ­ های سریع و پردامنه و کم شدن محصولات، از مهمترین ابتلائات مؤمنین در آستانه ظهور حضرت مهدی علیه ­السلام است.

وی افزود: این شرایط نیز ناشی از درگیری و اختلاط جبهه مؤمنین با کفار است و خداوند متعال اراده کرده­ است که جبهه مؤمنین را از طریق این ابتلائات خالص کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در فراز پایانی سخنان خویش به ضرورت پرهیز از «رُکون» به کفار اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن شریف از مؤمنین خواسته است که در هیچ چیز و هیچ کجا به کفار اعتماد نکنند.

وی با بیان این مطلب که جامعه شیعه در مقابل جبهه نفاق در درون اسلام، همیشه با مراقبت خاصی برخورد کرده ­است که مبادا دچار اختلاط با این جریان شود، افزود: متأسفانه در دوران ­های اخیر، جامعۀ مؤمنین تبری خود را نسبت به جامعه کفار کاهش داده و در جاهایی به آن­ها رکون کرده ­اند، و این رکون به معنای اعتماد به جامعه کفار است و این اعتماد غیر از شاگردی کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در انتها با بیان ویژگی­ های مهم معنوی شهر قم، نسبت به وضعیت فرهنگی این شهر ابراز نگرانی کرد و افزود: مدل یک شهر زیارتی باید متناسب با ویژگی ­های معنوی آن باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha