دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ امام زمان علیه‌السلام دائماً در طول این هزار و دویست سال در حال رهبری جامعه مؤمنین بوده و با عبور این امت از گردنه­ های سخت تاریخی، امت مؤمنین را خالص سازی کرده و در حال فراهم سازی مقدمات عصر ظهور هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری دردر جمع عزاداران حسینی(ع) در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها، به بیان طرح کلی بحث خود در باب وجود مبارک حضرت حجت علیه‌السلام و برنامه ایشان و همچنین نحوه همراهی شیعیان در عصر غیبت پرداخت.

وی در ابتدای جلسه، آیه شریفۀ «انما انت منذر و لکل قوم هاد» را تلاوت کرد و ذیل این آیه به نکات مهمی در زمینه جریان هدایت تاریخی حق اشاره­ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه به تبیین طرح بزرگ نبی اکرم صلوات الله علیه در طول تاریخ پرداخت و همچنین به ابزار تحقق این طرح هدایت در گذر تاریخ نیز اشاره کرد و گفت: این طرح عظیم علاوه بر وجود مقدس نبی اکرم صلوات الله علیه و کتاب شریف قرآن، در هر دوره‌ای نیازمند امامی است که حامل جریان هدایت الهی در مسیر تاریخی خود باشد.

عضو خبرگان رهبری،  ضمن واضح دانستن تحقق جریان غدیر، غدیر را یک امر جدایی ناپذیر برای تحقق جریان هدایت الهی در تاریخ دانست و افزود: غدیر امتداد همان هدایتی است که به وسیله رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم، از آسمان­ها به زمین نازل گشت.

استاد حوزه  علمیه قم، در ادامه سخنان خود با توجه به روایات فراوان مطرح شده در این زمینه، به تبیین اصل و حقیقت قرآن پرداخته و گفت: اصل کتاب، مناسک پرستش نبی گرامی اسلام و مناسک پرستش ائمه اطهار است و در حقیقت آن‌ها هستند که می­توانند با این کتاب الهی، خداوند را عبادت ­کنند؛ البته بخشی از این عبادت، همان طرح امت سازی و شفاعت و هدایت امت است.

وی با تأکید بر این که طرح تبعیت ما از نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه مرتبه نازله قرآن است،گفت: طرح امامت در قرآن حامل اسراری است که فقط مربوط به نبی اکرم و ائمه معصومین است، البته کسانی که درجات ایمان خود را افزایش داده‌اند، تا آنجا که در وادی عمل بتوانند آمادگی­های لازم برای فهم این اسرار را پیدا کنند، خداوند متعال به اندازه درجات ایمان آن­ها و متناسب با میزان مسئولیتی که در این طرح عظیم دارند، از برخی اسرار قرآن برای آنها پرده برمی­دارد و ایشان را با برخی از حقایق پنهان عالم آشنا می­کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به تشریح دو طرح مهم امام زمان علیه‌السلام اشاره کرد و افزود: یکی از طرح­های حضرت حجت علیه‌السلام طرحی است که ایشان در دوران غیبت برای هدایت جامعه و امت بر عهده دارند. استاد میرباقری مهمترین شاخصه طرح حضرت حجت علیه‌السلام در دوران غیبت را تمحیص و جداسازی کامل صفوف مؤمنین از کفار و مشرکین و منافقینِ جبهه اسلام بیان کرد و افزود: این جداسازی به وسیله امتحانات سختی است که هرکسی تاب تحمل آن را پیدا نخواهد کرد و فقط آن­هایی می­توانند در صف مؤمنین حقیقی باقی بمانند، که تسلیم محض طریق هدایت الهی باشند.

وی در ادامه، طول غیبت را یکی از سخت‌ترین امتحانات الهی برشمرده و راه پیروزی در این امتحان سخت را دلدادگی به «اَمانی الهی» عنوان کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در توضیح خصوصیت مهم یاران سیدالشهدا علیه‌السلام در واقعه کربلا گفت: یاران حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به مقامی رسیده بودند که با وجود اینکه امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا اسراری از طرح هدایت الهی و حادثه عظیم رجعت و نحوه شهادت آنها را برایشان بیان کرد، باز تا آخرین قطره، خون خود را در رکاب سیدالشهدا علیه‌السلام نثار کردند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه افزود: طرح امامت حضرت حجت علیه‌السلام در عصر غیبت، یک طرح عمیق برای تربیت جامعه مؤمنین است، کسی که خود را در این طرح قرار دهد و به تمام لوازم این طرح پایبند باشد، می­تواند به مقام همراهی با ولیّ الهی برسد، و به وسیله همین همراهی با ولیّ الهی از امتحانات سخت الهی در طول تاریخ، با موفقیت کامل عبور کند.

وی در فراز پایانی سخنان خویش به یک خطای بزرگ، در تحلیل دینداری مردم از سوی برخی خواص اشاره کرد و گفت: اینکه می­گویند دین داری مردم کم شده، نادرست است، کسانی که این عقیده را دارند قطعاً فهم درستی از طرح بزرگ حضرت حجت علیه‌السلام و رهبری مؤمنین در این هزار و دویست سال ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خالص سازی امت مؤمنین توسط حضرت حجت علیه‌السلام افزود: امام زمان علیه‌السلام دائماً در طول این هزار و دویست سال در حال رهبری جامعه مؤمنین بوده و با عبور این امت از گردنه­ های سخت تاریخی، امت مؤمنین را خالص سازی کرده و در حال فراهم سازی مقدمات عصر ظهور هستند. البته باید دانست در مسیر این خالص سازی ریزش­های مداوم هم صورت می­گیرد که این ریزش­ها در جبهه حق از لوازم جدایی ناپذیر امتحان خالص سازی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha