دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عراق

حوزه/ "قاسم سلمان العبودی" طی یادداشتی نوشت: اگر نیت صادقانه داشته باشیم، چه استدلالی برای حضور فرانسه در لیست دعوت شدگان به کنفرانس وجود دارد؟ آیا فرانسه به لحاظ منطقه ای به عراق مربوط است؟

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، قرار است بغداد در روزهای آینده میزبان کنفرانس همسایگان منطقه ای خود باشد. فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق در سفر به ایران دعوتنامه ای از سوی الکاظمی برای مشارکت در کنفرانس بین المللی کشور های همسایه تحویل داده است. در حالی بغداد در شرف مهیا شدن برای برگزاری این کنفرانس است که برخی کارشناسان این اقدام را به دستور آمریکا و در جهت دور زدن مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق توصیف کردند.

قاسم سلمان العبودی نویسنده و تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

کنفرانس منطقه ای همسایگان عراق و  دور زدن آمریکا

ایالات متحده آمریکا تلاش می کند مصوبه قطعی و محکم پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهایش از عراق را به شکل های مختلف دور بزند. یک بار از طریق ادعاهایش در خصوص خطر تروریست های داعشی که خطر برای عراق ایجاد می کنند و یک بار از طریق هدف قرار دادن بخش هایی از حشد الشعبی در مرزها و در داخل عراق و بار دیگر از طریق صدور تحریم های اقتصادی خنده دار علیه نیروهای سیاسی وابسته به پارلمان که به لایحه خروج نیروهای آمریکایی  از عراق رای دادند .  

امروز صحبت از سناریو متفاوت دیگری است و آن از طریق برگزاری کنفرانس همسایگان منطقه ای عراق است. واشنگتن در تلاش است تا افکار عمومی عراق را فریب دهد، مبنی بر اینکه مشکل عراق در کشورهای همسایه عراق نهفته است، و در اشاره ای کاملاً واضح بدون توجه به حضور اشغالگرانه اش به سمت  تهران جهت گیری می کند.

تمام کشورها و دولت ها در جهان برای برنامه ریزی در جهت منافع داخلی و خارجیشان در راستای حل تمام مشکلات اقتصادی و امنیتی و اجتماعی داخلی خود به سمت برگزاری کنفراس ها می روند. یعنی به دنبال سرو سامان دادن به وضعیت داخلی کشور خود هستند. اما در عراق از این پرونده هایی که اشاره شد چه چیزی سرو سامان داده می شود تا عراق با برگزاری این کنفرانس به سمت فعال سازی نظام  منطقه ای برود؟

اگر در بحث، نیت صادقانه داشته باشیم، چه استدلالی برای حضور فرانسه در لیست دعوت شدگان به کنفرانس وجود دارد؟ آیا فرانسه به لحاظ منطقه ای به عراق مربوط است؟

در عین حال، دمشق همسایه عراق را از لیست دعوت شدگان خارج می کنند! ما معتقدیم که واشنگتن با در نظر گرفتن واقعیت خروج خود از عراق تغییر مسیر خود را در عراق آغاز کرده است، بنابراین با مشارکت فرانسه و انگلیس تلاش می کند، آنچه واشنگتن آغاز کرده را تکمیل کنند و قطب نمای بعدی را که به سمت برقراری روابط سازشکارانه و یا عادی سازی با رژیم صهیونیستی تحت هر شرایطی و به هر قیمتی که باشد، را برای عراق ترسیم کند.

ما معتقدیم که این کنفرانس در حال حاضر برای دو موضوع مهم انجام می شود: اول؛ تضعیف روند سیاسی از طریق بسته تحریم های واشنگتن علیه نیروهای مخالف اشغالگری آمریکا ، که نیروهای آنها را از طریق بمباران مداوم سفارت و برخی از پایگاه های نظامیشان هدف قرار می دهند، با فرض اینکه کسانی که این اقدام نظامی را انجام می دهند، انگشتان دست ایرانی هستند، که این امر واشنگتن را برای منافعش تحت فشار قرار می دهد.

دومین موضوع ؛ دادن شکل  قانونی به حضور خارجی غیرآمریکایی مانند انگلیس و فرانسه است تا مردم عراق را فریب دهند که واشنگتن منافع ملت عراق را جدی می گیرد، در حالی که این برخلاف آنچه که اعلام شده، است.

ما معتقدیم که این کنفرانس، توسط طرف آمریکایی در سفر اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن به عراق تحمیل شده است. شاید این نشست منجر به ارتباط محدود ایران و عربستان شود، اما ما معتقد نیستیم که روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سر گرفته شود؛ زیرا پرونده های مورد مناقشه هنوز در جریان است.

این کنفرانس و تشکیل نمادین آن به منظور تداوم اشغالگری است و به نتایج حقیقی و موثر بر واقعیت سیاسی عراق و خروج از بحران خفه کننده آن منجر نخواهد شد. شاهد و دلیل  آن، حذف نام سوریه است که پرونده های مهم امنیتی مشترک با عراق دارد و مشارکت ترکیه است که دارای نفوذ اشغالگری در شمال عراق است که پروژه های خطوط آب عراق را مختل می کند که با راهنمایی و خواست سفارت آمریکا انجام می شود.

بنابراین، همه داده ها ما را به یک نتیجه می رسانند، که خلاصه آن این است؛ که این کنفرانس چیزی نیست جز سناریویی که در واشنگتن تهیه شده و امروز در عراق با دستورات روشن و آشکار آمریکایی در برابر مردم عراق اجرا می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha