شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ادب

حوزه/ محمدلو با بیان این که کربلا و قیام عاشورا تجلی ادب و معرف بود، گفت: باید از کودکی به فرزندان خودمان متخلق شدن به آداب دینی و اسلامی را یاد بدهیم تا آن ها نسبت به اطرافیان، ریش سفیدان، پدر و مادر و دیگر مؤمنین ادب را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از آذربایجان غربی، وحیده محمدلو، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، با بیان این که قرآن، کتاب ادب است و این مسئله را در جاهای مختلف بیان می‌ کند، اظهار داشت: قرآن کریم لزوم داشتن ادب و رعایت آن را در قالب های مختلفی از جمله دستور به خلع کفش به حضرت موسی در کوه طور، خدمت به پدر و مادر، اذن گرفتن و سلام در دادن در موقع ورود به مجالس و منازل دیگران، رعایت ادب در مناظرات و گفتگوها و شنیدن سخنان دیگران،  حفظ حرمت و حریم در سخن گفتن و ... بیان می کند و ائمه معصومین (ع) هم جزئیات آن را در روایت تشریح کرده اند.

وی در ادامه با بیان این که کربلا جلوه ادب و معرف بود، گفت: ادب جناب حربن یزید ریاحی در اقتدا به نماز اباعبدالله و حفظ حرمت حضرت زهرا (س)، ادب صحابه و یاران سیدالشهدا(ع) در پیشی گرفتن بر حضرت در رفتن به میدان جنگ ومعرفت قاسم بن الحسن(ع) در موقع اذن از امام حسین(ع) نمونه ای از تجلی ادب در قیام عاشورا بود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی اضافه کرد:  این نشانگر ادب حضرت زینب (س) بود که بعد از شهادت فرزندانش از خیمه خارج نشد تا مبادا چشمان امام به او بیفتد و شاید قدری شرمندگی برای حضرت پیش آید، اما وقتی علی اکبر (ع) شهید شد سراسیمه خودش را به بالین او رساند تا از غم های امام کم کند و بعد از شهادت اباعبدالله علیه السلام هم پرستار بچه های امام و پیام آور عاشورا شدند .

وی با بیان این که ادب و معرفت حضرت علی اکبر(ع) به عنوان اولین شهید از خاندان بنی هاشم و حضرت ابوالفضل علیه السلام زبانزند خاص و عام است، گفت: برای حضرت عباس (ع) امان نامه آورده بودند و حضرت آن را رد کرد، از ولایت اطاعت کرد و برای رساندن آب به خیمه ها تمام تلاش خود را به کار بست لب تشنه در کنار نحر فرات در راه ولایت به شهادت رسید تا اوج ادب را رعایت کرده باشد.

محمدلوبا بیان این که باید فرزندانمان را بر اساس جلوه های ادبی عاشورایی تربیت کنیم، تصریح کرد: باید از کودکی به فرزندان خودمان متخلق شدن به آداب دینی و اسلامی را یاد بدهیم تا آن ها نسبت به اطرافیان، ریش سفیدان، پدر و مادر و دیگر مؤمنین ادب را رعایت کنند و اوج ادب دعا کردن برای فرج و ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha