دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زنان عاشورایی

حوزه/ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه نقش بانوان تأثیرگذار در جریان واقعه  عاشورا را تشریح کرد.

زهرا فخرروحانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به نقش بانوان در جریان واقعه عاشورا عنوان کرد: زنان تأثیرگذار در جریان کربلا به چند دسته قابل تقسیم هستند، نخست بانوانی که قبل از وقوع کربلا زمینه‌ساز این پدیده بزرگ بودند و دوم بانوانی که حضور مستقیم در میدان مبارزه داشتند.

وی ادامه داد: دسته دیگر بانوان نقش‌آفرین در جریان واقعه عاشورا آنان بودند که در دوران اسارت قبل از رسیدن به مدینه منوره در میان کاروان حضور داشتند و دسته آخر بانوانی بودند که بعد از اتمام واقعه کربلا و اسارت خاندان امام حسین(ع) نقش‌آفرینی کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: همه مادرانی که در تربیت یاران عاشورایی امام حسین(ع) نقش داشتند تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم در حادثه کربلا داشتند هر چند در مجالس ذکر مصیبت کمتر نام آنان به میان می‌آید.

فخرروحانی اضافه کرد: از جمله بانوانی که در کربلا حضور نداشتند ولی فرزندان آنان در کربلا در راه دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسیدند حضرت «لیلا(س)» مادر حضرت علی اکبر(ع) و حضرت «ام‌البنین(س)» مادر چهار شهید عاشورایی بودند.

وی افزود: از جمله بانوانی که نقش مستقیم و حضور فیزیکی در صحنه مبارزه کربلا داشتند می‌توان از «ام وهب» نام برد که نقش امدادی در صحنه کربلا داشت و همچنین «هانیه» که نخستین شهید واقعه عاشورا بود.

این استادحوزه و دانشگاه با بیان اینکه « ماریه بنت سعد»، « طوعه» و « دلهم بنت عمرو» از جمله بانوانی بودند که پیش از حادثه کربلا نقش آفرینی کردند گفت: دلهم همسر زهیر بن قین بود و یکی از یاران ویژه عاشورایی امام حسین(ع) را همراهی و انگیزه او را برای حضور در کاروان حسینی تقویت کرد.

فخرروحانی تشریح کرد: بانویی از قبیله بکر ابن وائل بعد از پایان یافتن واقعه عاشورا نخستین کسی بود که پرچم بلند کرد و با شعار « یا لثارات الحسین» به دفاع از خیمه‌های حسینی و بانوان عاشورایی پرداخت.

وی ادامه داد: به برکت کلامی که این بانوی شریف به زبان آورد بعد از آن همه قیام‌هایی که برای خونخواهی حضرت سیدالشهدا صورت گرفت با شعار « یا لثارات الحسین» آغاز شد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: « ماریه بنت سعد» بانوی باشهامتی بود که خانه خود را محل تجمع شیعیان بصره قرار داد که از آن به عنوان یک پایگاه فرهنگی برای انتشار فرهنگ شیعی و فضایل اهل‌بیت(ع) استفاده می‌شد.

فخرروحانی اذعان کرد: بسیاری از افرادی که به منزل « ماریه بنت سعد» رفت و آمد داشتند در میان گفت‌وگوهایی که در مجالس منزل ماریه صورت می‌گرفت مسیر خود را برای حضور در کاروان حسینی پیدا کردند؛ از این رو این بانوی باشهامت به عنوان یکی از شخصیت‌های بسیار تاثیرگذار در جریان واقعه عاشورا مورد توجه تاریخ قرار گرفته است.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha