سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام وحیدپور

حوزه/ اگر خود بانوان می خواهند روضه بخوانند، هیچ اشکالی ندارد و خواندن روضه توسط یک خانم برای خانم ها مشکلی ندارد؛ به شرطی که مردان نامحرم، صدای خانم مداح را در هنگام مداحی نشنوند؛ بنابراین مراعات کنند و بلندگو بیرون نباشد و صدای مداح خانم شنیده نشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

       

بسم الله الرحمن الرحیم

برخی از سوالات مربوط به قشر وسیعی از جامعه ما یعنی بانوان است؛ چراکه بانوان نیمی از شرکت کنندگان در عزاداری أباعبدالله الحسین (ع) هستند.

یکی از سوالات مربوط به شرکت آنان در دسته جات عزاداری است که همراه با مردان است که باید بگوییم با رعایت حجاب، عفاف و متانت و اگر جدای از مردان باشند، اشکالی ندارد؛ البته کسانی که شرکت می کنند طبیعی است با آن علاقه ای که به سیدالشهدا (ع) دارند، علاقه و اعتقاد به حجاب هم دارند و الگوی آنان حضرت زینب (س) است و مرز میان مرد و زن نامحرم را رعایت می کنند و اگر با رعایت این موازین باشد، هیچ اشکالی ندارد.

شرکت در خود مجالس عزاداری هم که اشکالی ندارد و خودشان هم اگر مجلسی را تشکیل می دهند، اگر از خود بانوان کسی باشد که بتواند معارف اسلامی و احکام شرعی را به صورت صحیح و مستند عرضه کند بسیار خوب است.

اگر خود بانوان می خواهند روضه بخوانند هم هیچ اشکالی ندارد و خواندن روضه توسط یک خانم برای خانم ها مشکلی ندارد؛ به شرطی که مردان نامحرم، صدای خانم مداح را در هنگام مداحی نشنوند؛ بنابراین مراعات کنند و بلندگو بیرون نباشد و صدای مداح خانم شنیده نشود.

نکته دیگری که باید در این زمینه عرض کنیم این است که سوال می کنند خانم ها مجالسی دارند که در آن زیارت عاشورا خوانده می شود و زیارت عاشورا هم سجده دارد یا مثلا فرض کنید دعاهای دیگری خوانده می شود و اذکار دیگری گفته می شود؛ آیا خانم هایی که در این ایام در زمان عذر شرعی به سر می برند، می توانند در این مجالس شرکت کنند؟ که باید گفت می توانند شرکت کنند؛ اما در مسجد نمی توانند حضور پیدا کنند؛ فقط در تکیه، فضاهای باز، خانه ها و ... می توانند شرکت کنند و می توانند زیارت عاشورا را بخوانند و سجده زیارت عاشورا را انجام دهند؛ فقط حضور در مسجد و دست زدن بر روی آیات یا نام خدای متعال یا اسامی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و خواندن سوره سجده دار برای بانوانی که عذر شرعی دارند، اشکال دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha