دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام وحیدپور

حوزه/ ابزاری غیر از طبل و سنج مثل نی، فلوت یا ابزار دیگری که متأسفانه در مجالس عزاداری ملاحظه می شود، نباید استفاده کرد و مناسب با عزاداری با اهل بیت (ع) نیست و باید به صورت متعارف و سنتی عزاداری کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

      

بسم الله الرحمن الرحیم

برخی سوال می کنند که استفاده از ابزار آلات موسیقی در مجالس عزاداری چه حکمی دارد؟ که در پاسخ باید گفت: برخی از ابزاری که استفاده می شود مثل طبل، سنج و ... آلات لهوی نیستند؛ یعنی ابزاری نیستند که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و ابزار حماسی هستند؛ بنابراین به نظر اکثر مراجع، استفاده از طبل وسنج در عزاداری ها مانعی ندارد؛ مگر برخی از مراجع تقلید که همین موارد را هم منع کرده اند.

اما ابزاری غیر از طبل و سنج مثل نی، فلوت یا ابزار دیگری که متأسفانه در مجالس عزاداری ملاحظه می شود، نباید استفاده کرد و مناسب با عزاداری با اهل بیت (ع) نیست و باید به صورت متعارف و سنتی عزاداری کرد؛ اصل عزاداری، سینه زنی، دسته جات و روضه خوانی همراه با اشک ریختن است و اگر اشک کسی هم جاری نشد، دستور داریم که خود را به صورت گریه کننده دربیاوریم و استفاده از آلات و ابزار موسیقی مناسب با عزاداری نیست.

      

نکته دیگر اینکه: امسال بسیاری از عزاداری ها در مکان باز انجام می شود و باید از هر کاری که باعث آزار و اذیت دیگران باشد، دوری کنیم؛ باید این مراسمات، در اول شب برگزار شود و صدای بلندگو به نحوی نباشد که مردم، بیماران و افراد مسن را اذیت کند و در مسیری نباشد که راه بندان ایجاد کند و گاهی ایستگاه های صلواتی هم ترافیک ایجاد کرده و برای مردم مزاحمت ایجاد می کند که باید از آن پرهیز شود.

       

نکته مهم دیگر اینکه گاهی برخی از کارهایی که مجاز نیست را فکر می کنیم به خاطر امام حسین (ع) مجاز می شود؛ مثلا برق مجلس امام حسین (ع) را که در فضای باز برگزار می شود، از تیر چراغ برق می گیریم که این کار حتما اشکال دارد؛ این کار حتما باید با مجوز باشد و اجازه این کار را از مسئولان مربوطه بگیریم؛ وگرنه نباید استفاده کرد.

       

اینکه برخی فکر می کنند استفاده از اموال دولتی هم برای تعظیم شعائر مجاز است، باید بگوییم اصلا مجاز نیست و نباید استفاده کرد و هیچ حرامی در مجلس امام حسین (ع) حلال نمی شود.

از هیچ امکانات سازمان های دولتی مجاز نیستیم بدون مجوز قانونی استفاده کنیم؛ مجوز قانونی هم باید از طرف کسی باشد که چنین اختیاری را به صورت کامل داشته باشد.

هدف، وسیله را توجیه نمی کند؛ هدف، مقدس است و باید ابزاری را هم که برای عزاداری استفاده می کنیم، از نظر شرعی و قانونی مجاز باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha