سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ یکی از سوالاتی که در این ایام مطرح می شود این است که آیا می توانیم سبک زندگی و رفتارمان همانند زمان های معمولی باشد؟ مثلا در ایام معمولی جشنی، سروری، مهمانی، عروسی و ... دارد، آیا در ایام عزاداری می توان اینگونه رفتارها را داشت یا خیر؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

      

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از سوالاتی که در این ایام مطرح می شود این است که آیا می توانیم سبک زندگی و رفتارمان همانند زمان های معمولی باشد؟ مثلا در ایام معمولی جشنی، سروری، مهمانی، عروسی و ... دارد، آیا در ایام عزاداری می توان اینگونه رفتارها را داشت یا خیر؟

یک قاعده کلی عرض کنیم و آن این است که عزاداری سیدالشهدا (ع) هیچ حلالی را حرام نمی کند و هیچ حرامی هم به واسطه عزاداری حلال نمی شود؛ اما برخی از رفتارها و کارها مناسبتی با ایام سوگواری و عزاداری ندارد؛ چون ما در ایام عزاداری مخصوصا در دهه اول محرم به دلیل اعتقاد و علاقه ای که به سیدالشهدا (ع) داریم، خودمان را ملتزم می دانیم که نمادی از عزاداری داشته باشیم؛ چه در لباس، چه در محل کسب و کار، چه محل زندگی، مساجد، شهر، روستا و ....؛ بنابراین آنچه که لطمه ای به نماد عزاداری نمی زند، جایز است.

مثلا فرض کنید می خواهیم عقد پسر و دختری را بخوانیم؛ آیا خواندن عقد در ماه محرم و صفر اشکال دارد؟ اصلا اشکالی ندارد و نباید به بعد از محرم و صفر انداخته شود؛ اما گرفتن مجلس جشن، خوشحالی و شادی در این ایام طبیعتا برپا نمی شود؛ اما اصل ازدواج در ماه محرم و صفر به هیچ عنوان اشکال ندارد.

همچنین گاهی مهمانی و رفت و آمد خانوادگی در ایام محرم برقرار می شود که آن هم اشکالی ندارد؛ رفت و آمد فامیلی با توجه به مراعات بهداشتی و دستورالعمل ها هیچ مانعی ندارد؛ اما در این مهمانی ها و جمع ها آنچه که نماد شادی و خوشحالی دارد را انجام نمی دهیم.

حتی در این ایام لباس و شکل و شمایل شهر و روستا هم متفاوت می شود؛ سوال می کنند که مگر پوشیدن لباس سیاه کراهت ندارد؟ که باید گفت: آنچه که تعظیم شعائر است که یکی از آنان پوشیدن لباس مشکی است و نمادی است از عشق و علاقه به سیدالشهدا (ع) یا سیاه پوش کردن شهر و محل زندگی و ... یا برپایی مجالس عزاداری، سینه زنی، اطعام دهی، روضه خوانی و ... نمادهایی است که ما را به عنوان عزادار نشان می دهد و مطلوب است و مستحب می باشد و ثواب دارد؛ حتی پوشیدن لباس سیاه با قصد قربت باشد، عمل بسیار پسندیده از نظر شرع است.

پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین (ع) کراهتی ندارد و حتی به صورت کلی هم کراهت پوشیدن لباس مشکی نزد مراجع ثابت نشده و فتوایی برای کراهت ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    باسلام وقبولی طاعات وعبادات وعزاداریهای شما ،لطفا طریق خواندن صدقه موقت را بفرمائید،
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    لطفا طریقه خواندن صیغه موقت را بفرمائید کدوم طرف باید بخواند خانم یا آقا ،متشکرم
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      هر دو طرف می خوانند . نحوه خواندن در رساله عملیه توضیح المسایل آمده است . فهرست نگاه کنید بخشی که مربوط به ازدواج هستند عنوان مربوط به طریقه خواندن صیغه را ببینید .
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    باسلام لطفا بفرمایید که صیغه به عربی باید خوانده شود یا فارسی وطریقه آنرا بگید چطوری خوانده شود،
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      به رساله عملیه مرجعتون مراجعه بفرمایید