سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ اما اگر خواستیم مقداری عزاداری گسترده تر و طولانی تر باشد، می توان در فضاهای باز به شرطی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکرده و سبب راه بندان نشود، انجام داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور از کارشناسان احکام به بیان «احکام عزاداری» برای محرم ۱۴۰۰ پرداخته است که همه روزه در این ایام، تقدیم نگاه شما خوبان خواهد شد.

     

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به وضعیت کنونی جامعه، امسال در ایام عزاداری سیدالشهدا (ع) باید بیشتر با احکام عزاداری منطبق با موضوعات جدید آشنا شویم؛ چراکه آزادی هرساله را برای عمل خود به نذر، عمل به وقف یا شرکت آزادانه در مجالس عزاداری نداریم؛ بنابراین باید ببینیم نظر شرع مقدس اسلام و فتوای مراجع عظام در مورد کارهایی که هرساله می کردیم، چیست.

برخی سؤال می کنند آیا ما می توانیم عزاداری را از مسجد، حسینیه، تکیه و ... به سطح کوچه، بازار و خیابان منتقل شود؟

پاسخ این است در مساجد با توجه به مقرراتی که برای رعایت موازین بهداشتی وضع شده، عزاداری صورت می گیرد؛ مساجد باید مرکز تعظیم شعائر باشند؛ منتهی در مدت زمان کوتاه تر همراه با نماز و بیان معارف و روضه و عزاداری.

در حسینیه ها هم اگر با رعایت موازین بهداشتی باشد، باید در حسینیه ها برپا باشد؛ تعطیلی مسجد و حسینیه تا زمانی که ضرورتی ایجاب نکند، مجاز نیست؛ بله زمانی ضرورت ایجاب می کند که مساجد در برخی مناطق قرمز بسته بودند؛ اما الان که مساجد و حسینیه ها باز هستند، تعطیلی مساجد و حسینیه ها مجاز نیست؛ اما اگر خواستیم مقداری عزاداری گسترده تر و طولانی تر باشد، می توان در فضاهای باز به شرطی که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکرده و سبب راه بندان نشود، انجام داد و باید در ساعتی باشد که مزاحمت برای استراحت مردم ایجاد نکند.

اگر رعایت موازین شرعی و بهداشتی را انجام دهیم، حتما می توانیم در فضای باز به عزاداری بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha