یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
گرد و خاک در خوزستان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تمام توان کشور برای واکسن کرونا بسیج شد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور چین گفت: در این گفتگو بر تسریع در تأمین واکسن‌های درخواست‌شده کشورمان تأکید شد و رئیس جمهور چین نیز قول داد که همکاری لازم در این زمینه از سوی تولیدکنندگان واکسن در چین با ایران انجام شود. رئیس جمهور پس از ارائه گزارشی از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات اخیر، با تشکر از آحاد مردم برای مراعات دستورالعمل‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، از تلاش‌های اتحادیه‌ها و اصناف، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و وزارت راه در راستای اجرای اصول بهداشتی قدردانی کرد و افزود: امیدوارم با افزایش سطح مراعات مقررات بهداشتی از سوی عامه مردم بتوانیم هرچه سریع‌تر شیوع کرونا را مهار کنیم. رئیسی پس از ارائه گزارش وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا و اقدامات انجام‌شده در حوزه درمان و مقابله با بیماری اعم از تأمین دارو، سرم، اکسیژن و افزایش تخت‌های درمانی با همکاری بخش‌های مختلف و نیز سرعت بخشیدن به واردات واکسن و نیز سطح کمی و کیفی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات عزاداری، با تشکر از همکاری خوب هیئت‌ها اظهار داشت: گزارش‌ها حکایت از اجرای موفق و اثربخش تعطیلات، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مصوب ستاد دارد که لازم است از همکاری مردم و تلاش‌های دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان و نیز اصناف، بازاریان و هیئت‌های مذهبی برای اجرای مصوبات تشکر کنم. در این جلسه مقرر شد وزارت بهداشت دستورالعمل‌های ناظر به نحوه فعالیت اصناف در پاساژها و بازارهای سرپوشیده را بازنگری و ارائه کند و همچنین در صدور مجوز برای تولید انواع واکسن‌های تولید داخل با رعایت جهات فنی و تخصصی تسریع شود. در این جلسه بر لزوم توسعه کسب‌وکارهای الکترونیک اعم از عرضه کالا، خرید و فروش و حمل‌ونقل آن تأکید شد. همچنین با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس، اعضا پیشنهاد کردند ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تأمین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تأمین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده است و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد. در این جلسه بر لزوم تداوم اجرای محدودیت ترددها تا پنجم شهریور تأکید و مقرر شد بر اساس ارزیابی نتایج درباره نحوه و شکل اجرای این محدودیت‌ها پس از این تاریخ تصمیم‌گیری شود. مصوبات این جلسه برای بررسی و تصویب به جلسه فردای ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.

منبع:تسنیم

سنای آمریکا، پنتاگون را احضار کرد

بالغ بر ۲۶ سناتور آمریکایی با نوشتن نامه‌ای به وزیر دفاع این کشور خواهان تحقیق و حسابرسی درباره تجهیزات نظامی باقی مانده آمریکا در افغانستان که تا کنون به دست طالبان و دیگر همپیمانان تروریست آنها افتاده یا با ریسک افتادن به دست آنها مواجه هستند، شدند. به نقل از رویترز، این سناتورها در این نامه نوشتند: ما این نامه را با نگرانی شدید نسبت به وضعیت تجهیزات نظامی آمریکا که در نتیجه اجرای ضعیف فرآیند خروج از افغانستان در این کشور در پشت سر راه شدند می نویسیم. همچنان که ما تصاویر خارج شده از افغانستان در ضمن تصرف مجدد این کشور از سوی طالبان را مشاهده کردیم از دیدن تجهیزات ارتش آمریکا از جمله هلی کوپترهای بلک هاوک  UH-۶۰ در دستان طالبان وحشت کردیم. در ادامه این نامه آمده است: این خلاف عقل است که تجهیزات نظامی پیشرفته که پولشان از سوی مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت شده به دست طالبان و همپیمانان تروریست آنها بیفتند. باید تامین امنیت دارایی‌های آمریکا جزو اولویت‌های اصلی وزارت دفاع آمریکا قبل از اعلام خروج از افغانستان قرار داده می‌شد. این نامه از جمله از سوی سناتورها سوزان کالینز، بیل کسیدی، مارکو روبیو، جیم ریش، بیل هاگرتی، تام تیلیس، تامی تابرویل، چاک گرسلی، کوین کرامر، جونی ارنست، رون جانسون، پت تومی، ریک اسکات، شلی مور کاپیتو، مایک براون، جان هویون، جان باراسو، ریچارد بور، بن سس، مایکل راندز، جان بوزمن، دب فیشر، جان کورنین، تد کروز و راجر مارشال امضا شده است. آنها در این نامه هفت درخواست را که شامل حسابرسی کامل تجهیزات نظامی ارائه شده به نیروهای مسلح افغانستان در سال گذشته میلادی و همچنین همه تجهیزات نظامی آمریکایی که در افغانستان همچنان عملیاتی باقی مانده اند مطرح کردند.

منبع:ایسنا

دروغ بزرگ «گلدن بریلیانت» فاش شد

سه هفته پیش بود که در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران، رژیم صهیونیستی با حمایت سنگین سیاسی-رسانه‌ای آمریکا و انگلیس اقدام به جوسازی سنگین رسانه‌ای با هدف ناامن‌نمایی خلیج فارس و دریای عمان کرد. این جوسازی سنگین که همراهی فوری «دومینیک راب» و آنتونی بلینکن» وزرای خارجه انگلیس و آمریکا را در پی داشت و حتی منجر به تهدید ایران به پاسخ‌گویی متقابل نظامی شد با دو ادعای غیر مستند در خصوص نقش ایران در سانحه رخ داده برای کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» و ربایش دو کشتی «آسفالت پرینسس» و «گلدن بریلیانت» کلید خورد. در آن زمان رویترز در خبری دروغ نوشت: افراد مسلح مورد حمایت ایران با ورود به کشتی ربوده شده «آسفالت پرینسس» در خلیج عمان، خدمه آن را به گروگان گرفتند و کشتی «گلدن برلیانت» (Golden Brilliant) را نیز به مقصد نامعلومی برده‌اند. العربیه فارسی نیز این خبر دروغ را این‌گونه روایت کرد: بنا به اعلام منابع دریایی و همچنین رسانه‌ای بریتانیا نفتکش «گلدن بریلیانت» حامل پرچم سنگاپور و یک کشتی دیگر به نام «آسفالت پرینسس» توسط افراد مسلح مورد حمایت ایران در آب‌های بین‌المللی مقابل بندر الفجیره، امارات عربی متحده، ربوده شده و در خلیج عمان به سوی مقصدی نامعلومی منتقل شدند. در همان زمان، بسیاری از شبکه‌های مجازی هم‌سو با غرب نیز برای تکمیل جنگ روانی آغاز شده موضوع مین گذاری آبراه های منطقه از سوی ایران را نیز مطرح کردند و در یک فضاسازی سنگین مدعی شدند که کشتی تانکر «گلدن بریلیانت» که حاوی مواد شیمیایی و حامل پرچم سنگاپور است در شرق تنگه هرمز با مین‌های کاشته شده از سوی نیروهای ایرانی برخورد کرده است. این عملیات روانی سنگین که از یک سو با هدف ناامن‌سازی منطقه و مقصر جلوه دادن ایران برای تشدید فشار در مذاکرات وین و از سوی دیگر بر هم زدن آرامش موجود در کشور در آستانه تحلیف ریاست جمهوری انجام شد، گرچه ابتدا با همراهی غربی‌ها و طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل فضای مسمومی را علیه کشورمان ایجاد کرد، اما با رو شدن دروغ‌پردازی صهیونیست‌ها به یک‌باره فرونشست. از سویی؛ با افشای استقرار ایستگاه سایبری موساد در امارات و ایجاد اختلال در سامانه‌های ناوبری شناورهای حاضر در منطقه، مشخص شد که ابعاد این عملیات روانی گسترده‌تر بوده و مشکلات ایجاد شده برای کشتی‌های تجاری در حال عبور، نه از سوی ایران که توسط موساد انجام شده است. حال امروز پنج‌شنبه 28 مردادماه 1400 و پس از گذشت نزدیک به سه هفته، همان کشتی «گلدن بریلیانت» که این رسانه‌ها مدعی برخوردش با مین‌های ایرانی و ربایش آن توسط نیروهای ایرانی شده بودند، ساعتی پیش صحیح و سالم و با همان پرچم سنگاپور وارد اسکله شماره 49 بندر شهید رجایی در خلیج فارس شده است تا بارگیری کند! نکته جالب توجه دیگر در بر ملا شدن دروغ محور غربی-صهیونیستی در خصوص کشتی «گلدن بریلیانت» اینکه؛ کاپیتان کشتی مذکور در گفتگوی تلفنی با خبرنگار «نورنیوز» تمام جوسازی سه هفته پیش صهیونیست‌ها را دروغ خوانده و گفته در آن زمان هیچ مشکلی برای ما پیش نیامده بود! بر این اساس؛ باید دید رسانه‌هایی چون رویترز که خود را در سطح بنگاه‌های دروغ‌پراکن سعودی اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، العربیه و... پایین آورده و همه اعتبار حرفه‌ای خود را در سبد صهیونیست‌ها گذاشته‌اند و هنوز هم حاضر نشده‌اند نام دو ملوانی را که مدعی شده بودند در حمله ایرانی‌ها کشته شده‌اند منتشر کنند، در مواجهه با این افتضاح دیگر، چه واکنشی نشان خواهند داد.

منبع:تسنیم

بهترین ادوات‌های نظامی جهان بدست طالبان افتاد

پسر ترامپ می گوید طالبان هم‌اکنون بیش از ۱۶۶ کشور دیگر در جهان، بالگرد بلک هاوک در اختیار دارد. پس از آنکه کابل روز یکشنبه بدون درگیری سقوط کرد، تجهیزات ارتش آمریکا به ویژه خودروهای هاموی و بالگردهای بلک هاوک که در ابتدا به منظور ارتقای قابلیتهای نیروهای افغان تامین شده بود، به کنترل طالبان درآمد. روز سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دفاعی آمریکایی که نامش را منتشر نکرد، گزارش داد حجم زیادی از سخت‌افزار ارتش آمریکا در اختیار طالبان قرار گرفته است. در کنار این گزارش تصاویر و ویدیوهایی از حضور شبه‌نظامیان طالبان در کنار این تجهیزات منتشر شد. همچنین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا تایید کرد که "حجم چشمگیری" از تسلیحات ساخت آمریکا به دست طالبان توقیف شده است. این مشاور بایدن گفت: فعلا تصویر روشنی نداریم که کدام یک از ادوات دفاعی از دستمان رفته است. اما قطعا حجم چشمگیری به دست طالبان افتاده و قطعا می‌دانیم که آنها قصد ندارند آنها را در فرودگاه به ما تحویل دهند. طبق گزارش‌ها، ارزش هر بالگرد بلک هاوک چند میلیون دلار است. به دنبال این اخبار دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در پیامی توییتری گفت طالبان هم‌اکنون بیش از ۱۶۶ کشور دیگر در جهان، بالگرد بلک هاوک در اختیار دارد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا چهارشنبه در مصاحبه با نیوزمکس تی.وی گفت: روسیه و چین، آن دسته از تجهیزات نظامی ساخت آمریکا را که در افغانستان تحت کنترل طالبان قرار گرفته است، برای خودشان نسخه‌برداری و تهیه می‌کنند. او گفت: می‌دانم که دشمن این تجهیزات را می‌گیرد و این دقیقا همان کاری است که آنها (طالبان) کردند. آنها این تجهیزات فوق‌العاده را گرفتند... اکنون آنها این تجهیزات را به کشورهای دیگر می‌دهند تا ارزان آن را بسازند. بالگردهای جدید بلک هاوک اکنون برای مطالعه در اختیار روسیه و چین و دیگر کشورها قرار می‌گیرد چون آنها جزو بهترین ادوات‌های نظامی جهان هستند.

منبع:ایسنا

اقدام حزب الله، نقشه آمریکا و متحدانش را در لبنان به هم ریخت

رای الیوم گزارش داد: ساعاتی پس از اینکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از حرکت کشتی ایرانی حامل سوخت به مقصد لبنان برای نجات ملت لبنان از تحریم شدید، خبر داد، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که «دورثی شیا» سفیر آمریکا در لبنان به اطلاع بیروت رسانده است که دولت آمریکا تصمیم به کمک لبنان گرفته است و اینکه از اردن به لبنان برق برسد و زمینه رسیدن گاز مصری به شمال لبنان از طریق اردن و سوریه هموار شود. این رسانه آورده است: این گام آمریکا در بیروت به عنوان اقدامی پیشدستانه آمریکا قلمداد شد تا مانع از دستاورد برای حزب الله شود به ویژه که لبنان در عطش آب و برق وسوخت به سر می‌برد و اگر حزب الله به عنوان ناجی ملت لبنان ظاهر شود، سال‌ها تلاش آمریکا و عوامل عربی و داخلی آن برای خدشه وارد کردن به وجهه حزب‌الله و برانگیختن مردم لبنان علیه آن  و مسئول قلمداد دادن کردن آن به خاطر تحریم و بحران‌ها، به هدر خواهد رفت. ساعتی پس از اعلام دبیرکل حزب‌الله ، «دوروتی شیا»، سفیر آمریکا در بیروت در تماس تلفنی با «میشل عون»رئیس جمهور لبنان مدعی طرحی فوری برای ارسال برق و گاز به لبنان می‌شود. بر اساس این طرح، آمریکا مدعی شده است که اردن از مصر گاز وارد می‌کند تا با تولید انرژی برق بیش‌تر آن را به شبکه برق میان اردن، سوریه و لبنان متصل کند و همچنین در موضوع انتقال گاز مصر از طریق اردن و سوریه به شمال لبنان نیز تسهیلاتی انجام خواهد شد. سفیر آمریکا مدعی شده که این طرح با کمک بانک بین المللی برای تامین بهای گاز مصر و اصلاح خطوط انتقال برق و صیانت از لوله‌های گاز صورت خواهد گرفت. رای الیوم می‌نویسد: سفیر آمریکا نه تنها به منظور مقابله با تبعات و نتایج رسیدن کشتی ایرانی به لبنان برآمد، بلکه به طور مستقیم به دبیرکل حزب الله لبنان هم واکنش نشان داد و مدعی شد که واشنگتن مسئول فروپاشی اوضاع لبنان نیست. وی ادعا کرد: لبنان به کشتی ایرانی نیازی ندارد. کشتی‌ها در سواحل لبنان آماده تخلیه محموله‌های خود هستند. لبنان می‌تواند که هرآنچه که می‌خواهد را انجام دهد. آیا می‌توان به حزب الله برای توزیع فرآورده های سوختی به شکل عادلانه اعتماد کرد؟رای الیوم در ادامه آورده است: شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن است که دبیرکل حزب الله لبنان، دولت آمریکا و اسرائیل و متحدانش در داخل لبنان را سخت به تنگا گرفتار کرده است و نمایانگر آن هم اظهارات ناشی از سرخوردگی آنهاست. این رسانه می نویسد: عوامل چندی بر این حالت آشفتگی دولت آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها در داخل لبنان، می‌افزاید که از جمله آنها می‌توان به میزان محموله، مسیردریایی که خواهد پیمود، یا نحوه انتقال محموله به لبنان، اینکه به طور مستقیم به لبنان می رسد تا از طریق سوریه و اینکه در لبنان چگونه لنگر خواهد انداخت و در کدام بندر پهلو خواهد گرفت؛ اشاره کرد که نصرالله به شکل عامدانه آنرا مبهم نگه داشت. رای الیوم در پایان می‌نویسد: به نظر می‌رسد که اسرائیل نگران است که هدف قرار دادن این کشتی به مثابی دامی باشد که به حزب الله بهانه ورود به جنگ نفتکش‌ها را بدهد.

منبع:تسنیم

چین آماده ایستگاه برق خورشیدی فضایی شد

چین تصمیم دارد تا ۲۰۳۵ میلادی ناوگانی از پنل‌های خورشیدی به طول یک مایل به فضا بفرستد تا انرژی را به زمین بتابانند. این طرح تلاشی برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چین تا ۲۰۶۰ میلادی است. طبق گزارش‌های مختلف این پروژه که تا ۲۰۵۰ میلادی وارد فاز عملیاتی می‌شود، پنل‌های خورشیدی فضایی قادر خواهند بود به اندازه تولید یک واحد تولید برق هسته‌ای الکتریسیته به زمین ارسال کنند. ایده اصلی برای احداث یک واحد تولید برق هسته‌ای فضایی نخستین بار در سال ۱۹۴۱ و توسط ایزاک آسیموف (نویسنده) ارائه شد. اما از آن زمان تاکنون کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس امکان ایجاد آن را بررسی کرده‌اند. از آنجا که در فضای بالای زمین هیچ ابر و روز یا شبی وجود ندارد که نور خورشید را بپوشاند، مکانی ایده آل برای یک ایستگاه تولید برق خورشیدی است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. اکنون به نظر می‌رسد دولت چین آماده تحقیق و بررسی علوم و فناوری مورد نیاز برای به کارگیری این شیوه است. در همین راستا دولت چین در شهر چانگ کویینگ مطالعات درباره ایستگاه انرژی خورشید فضایی جدید را آغاز کرده و یک مرکز برای آزمایش طرح واحد فضایی تولید برق خورشیدی تأسیس شده است. محققان هم اکنون روی شیوه انتقال برق در مسافت‌های طولانی تحقیق می‌کنند. پیش بینی می‌شود تا پایان سال آزمایش‌ها در این زمینه آغاز شود و تا ۲۰۳۰ میلادی یک واحد برق خورشیدی ایجاد شود. هنوز مشخص نیست هزینه پرتاب یا عملیاتی کردن یک واحد تولید برق با این مشخصات چقدر خواهد بود. ایده اصلی این طرح شامل یک ایستگاه فضایی با پنل‌های خورشیدی است که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کند و در مرحله بعد با استفاده از فرستنده میکروویو یا لیزر انرژی را به یک ابزار جمع آوری کننده در زمین می‌فرستد.

منبع:مهر

ناتو تمام حمایت‌های خود از مقامات افغان را متوقف کرد

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمام حمایت خود را از مقامات افغان متوقف می‌کنند و دولت آینده‌ افغانستان باید تعهدات بین المللی را برآورده کرده و حقوق بشر را تامین کند. در این بیانیه آمده که در شرایط کنونی، ناتو همه حمایت‌های خود را از مقامات افغان متوقف کرده است. دولت آینده افغانستان باید به تعهدات بین المللی کشور خود پایبند باشد، حقوق بشر همه افغان‌ها به ویژه زنان، کودکان و اقلیت‌ها را حفظ و حاکمیت قانون را برقرار کند؛ با دسترسی بدون مانع بشر دوستانه موافقت کند و اطمینان یابد که افغانستان هرگز به عنوان پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل نخواهد شد.  وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو در ادامه بیانیه خود ۲۰ سال اشغال خاک افغانستان را "فداکاری و تلاش برای بهبود آینده این کشور" توصیف و اعلام کردند به ترویج یک افغانستان پایدار و مرفه که مردم این کشور سزاوار آن هستند ادامه خواهند داد.  بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه گذشته وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

منبع:ایرنا

کنگره چین قانون حمایت از سه فرزندی را تصویب کرد

مصوبات امروز کنگره خلق چین برای اجرا به امضای "شی جین پیگ" رئیس جمهوری چین رسید.   «لی جانشو»  رئیس کنگر ملی خلق چینف ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت. مصوبه امروز تصریح می کند که طبق قانون تنظیم جمعیت و خانواده، چین از زوج هایی که دارای فرزند سوم هستند با اقدامات حمایتی در زمینه هایی مانند بودجه، مالیات، بیمه، تحصیل، مسکن و اشتغال حمایت می کند. در نشست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) که ماه مه برگزار شد تاکید شده بود سیاست سه فرزندی به بهبود ساختار جمعیتی کشور، حفظ مزایای منابع انسانی و پاسخ فعال به پیری جمعیت کمک می کند. چین در سال ۲۰۱۳ به خانواده ها اجازه داد در صورت تک فرزند بودن یکی از والدین،  صاحب فرزند دوم شوند و در سال ۲۰۱۶ به همه زوج های متاهل اجازه داد که دو فرزند داشته باشند و به سیاست تک فرزندی خاتمه داد. بر اساس آخرین داده های سرشماری، افراد ۶۰ ساله و بالاتر ۱۸.۷ درصد از کل جمعیت چین را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده اند که ۵.۴۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۰ است.

منبع:ایرنا

خوزستان هشدار سطح زرد را روشن کرد

اداره کل هواشناسی خوزستان از امشب تا روز دوشنبه هفته آینده احتمال وقوع گرد و خاک محلی و موقتی در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی استان خوزستان وجود دارد. همچنین بر اساس این‌گزارش به دلیل شاخص های بالای ناپایداری احتمال رگبار پراکنده، رعد وبرق، تندبادلحظه ای در مناطق مرتفع استان و تندباد لحظه ای نیز در این مدت در استان خوزستان پیش بینی شده است. طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی خوزستان شرجی و افزایش رطوبت تا اواسط هفته آینده به دلیل استقرار جریان جنوبی و مرطوب بر روی این استان به ویژه در مناطق جنوبی، غربی و مرکزی پایدار خواهد بود.

منبع:ایرنا

ویکیلیکس علت اصلی بازداشت فرمانده سابق ائتلاف سعودی را افشا کرد

پایگاه اینترنتی ویکیلیکس سعودی علت اصلی بازداشت شاهزاده «فهد بن ترکی» را به دستور ولیعهد عربستان افشا کرد. به نقل از پایگاه اینترنتی خبری ویکیلیکس سعودی، یک افسر ارشد و بازنشسته سعودی علت واقعی دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای بازداشت سرلشگر ستاد شاهزاده فهد بن ترکی بن عبد العزیز آل سعود، فرمانده سابق ائتلاف عربی ر ا در یمن فاش کرد. یک سرتیپ بازنشسته که در خبر به نام او اشاره نشده است، در توئیتر نوشت: «علت اصلی بازداشت سرلشگر ستاد فهد بن ترکی به خاطر برنامه ریزی برای کودتا علیه بن سلمان یا فساد و سخنانش نیست؛ بلکه علت اصلی بازداشت او مخالفت شاهزاده فهد با حضور نیروهای اماراتی در یمن است، زیرا به اعتقادی وی نیروهای اماراتی به دنبال اشغال بخش‌هایی از یمن و غارت ثروت‌های طبیعی آن هستند. وی افزود: فهد بن ترکی به ولیعهد اطلاع داد اگر حضور امارات در یمن ادامه یابد، باید همه طرف‌های یمنی آشتی کنند. فهد بن ترکی به محمد بن سلمان اطلاع داد که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی هدفش بازگرداندن «دولت منصور هادی» (دولت مستعفی و فراری) به یمن نیست بلکه دنبال توسعه طلبی در یمن است و او با حوثی‌ها و دیگران مشکلی ندارد. این سرتیپ بازنشسته تصریح کرد: به نظر می‌رسد بن سلمان عقب مانده، این اطلاعات را به محمد بن زائد رسانده است تا به حساب خودش اماراتی‌ها به صراحت از نقش خودشان صحبت کنند، اما بن سلمان عقب مانده علیه فهد بن ترکی کودتا کرد و در عین حال این را فرصتی دید تا همه بدبختی‌های ارتش و شکست هایش را در این جنگ به گردن فهد بن ترکی بیاندازد که فرمانده ائتلاف بود. وی ادامه داد: هدف فهد بن ترکی آن بود که اماراتی‌ها - سعودی‌ها یا با هم و به صورت کامل علیه حوثی‌ها باشند و یا آنکه با هم سر میز مذاکرات بنشینند. این سرتیپ بازنشسته و ارشد سعودی افزود: بن سلمان عقب مانده، این بازی را دیرهنگام فهمید و در مصاحبه‍ای از گفتگو با حوثی‌ها و دیگران سخن گفت. پایگاه ویکیلیکس سعودی نوشت: به تازگی شایع شده که یک کمیته نظامی برای فهد بن ترکی حکم اعدام با شلیک گلوله صادر کرده است. این کمیته نظامی فهد بن ترکی را که برادر زاده پادشاه عربستان است به اتهام تلاش برای کودتا به منظور برکناری شاه و پسرش یعنی محمد بن سلمان به خیانت متهم کرده است. محمد بن سلمان سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی دستور بازداشت فهد بن ترکی را به همراه پسرش عبدالعزیز و در ماه گذشته حکم اعدام او را صادر کرد. شاهزاده فهد در سال ۱۹۸۳ میلادی به ارتش سعودی ملحق شد و آموزش‌های عملیات ویژه را در آمریکا و انگلیس دید. مؤسسه امور خلیج به ده‌ها سند محرمانه سعودی دست یافته است که نشان می‌دهد بیش از یکصد قطعه زمین در ریاض به چهار فرزند فهد بن ترکی اختصاص یافته است. این اسناد درز یافته از وزارت دادگستری عربستان نشان می‌دهد نزدیک به یک کیلومتر مربع از این زمین در سال ۲۰۱۴ میلادی به چهار فرزند فهد بن ترکی داده شده است. عبیر دختر ملک عبدالله شاه سابق سعودی و همسر فهد بن ترکی قبل از بازداشت همسر و پسرش در اسکاتلند در تبعید به سر می‌برد و گفته می‌شود عبیر میلیاردها دلار در سراسر جهان دارایی دارد. پس از مرگ ملک عبدالله تقریبا همه فرزندان و دخترانش بازداشت شدند و بن سلمان ثروت‌های آن‌ها را با این ادعا که با فساد مبارزه می‌کند، تصاحب کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

پیکر پروفسور کردوانی در خانه ابدی آرام گرفت

پیکر پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران در قطعه نام آوران بهشت زهرا (س) تهران تشییع و به خاک سپرده شد،در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر پروفسور کردوانی، فریده گلبو همسر، دختر و پسر و نیز جمعی از خویشاوندان وی حضور داشتند. همچنین مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر حاضران در مراسم تشییع و پیکر پروفسور کردوانی بود. به گفته فرزند پروفسور کردوانی، بسته‌های معیستی آماده و با هماهنگی فرمانداری شهرستان گرمسار برای خیرات او بین مستمندان این شهرستان توزیع خواهد شد. پروفسور پرویز کردوانی دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار که به «پدر علم کویرشناسی ایران» شهرت دارند، در سن ۹۰ سالگی دارفانی را وداع گفت.

منبع:خبرنگاران جوان

معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری منصوب شد

سیدمحمد حسینی با حکم سیدابراهیم رئیسی به سمت معاون امور مجلس رئیس‌جمهور منصوب شد. رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در حکمی سیدمحمد حسینی را به سمت معاون امور مجلس رئیس جمهور منصوب کرد. حسینی سابقه نمایندگی مجلس و همچنین حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینه دوم محمود احمدی‌نژاد را دارد.

منبع:ایسنا

طالبان بازداشت افراد در فهرست سیاه خود را آغاز کرد

یک سند سازمان ملل نشان می‌دهد طالبان جست و جو برای یافتن کسانی که برای نیروهای ناتو یا دولت قبلی افغانستان کار می‌کردند را تشدید کرده است. این سند حاکی از آن است که شبه نظامیان طالبان خانه به خانه برای یافتن "اهداف" خود می‌روند و اعضای خانواده‌های آنها را تهدید می‌کنند. این گروه از زمان تصرف کابل قول داده که "به دنبال انتقام جویی نیست." با این حال این نگرانی وجود دارد که طالبان از زمانی که در دهه ۱۹۹۰ در قدرت بود تغییر چندانی نکرده است. اخطار تازه درباره طالبان در سند محرمانه‌ای که "مرکز نروژی تحلیل جهانی" (آر.اچ.آی.پی.تی.او) برای سازمان ملل تهیه کرده، آمده است. کریستیان نِلمان، مدیر این گروه به بی.بی.سی گفت: "افراد خیلی زیادی هستند که هم اکنون توسط طالبان هدف گرفته می شوند و این خطر خیلی واضح است. به صورت مکتوب ثبت شده که اگر این افراد خود را تسلیم نکنند، طالبان اعضای خانواده‌های آنها را دستگیر، بازجویی، محاکمه و مجازات خواهند کرد." او هشدار داد کسانی که در فهرست سیاه طالبان هستند در معرض خطر جدی قرار دارند و احتمال اعدام‌های گسترده وجود دارد. بنا بر این گزارش، افرادی که در نهادهای نظامی، پلیس و امنیتی فعال بوده اند به ویژه در معرض خطر قرار دارند. این گزارش در اختیار نهادها و افرادی قرار گرفته که با سازمان ملل متحد همکاری می‌کنند. این در حالی است که طالبان روز سه شنبه این هفته عفو عمومی صادر کرد و از کارکنان دولت از جمله زنان خواست به فعالیت‌های خود ادامه بدهند. برخی ناظران می‌گویند که طالبان یک کارزار پیشرفته روابط عمومی به راه انداخته است تا نظر مثبت افغان‌ها و جامعه بین المللی را جلب کنند. گزارش گروه نروژی محتوای نامه‌ای را فاش کرده است که گفته می‌شود به فردی فرستاده شده بود که این هفته در آپارتمان خود در کابل به ظن نقش داشتن در عملیات ضدتروریستی در حکومت سابق دستگیر شده است. کمیسیون نظامی «امارات اسلامی افغانستان» در نامه یاد شده نوشته است که فرد بازداشت شده به عنوان بخشی از کار خود به انگلیس سفر کرده بود که "حکایت از آن دارد که شما با آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها رابطه‌ای عالی داشته‌ای." نامه می‌افزاید: "اگر خودت را به این کمیسیون معرفی نکنی اعضای خانواده‌ات به جای تو بازداشت خواهند شد و شما مسئول پیامدهای آن خواهی بود. با شما و خانواده ات بر اساس قوانین شریعت برخورد خواهد شد." نام فرد بازداشتی در این نامه برای محفوظ ماندن هویت وی پاک شده است. در تحولی دیگر، یک مقام ارشد امنیتی سابق با ارسال پیامک به برخی روزنامه نگاران گفته است که طالبان اسناد محرمانه دولتی را به دست آورده و در حال بازداشت مقامات و کارمندان نهادهای امنیتی حکومت سابق است.

منبع:ایسنا

گوترش آماده مذاکره با طالبان شد

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، آماده گفتگو با رهبران طالبان است و ابراز امیدواری کرد که دولتی فراگیر در کابل تشکیل شود. به نقل از سایت المیادین، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با روزنامه نگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: من شخصا هنوز با طالبان صحبت نکرده‌ام اما نیروهای ما (کارمندان سازمان ملل در کابل) با طالبان ارتباط مستحکمی دارند و با قدرت این پیام را به آنها می رسانند که باید حقوق بشر محترم شمرده شود و تروریست ها اقدامات تروریستی را کنار بگذارند. وی گفت، زمانی که دقیقا شخص مورد مذاکره و موضوع مورد مذاکره مشخص شود، آماده گفتگو با رهبران طالبان است. گوترش گفت، با وزیر خارجه قطر تلفنی صحبت کرده است و افزود: ابتکارعمل قطر را پیگیری و از آن حمایت می کنیم. امیدواریم راهی برای تشکیل دولت فراگیر در کابل باشد. وی در پاسخ به سوال روزنامه نگاران درخصوص آمادگی سازمان ملل برای اداره فرودگاه کابل گفت: باید بیشتر احتیاط کنیم‌ و اینکه ما خواستار اداره فرودگاه نشدیم و من فکر نمی کنم که سازمان ملل توانایی انجام این کار را داشته باشد. می توانیم به طرفین در این مورد کمک کنیم اگر که این، کار را آسان تر می کند. گوترش درمورد نیاز به تفویص جدید از سوی شورای امنیت گفت، به این شورا گفته است که مهم این است که جامعه بین الملل یک صدا باشد و از نفوذش بر طالبان استفاده کند. وی افزود: مهم این است که شورای امنیت برای طالبان روشن کند که هر دولت فراگیری که در کابل تشکیل خواهد شد باید همه طرف ها را شامل شود. به حقوق بشر احترام کامل گذاشته شود و این برای ما بسیار مهم است و اینکه قلمرو افغانستان نباید توسط هیچ سازمان تروریستی مورد استفاده قرار بگیرد. طالبان از ماه مه و همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دامنه نفوذ خود را در این کشور گسترش داد و ۱۴ اوت هم کنترل کابل را به دست گرفت.

منبع:ایسنا

ده بزرگی به فینال رسید

مسابقات مقدماتی پنج وزن نخست رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان در شهر اوفا روسیه برگزار شد و «امیررضا ده‌بزرگی» در وزن ۵۵ کیلوگرم به دیدار فینال راه یافت.به نقل از فدراسیون کشتی، در پایان مسابقات مقدماتی پنج وزن نخست، امیررضا ده بزرگی در وزن ۵۵ کیلوگرم به دیدار فینال راه یافت و ایمان محمدی، محمد آذرم دخت و امیرمحمد بیات در اوزان ۶۳، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم در گروه بازنده‌ها حضور دارند. نتایج کشتی گیران کشور به شرح زیر است: در وزن ۵۵ کیلوگرم امیررضا ده بزرگی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ از سد المیر علی یف از آذربایجان گذشت. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آدم اوزون از ترکیه با نتیجه ۸ بر صفر به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. ده بزرگی در این مرحله با نتیجه ۶ بر صفر ایسخار کوربایف از قزاقستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار به مصاف علی مردون عبداله یف از ازبکستان می‌رود. در وزن ۶۳ کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر چیز لاجوآی از آمریکا را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۱ بر ۳ مغلوب ساید باکایف از روسیه شد و با توجه به حضور این حریف در دیدار فینال، محمدی راهی گروه بازنده‌ها شد. وی در این گروه به مصاف ضیا باباشوف از کشور آذربایجان می‌رود و در صورت پیروزی بر این حریف، راهی دیدار رده بندی خواهد شد تا برای کسب مدال برنز مقابل مانوئل استویچا از رومانی قرار بگیرد. در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدحسین آذرم دخت پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر واسیل کوجوک از رومانی را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۲ بر ۴ مغلوب اکسایوس موکوبو از نروژ شد و با توجه به راه یابی این کشتی گیر به دیدار فینال، آذرم دخت به گروه شانس مجدد رفت. وی در این گروه باید با کریستوفر کلانی از مجارستان کشتی بگیرد و در صورت پیروزی بر این حریف راهی دیدار رده بندی خواهد شد تا مقابل عماد ابوالاتا از مصر کشتی بگیرد. در وزن ۸۷ کیلوگرم علی عابدی درزی در دور اول با نتیجه ۴ بر ۳ مقابل آلگوت کالمان از سوئد مغلوب شد و با توجه به حذف این کشتی گیر در دور بعد، عابدی درزی حذف شد. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امیرمحمد بیات پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۲ بر ۳ مغلوب سرخان ممدوف از آذربایجان شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، بیات به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این گروه با توماس واورزینزیک از لهستان کشتی می‌گیرد و در صورت گذر از این حریف به دیدار رده بندی راه خواهد یافت تا برای کسب مدال برنز مقابل نیکولاس نتونیاس از یونان قرار بگیرد. رقابت‌های شانس مجدد اوزان فوق صبح فردا و رقابت‌های رده بندی و فینال نیز عصر فردا (شنبه) برگزار می‌شود.

منبع:شبکه خبر

ترکیه شمال عراق را بمباران کرد

وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای از بمباران گسترده مواضع گروهک تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق خبر داد.وزارت دفاع ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای از بمباران گسترده مواضع گروهک تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق خبر داد. بر اساس اطلاعیه صادر شده از سوی مقامات ترکیه، در این عملیات برون مرزی سه فروند جنگنده اف۱۶ ترکیه اهداف از پیش تعیین شده کارکنان سازمان اطلاعات و امنیت (میت) در منطقه سنجار واقع در شمال عراق را بمباران کردند. در این‌اطلاعیه که در تارنمای رسمی وزارت دفاع ترکیه منتشر شده، آمده است: در این عملیات ده عضو گروهک تروریستی پ. ک. ک از پای درآمده و چند انبار مهمات، پست دیدبانی، مرکز اجتماع و مخفیگاه و انبار آذوقه متعلق به این گروه منهدم شده است. گفتنی است در هفته گذشته یازده نظامی ترکیه در جریان درگیری با اعضای گروهک تروریستی پ. ک. ک در شمال عراق کشته و یا زخمی شده اند.

منبع:شبکه خبر

ناوگروه روسی وارد آب‌های ایران شد

ناوهای روسی آخرین گروه از شناورهای شرکت کننده در مسابقات جام دریا صبح امروز پنجشنبه با استقبال ناوگان شمال وارد آب‌های ایران دربندر انزلی شدند.  ناوهای «مخاچ قلعه» و «آستراخان» و ۷۳۸ SB یدک کش تشریفات متعلق به ناوگان دریای خزر روسیه برای شرکت در مسابقات نظامی «جام دریا» به آب‌های ایران وارد شدند. ناوهای «مانگیستاو» و «ساری آرکا» از کشور قزاقزستان؛ ناوهای " G-۱۲۲ " و " G-۱۲۴" از جمهوری آذربایجان و ناوهای موشک انداز جوشن و پیکان از جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات جام دریا در چارچوب مسابقات نظامی بین المللی آرمیا-۲۰۲۱، شرکت می‌کنند. ششمین دوره از مسابقات بین المللی نظامی جام دریا با محوریت روسیه و کشورهای حاشیه خزر (ایران، قزاقستان و جمهوری آذربایجان) برگزار می‌شود. بندرانزلی از دوم شهریور به مدت ۲۵ روز میزبان مسابقات شناوری این دوره از مسابقات جام دریاست.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha