پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 974118
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
مسجد

حوزه/ راهیار بنیاد هدایت در استان اردبیل از اجرای طرح «رفقای مسجدی» با هدف جذب جوانان به مسجد خبر داد.

حجت‌الاسلام محمدصادق قاسمی، راهیار بنیاد هدایت در اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت روز جهانی مسجد به اهمیت و جایگاه مساجد در فضای عمومی جامعه پرداخت و اظهار داشت: مساجد از اوایل انقلاب پایگاه فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی برای مردم بود، به‌نحوی‌که جرقه‌های اولیه انقلاب هم از مساجد زده شد؛ با آغاز دفاع مقدس، مساجد نقش بی بدیلی در حضور پررنگ مردم در جبهه‌ها ایفا کردند.

وی به تعبیر معروفی از امام(ره) اشاره و تصریح کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب در عمل مساجد سنگر کلیه فعالیت‌های عبادی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی و مواردی ازاین‌دست و از شور و حال خاصی داشتند؛ بااین‌حال در طول این چند سال نمی‌شود گفت مساجد سنگر بودن خود را ازدست ‌داده‌اند اما جایگاه این سنگر عظیم نسبت به سال‌های اوایل انقلاب در میان مردم به‌ویژه جوانان ما کمرنگ‌تر شده است.

حجت الاسلام قاسمی با برشمردن دلایل افول جایگاه مساجد عنوان کرد: طبق آسیب‌شناسی که صورت گرفته‌ است پاره‌ای از این دلایل به عملکرد متولیان و مسئولین مساجد مرتبط است؛ وقتی فکر جامعی برای فعالیت‌های این پایگاه مردمی وجود نداشته باشد و مردم صرفاً مسجد را محل عبادت و اقامه نماز و انجام امورات مذهبی بشناسند قطعاً با آسیب مواجه خواهیم شد.

راهیار بنیاد هدایت در استان اردبیل گفت: همه این عوامل آسیب‌زا فعالیت مساجد را تحت تأثیر قرار داده است؛ فعالیت های مسجد محدود به برنامه‌های عبادی شده و درواقع کارکرد مساجد در فعالیت‌های خاصی خلاصه شده و عملاً این سنگر و پایگاه مردمی کارایی خود را نسبت به سال‌های قبل ازدست‌داده است؛ البته این آسیب با قدری تأمل و برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم قابل جبران است.

حجت الاسلام قاسمی، راهکارهای افزایش و توسعه کارایی مساجد را یادآور شدو افزود: مسئولین و متولیان امر باید آموزش‌های لازم را فرابگیرند؛ درواقع با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ساماندهی مسئولین مربوطه و معرفی کارکردهای مساجد برای آن‌ها بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت جذب جوانان به مساجد گفت: یکی از راه‌های جذب جوانان و نوجوانان به مساجد علاوه بر تکریم شخصیت آن‌ها، طراحی برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی با محوریت جوانان است؛ درواقع مساجد در کنار برنامه‌هایی که برای میان‌سالان و سالمندان دارند نباید از فعالیت‌های جوان محور غافل شوند.

راهیار بنیاد هدایت در استان اردبیل، معرفی مساجد نمونه و تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های آنان را یکی دیگر از راهکارهای جذب مردم به مساجد دانست و گفت: با معرفی بیشتر مساجد نمونه قطعاً جایگاه این سنگر عظیم در بین اقشار مختلف جامعه بهتر شناخته‌شده و شور و حال اوایل انقلاب به برخی از مساجد که از برنامه‌های اصلی خود دور شده اند بازگردانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان اردبیل از سال ۹۶ طرحی با عنوان «رفقای مسجدی» آغاز شد که با استقبال پرشوری به‌ویژه از سوی جوانان همراه بود؛ این طرح که در مساجد حاشیه شهر انجام‌شده بود با عنوان جدید "معراج ما" که برگرفته از این جمله «مسجد عامل رشد اندیشه جوان مؤمن انقلابی» است فعالیت خود را باقوت ادامه داده و مورد اقبال قرار گرفته است.

حجت الاسلام قاسمی، برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزش تحصیلی، ورزشی و تفریحی و اردویی و معرفتی را از دیگر برنامه‌های این مساجد معرفی کرد و یادآور شد: با برپایی کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی می‌توان فعالیت‌های مساجد را گسترش داده و جوانان را وابسته به این پایگاه کرد تا مساجد کارکرد اصلی خود را به دست آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha