جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عراق

حوزه/ امسال تعداد زائران و نظم و انضباط دسته های عزاداری و شبکه های رسانه ای در عراق نسبت به سال های گذشته بیشتر و بهتر بود. "شیخ قیس الخزعلی" و "ابوفدک" رئیس ستاد حشد الشعبی در مراسم «رکضة طویریج» حضور داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، امسال نیز همچون سال های گذشته میلیون ها زائر از کشورهای مختلف در تدابیر شدید امنیتی و بهداشتی در مراسم عاشورای حسینی در کربلا و عتبات مقدس عراق مشارکت نمودند.

"محمد هاشمی" کارشناس عراقی همزمان با اتمام دهه اول ماه محرم طی گزارشی به معرفی مراسم ها و برنامه های اجرا شده در عراق در زمینه های امنیتی، بهداشتی و رسانه ای پرداخت.

جنبه امنیت عزادارن حسینی:

۱.مسئولین و فرماندهان ارتش و پلیس و حشد الشعبی و تیپ های عتبات برنامه ریزی دقیقی برای حفاظت از شهر کربلا و اطراف آن داشتند و به حمد الهی تمام عزاداری ها بدون هیچ مشکل خاصی برگزار شد. تنها خطر ومشکلی که چند مرتبه تکرار شد، فریادهای ناشناس مبنی بر وجود بمب گذاری بود که باعث ازدحام جمعیت و فرار و وحشت زدگی عزاداران شد. نیروهای امنیتی حشد الشعبی برخی از عاملان این شایعات را دستگیر کرده اند و در حال بازجویی از آنها هستند.

مشارکت ۲۰۰ هزار موکب در مراسم عاشورا

۲.در حدود ۲۰۰ هزار موکب و حسینیه و هیئت در سراسر عراق در مراسم عاشورای امسال شرکت داشتند و خوشبختانه هیچ مشکل و حادثه امنیتی گزارش نشده است.

۳. در مناطق ناآرام مانند استان ناصریه مراسم ها و موکب های عزاداری بدون هیچ مشکلی برگزار شد. و در روزهای هفتم و نهم محرم دسته های بزرگی با حضور بیش از نیم میلیون نفر برگزار شد. همچنین مراسم های تعزیه خوانی در این شهرها بدون هیچ مشکلی برگزار گردید.

حمله به دکل های برق عراق و تعمیر فوری

۴. دکل های انتقال برق شمال کربلا در روز دهم مورد حمله قرار گرفت و بلافاصله تعمیر شد.

۵. در روز اول محرم برخی از افراد بعثی تحرکاتی آغاز کردند. از جمله «حیدر الملا» که پرچمهای عزاداری را در منطقه ی «الطارمیه» بغداد را پایین آورد. اما پس از واکنش گسترده رسانه ای، این پرچم ها توسط نیروهای عصائب اهل الحق در همان محل ها نصب شده و مورد حفاظت قرار گرفتند.

۶.ستاد فرماندهی عملیات مشترک با انتشار بیانیه ای از شهروندان خواست با نیروهای امنیتی همکاری کرده و هوشیار باشند. در این بیانیه توصیه های امنیتی لازم به عزاداران و شهروندان داده شد.

۷. دو مورد از عملیات های حمله به دکل های برق کربلا خنثی گردید.

۸.تیپ ۱۲ حشد الشعبی عملیات پاکسازی و بازرسی منطقه ی الطارمیه و محاصره ی آن را در روزهای ۶-۱۰ محرم به عهده داشت.

۹.«نصیف الخطابی» استاندار کربلا اعلام کرد؛ که طرح امنیتی مراسم عاشورا با نظارت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق و «عثمان الغانمی» وزیر کشور تنظیم شده است. وی افزود: طبق این برنامه خدمات شهرداری و بهداشتی به زائران ارائه شده و لزوم همکاری زائران با پرسنل بهداشتی مستقر در نقاط مختلف شهر مورد تاکید قرار گرفت.

الخطابی گفت: تمام ادارات دولتی و وزارتخانه ها در اجرای طرح های امنیتی و خدماتی و بهداشتی روزهای ۱-۱۰ محرم در استان کربلا مشارکت داشتند.

جنبه های بهداشتی:

۱. وزارت بهداشت عراق و سازمان بهداشت کربلا توصیه های لازم را منتشر کرده و در میان زائران و عزاداران ماسک توزیع می کردند و ورود بدون ماسک به حرم امام حسین(علیه السلام) ممنوع بود. از سوی دیگر ورود زائران خارجی به عراق مشروط به داشتن کارت واکسن و آزمایش پی سی آر بود. عتبات عالیات نیز ده ها هزار اعلامیه در مورد توصیه های بهداشتی و توصیه های آیت الله سیستانی در مورد رعایت پروتکل ها منتشر کردند.

واکسینه شدن شرط صدور مجوز موکب های عاشورایی

گرچه به دلیل تعداد بالای زائران، نه نهادهای بهداشتی و نه امنیتی نتوانستند رعایت این پروتکل ها را تضمین کنند و از سوی دیگر نسبت بالای تزریق واکسن مردم عراق باعث از بین رفتن نگرانی ها شده بود. (با اینکه وجود یا عدم وجود واکسن به طور کلی نمی توانست تاثیری در مشارکت پرشور شیعیان در این مراسم مهم داشته باشد).

۲. مقامات استانی کربلا صدور مجوز موکب های عاشورا و اربعین را به واکسن زدن تمام اعضای موکب ها مشروط کردند.

مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر در مراسم عزاداری ماه محرم در عراق

آمارها و گزارش های مختلف در مورد تعداد زائران امام حسین(ه) در دهه اول محرم:

۱.تعداد زائران در روزهای نهم و دهم محرم بیش از ۶ میلیون نفر بوده که بیش از ۶۰درصد آنها را جوانان و در حدود ۴۵ درصد را بانوان تشکیل می دادند.

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

در مراسم عزای «رکضة طویریج» بیش از ۳ میلیون نفر شرکت کردند و حضور نیروهای حشد الشعبی و نیروهای امنیتی و گروه های مختلف مقاومت در آن چشمگیر بود. بیش از ۴۰ هزار نیروی امنیتی در مسیرهای منتهی به کربلا و بیابان های اطراف کربلا و داخل شهر حفاظت از زائران را به عهده داشتند. هماهنگی میان نهادهای ارتش و پلیس و یگان های پهپادی و نهادهای امنیتی توسط یک اتاق عملیات انجام شده که شکر کاملا موفق عمل کرد.

۲. ۱۹هزار موکب رسمی ثبت شده و ۱۶۰هزار موکب غیر رسمی در طول مسیرهای مختلف منتهی به کربلا از جهت های مختلف حضور داشتند و اکثر موکب ها و هیئت ها خدمات کامل شامل غذا و آشامیدنی و محل استراحت و خدمات بهداشتی به زائران ارائه می دادند.

۳. ۲۱۲دسته قمه زنی به صورت علنی و غیر علنی در کربلا گزارش شده است. مراسم قمه زنی هر ساله گسترش می یابد و زائران ایرانی و افغانی و هندی و خلیجی و سوری و لبنانی در کنار زائران عراقی در این دسته ها شرکت می کنند.

گفتنی است؛ آمارها و تعداد زائران هنوز به طور رسمی اعلام نشده و ما با استفاده از گزارش شرکت کنندگان و منابع خود در نهادهای رسانه ای و خبری و عتبات عالیات این آمارها را به صورت تخمینی ارائه دادیم.

جنبه های رسانه ای:

۱. تمام شبکه های شیعی عراقی مراسم عاشورا و مراسم «رکضة طویریج» را پوشش دادند.

۲.شبکه های شیعی و سنی (مانند الشرقیه و دجله) و کردی عراقی در برنامه های امروز خود با تسلیت روز عاشورا، برنامه های عزاداری را پخش کرده و احترام زیادی به این مراسم گذاشتند.

۳. در اکثر برنامه های شبکه های ماهواره ای مربوط به عزاداری محرم از مجاهدت های حشد الشعبی و فتوای آیت الله سیستانی تقدیر شد و پرچم های حشد الشعبی در اکثر مسیرها و موکب ها و دسته «رکضة طویریج» دیده می شد و یاد رهبران شهید (شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) در اکثر مجالس گرامی داشته شد. با توجه به گزارش های به دست آمده، اکثر شعارها در مورد ولایتمداری و آگاهی و دفاع از تشیع و حشد الشعبی بود و نهادهای رسانه ای و فرهنگی حشد الشعبی و گروه های مقاومت و مراکز اسلامگرا با انتشار پوسترها و سخنرانی های مختلف در این مراسم حضور فعال داشتند.

۴. سیاستمداران عراقی در طول روزهای عزاداری محرم از شعائر و مراسم های مختلف برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نکردند. به جز چند مورد نادر در برخی از استان ها که عصائب اهل الحق تصاویر شیخ قیس الخزعلی را بر افراشتند که با مخالفت مردم و عزاداران مواجه شد.

انتشار سخنان امام خامنه ای در گروه ها و شبکه های مجازی عراق

۵. در بسیاری از پوسترها و اعلامیه ها و شعارها تاکید شده بود که ملت عراق یک ملت حسینی آماده فداکاری و زنده نگه داشتن شعائر دینی است. در گروه ها و شبکه های مجازی مختلف از جمله در گروه های مجازی روحانیون نجفی بر این موضوع تاکید شده بود. از جمله در یکی از این گروه ها روایت امام علی(علیه السلام) نقل شده که در خطاب به مردم عراق می فرماید: شما یاوران حق و برادران دینی و محافظان روزهای سختی و از میان تمام مردم به من نزدیکترید. من با شما افراد رویگردان را تنبیه می کنم و با شما امید به اطاعت آیندگان دارم. (بحار الانوار ج ۳۲/ صفحة ۲۳۶) . همچنین ایشان در وصف اهل کوفه می فرماید: این شهر ما و محل ما و مقر شیعه ماست. همچنین صحبت های امام خامنه ای (دام ظله) در تقدیر از کرم و سخاوت و فرهنگ و موضع گیری های ملت عراق در این گروه ها منتشر شد.

 ۶. در روزهای عزاداری حتی شبکه های رسانه ای هیچ فعالیت تبلیغاتی مربوط به انتخابات نداشتند.

خنثی سازی توطئه اختلاف با هوشیاری دفتر آیت الله سیستانی

۷. در شهر «الرمیثه» استان «السماوه» فردی به نام «سید حمید الیاسری» فرمانده تیپ «انصار مرجعیت» از تیپ های عتبات مطالبی با رویکردهای قومی و ملی گرایانه مطرح کرد. خلاصه این صحبت ها این بود که «پیروی از توصیه های آن سوی مرزها بر خلاف مکتب امام حسین(علیه السلام) و خیانت به ملت است. پیروان واقعی امام حسین(علیه السلام) کسانی هستند که از مراجع عراقی در داخل عراق پیروی می کنند. هر کسی که از خارج از مرزها دستور بگیرد، بی دین است». پس از انتشار این سخنان، ده ها بیانیه و مقاله و سخنرانی بر علیه این فرد منتشر شد و سید محمد رضا سیستانی در مجلس روضه دفتر آیت الله سیستانی از این سخنان ابراز نارضایتی کرد و تاکید نمود که این سخنان هیچ ارتباطی به آیت الله سیستانی ندارد.

۸. پرچم های حشد الشعبی و تصاویر رهبران شهید (شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) در مراسم ها و دسته های متعددی در دست عزاداران و در کنار موکب ها نصب شده بود.

بازتاب گسترده انتشار "تصویرشهید سلیمانی در مراسم عزاداری امام خامنه ای"،  در عراق

۹. برخی از دسته ها و مجالس عزاداری بر علیه سیاستمداران و نابسامانی سیاسی عراق شعار داده و از مشکلات خدماتی و فساد و فقر و اختلاس های جاری در عراق ابراز نارضایتی کردند.

۱۰. یکی از تصاویر مجلس عزاداری امام خامنه ای (دام ظله) که تصویر شهید سلیمانی در این مجلس نصب شده بود، بازتاب گسترده ای در عراق داشت.

مشارکت ۴۰۰ خبرنگار در پوشش مراسم عزاداران حسینی

۱۱. آستان مقدس حسینی اعلام کرد؛ تعداد خبرنگاران دارای مجوز شرکت کننده در این مراسم ۴۰۰ نفر بوده که ده خودروی مخصوص پخش مستقیم در اختیار آنها گذاشته شده و در طول روزهای نهم و دهم محرم برق مستمر برای آنها تامین شده است.

  ۱۲. «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق با انتشار بیانیه ای شهادت امام حسین را تسلیت گفت.  در  این بیانیه آمده است: «ای ملت عراق، ای مؤمنان به حق و فداکاری، شهادت بزرگ مرد استوار و نشان دهنده حق در روز عاشورا بر شما تسلیت باد. در عاشورا ایده انقلاب حسین برای احقاق حق و دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالمان و مستبدان زنده می شود». نخست وزیر عراق نیز با انتشار بیانیه ای گفت: «انقلاب حسین انقلاب بر علیه استبداد بود و ما باید از او درس و عبرت بگیریم.»

نیجروان بارزانی در بیانیه تسلیت خود تاکید کرد: «روز عاشورا روز دعوت به مخالفت با خشونت است.»

سید مقتدی صدر هم در بیانیه خود گفت: «امروز روز مبارزه با مفسدان و عادی سازی و اشغالگری و تبعیّت از خارجی هاست ، زندگی با مفسدان برای من هیچ ارزشی ندارد».

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

۱۳. "شیخ قیس الخزعلی" با لباس عربی در مراسم عزاداری و «رکضة طویریج» شرکت کرد.

۱۴.سخنرانی سید حسن نصر الله و تقدیر وی از مقاومت و حشد الشعبی در شبکه های مجازی و گروه های مختلف بازتاب گسترده ای داشت.

شعارهای دسته های عزاداری عراق علیه آمریکا و اسرائیل

۱۵. بسیاری از دسته های عزاداری بر علیه «آمریکا و اسرائیل» و «عادی سازی رابطه با اسرائیل» شعار می دادند.

۱۶. دسته عزاداری «آل الصدر» با حضور تعداد زیادی از هواداران کفن پوش سید مقتدی صدر در مراسم عاشورا شرکت کرد. اکثر شعارهای این دسته در مورد «ملی گرایی سید مقتدی صدر» و تقدیر و تمجید از وی بود.

مهمترین و بارزترین مجالس عزاداری:

۱. مجلس آیت الله سیستانی که از روز پنجم تا روز ۱۳ محرم از ساعت ۱۰:۱۵ صبح آغاز می شود و اکثر علما و فضلا در آن حضور دارند. در مجلس روز هفتم امسال سید مقتدی صدر نیز حاضر شد.

۲.مجلس آیت الله محقق سید مهدی الخرسان

۳. مجلس سید عمار حکیم در بغداد

۴.مجلس حزب الدعوه در مرکز فرهنگی «الابرار» در بغداد

۵. مجلس سید مقتدی صدر در حنانه. سید مقتدی صدر با انتشار بیانیه ای حضور چهره های سیاسی وابسته به جریان های مختلف از جمله جریان صدر در این مجلس را ممنوع اعلام کرد.

۶. مجلس خاندان نوری توسط آیت الله سید حسن نوری و آیت الله سید علی نوری در دهه ی اول محرم در ساعت ۹-۱۰ برگزار شد و اکثر علما و فضلا در آن حضور داشتند.

۷. مجلس آیت الله فیاض که روزانه در ساعت ۱۱-۱۲ برگزار شد

نتیجه گیری:

تقدیر از نقش حشد الشعبی در مراسم های عزاداری

۱. امسال تعداد زائران و نظم و انضباط دسته های عزاداری و شبکه های رسانه ای نسبت به سال های گذشته بیشتر و بهتر بود. "شیخ قیس الخزعلی" و ا"بوفدک" رئیس ستاد حشد الشعبی در مراسم «رکضة طویریج» حضور داشتند.

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

۲. پس از شکست ارتش افغانستان در برابر طالبان، توجه و تقدیر عمومی از نقش حشد الشعبی در دفاع از عراق بیشتر شده است.

غلبه فرهنگ ولایی در مراسم عاشورای حسینی عراق

۳. تنظیم حمل و نقل زائران و خدمت رسانی و پذیرایی از زائران کاملا ممتاز و عالی بود.

۴.عتبات عالیات در کنار ارائه خدمات مختلف، برنامه های فرهنگی و توصیه های بهداشتی و دینی و ارشادی لازم را به زائران ارائه می دادند.

۵.موکب های ولایی حضور پررنگی در مراسم امسال داشتند و می توان گفت که فرهنگ ولایی در مراسم عاشورای امسال غالب بود.

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

از مشارکت بیش از ۶ میلیون زائر تا شعارهای عاشورایی ضد آمریکا و اسرائیل +تصاویر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha