چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدوی

حوزه/امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به این که هنوز در دانشگاه های ایران بحث فلسفه غرب و محال بودن خدا مطرح است، گفت: متاسفانه تا امروز مباحث الحادی متعددی در درس فلسفه دانشگاه های کشور مطرح می شود که بر انکار خداوند در این موضوعات چون نظرات کانت تاکید می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، ظهر امروز در مراسم عزای حسینی کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: روایتی منسوب به حضرت سیدالشهدا(ع) هست که مضمونی شبیه آیه ۵۶ سوره زاریات «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» دارد.

وی با بیان این روایت تصریح کرد: منظور خداوند از خلقت انسان این بود که مخلوقات ابتدا خدا را بشناسند و سپس عبودیت خداوند را انجام دهند و در نهایت به کمال برسند، البته به تعبیر امام راحل کمال انسان رسیدن به بی نیازی از غیر خدا است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مخلوق ها واسط به خداوند هستیم و ما واسطه گری می کنیم گفت: بدین معنی که خداوند سرمایه(عقل، اراده، علم، قدرت و ...) را به ما عطا کرده و ما سرمایه ها را اعمال می کنیم. لذا این اعمال سرمایه برای ما مسئولیت ایجاد می کند بنابراین لازم نیست برای مسئولیت داشتن واجب الوجوب باشیم.

آیت الله مهدوی بیان کرد: لِیَعْبُدُونِ در آیه ۵۶ سوره مبارک زاریات به معنی لیعرفون نیست و این دو با هم متفاوت است، اما آیه ۱۱۸ سوره هود، هدف از خلقت خدا را رحمت عنوان کرده است.

وی در ادامه خطاب به روحانیون حاضر در جلسه افزود: ما امروزه نیازمندیم که مباحث دینی را با مباحث عقلی برای جامعه تبیین کنیم. یک زمانی تعبد جایگاه ویژه ای در بین جامعه داشت، ولی با تنزل ایمانی و فرهنگی که در جامعه قابل مشاهده است، بیان فقط آیات قرآن و روایات اعتبارگذشته را برای مردم ندارد، لذا باید این مباحث را با بیان عقلی همراه کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از ثامن الحجج (ع) اذعان کرد: بیان حُسن کلام اهل بیت که در روایت از امام هشتم نقل شده و سپس جذب مردم به اسلام می شود، منظور همان بیان دلایل عقلی است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: متاسفانه تا امروز مباحث الحادی متعددی در درس  فلسفه دانشگاه های کشور مطرح می شود که بر انکار خداوند در این موضوعات چون نظرات کانت تاکید می شود.

وی یادآور شد: هنوز در دانشگاه های ایران بحث فلسفه غرب و محال بودن خدا مطرح است و متاسفانه این خصلت برخی از دانشگاهیان و غرب دوستان است که از روی تکبر به حوزویان رجوع نکرده و سؤال نمی پرسند و حوزویان ما نیز از  روی تواضع به سمت پاسخ‌دهی به این امور نمی روند.

آیت الله مهدوی در پایان اظهار کرد: تسلط به مبانی علمی، کلامی و فلسفی لازمه طلاب امروز است تا بتوانند مباخث دینی را با مباحث عقلی برای جامعه بیان کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    بحث از دانشگا‌ههای گذشته...