جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فضای مجازی

حوزه/ رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران از انتشار بولتن آماری ـ تحلیلی سامانه رهنما(رصدگر هوشمند شبکه های اجتماعی) با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمدتقی جلیلی صفت اظهارداشت: طی بررسی آماری ـ تحلیلی که از طریق سامانه رهنما(رصدگر هوشمند شبکه های اجتماعی) صورت پذیرفت، بولتنی با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» منتشر و در دسترس علاقه مندان و فعالان فضای مجازی قرار گرفت.

بلاگری؛ یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی

وی افزود: با توسعه اینترنت و فضای مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید از جمله شبکه های اجتماعی، بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشته بود، وارد فضایی شد که اکنون به یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است و هر روز به دایره فعالین این حوزه افزوده می‌شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که بلاگرها کسانی هستند که از راه تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نوع فعالیت در این حوزه که معمولا به سرمایه و ادوات و دفتر کار و امکانات خاصی نیاز ندارد، اکنون افراد قابل توجهی به عنوان بلاگر در فضای مجازی و مشخصا شبکه اینستاگرام مشغول فعالیت هستند که بخش قابل توجهی از این افراد را خانم ها تشکیل می‌دهند؛ خانم‌هایی که از همان خانه و محل زندگیشان از طریق بلاگری و تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند.

 جلیلی صفت با بیان این که با توسعه این امر در جامعه، اثرات و نتایج آن بر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی مردم را مخصوصا در فضای مجازی می توان به وضوح مشاهده کرد، گفت: نظر به اهمیت موضوع و نقش پررنگ و تأثیرگذار خانم‌ها در حوزه بلاگری، سامانه رهنما بولتن این شماره خود را به بررسی تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی اختصاص داده است.

شناسایی و بررسی محتوایی صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای زن ایرانی اینستاگرام

وی بیان داشت: برای بررسی مسأله تأثیر خانم های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که مجموع تأثیرها شامل تعامل های صورت گرفته پیرامون پست های تولیدی شامل تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد بازنشر است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که این روزها بلاگری به جهت موضوع دایره وسیعی دارد، اما چند شاخه بلاگری به جهت دایره شمول، اصلی هستند، افزود: این شاخه ها شامل «فشن بلاگر»، «فودبلاگر(بلاگر غذا)»، «بیوتی بلاگر» و «بلاگر طنز» می شوند.

رشد گرایش به بلاگری در سال ۹۹

وی ادامه داد: گرایش به بلاگری در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته است و علت گسترش این حرفه در بین افراد جامعه مخصوصا جوانان، علاوه بر توسعه فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی، بلای عالم گیر کرونا و تغییر رفتار کاربران و مردمان جامعه در تهیه مایحتاج زندگی و تغییر شیوه خرید از حضوری به آنلاین بوده است.

جلیلی با اشاره به زمینه فعالیت بلاگرهای خانم، خاطرنشان کرد: با بررسی حوزه فعالیت صد بلاگر خانم پرمخاطب ایرانی، زمینه فعالیت آنها در ۸ حوزه مختلف مورد توجه قرار گرفت که این حوزه ها عبارت از سبک زندگی با ۳۹ درصد، آشپزی ۱۶ درصد، مدلینگ ۱۲ درصد، متفرقه ۹ درصد، زیبایی ۹ درصد، سفر ۸ درصد، پوشاک ۵ درصد و ورزشی ۲ درصد هستند.

دلایل ورود خانم ها به فضای بلاگری

وی «مد و فشن»، «شیک پوشی» و «زندگی لاکچری» را از ابرهشتگ های زنان بلاگر برشمرد و اظهار داشت: «انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر»، «نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی»، «مشکلات زناشویی»، «افسردگی در زندگی واقعی»، «وابستگی به فضای مجازی»، «کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی» و «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی» را از دلایل ورود خانم ها به فضای بلاگری است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که در این بولتن تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام نیز مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: «به تصویر کشیدن زندگی لاکچری»، «ترویج فرهنگ مصرف گرایی»، «ایجاد حرص و ولع در کاربران مخصوصا جوانان و نوجوانان در رسیدن به پول و زندگی لاکچری» و «به نمایش گذاشتن نقاط رنگی، جذابیت ها و خوشی های زندگی، بدون حتی یک نقطه تاریک و حتی خاکستری» برخی از این رفتارها است.

تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام

وی «عدم پایبندی به چارچوب ها و هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش»، «توسعه بلاگری به سوی شغل های تخصصی مثل پزشکی، روانپزشکی و ...»، «عدم توجه به مقوله های سیاسی و حتی مباحث اعتقادی و مذهبی» و «فراهم کردن زمینه تقلید و الگوبرداری مخاطبان از طریق ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با آنها، با نمایش جزئیات سبک زندگی خود» را از دیگر رفتارهای بلاگرهای زن در اینستاگرام عنوان کرد.

 جلیلی بیان داشت:شیوه تغذیه، نوع پوشاک و پیروی از مد(خودآرایی)، نوع صحبت کردن و ادبیات گفتاری، دکوراسیون، معماری و اثاثیه، نوع مسکن، نوع وسیله نقلیه شخصی، شیوه های گذران اوقات فراغت، سبک مسافرت، اطفار(ژست های جدید و رفتارهای حاکی از نجیب زادگی یا دست و دل بازی و...) و سبک تعاملات اجتماعی از مصادیق تأثیرگذاری بلاگرها در زندگی افراد است.

انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری

وی انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری را «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی ـ اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیت های اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» عنوان کرد.

سوء استفاده از کودکان، توسط مادران بلاگر

رئیس اداره آموزش و فرهنگ سازی فضای مجازی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که برخی از مادران بلاگر در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می کنند، گفت: ژانری تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را در اینستاگرام با کودکشان تعریف می کنند، کودکی که به مرور تبدیل به منبع کسب درآمد مادر می شود.

وی ادامه داد: در این فرآیند، بچه ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده اند تا با لباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.

 جلیلی افزود: در این زمینه برخی از مادران جوان به دنبال معروف شدن و رسیدن به شهرت در فضای مجازی هستند و برخی دیگر می خواهند یک صفحه پرطرفدار داشته باشند و از این راه کسب درآمد کنند.

بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند

جلیلی در پایان با اشاره به این که بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی مخصوصا در میان خانم ها دارند، خاطرنشان کرد: به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال های اخیر اقبال زیادی به این موضوع مخصوصا در میان خانم ها و زوج های جوان مشاهده می شود.

گفتنی است: سامانه رهنما، با هدف رصد شبکه های اجتماعی توئیتر و اینستاگرام و با محوریت بررسی مسائل حوزه زن و خانواده از سوی مرکز فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران طراحی و تولید شده و روزانه هزاران کاربر را رصد و پیام های آنها را ذخیره سازی می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک بانوی دوچرخه سوار قهرمان IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    ما بانوان دوچرخه سوار ایران هیچ گاه از دوچرخه سواری دست بر نمیداریم و دوچرخه یک وسیله نقلیه است و حق قانونی تمام شهروندان از زن و مرد است که از وسیله نقلیه پاک مثل دوچرخه استفاده کنند و ما هر روز از این وسیله نقلیه برای خرید . سر کار رفتن . ورزش . و ... استفاده میکنیم . ما هم مثل شما اهل امر به معروف هستیم اما علما و روحانیون و مسوولینی رو ارشاد میکنیم که اولا از ماشین های دولتی استفاده شخصی میکنند دوما در طول زندگی خود یک ساعت هم از لذت دوچرخه سواری و ورزش بهره ای نبرده اند و سوما با وسایل نقلیه غیرپاک و دودزا آسمان ایران زیبایمان را آلوده میکنند و به محیط زیست کشور خیانت میکنند که فردا سر پل صراط این محیط زیست جلوی آنها را میگیرد و میگوید چرا به جای اینکه خانواده ها را تشویق کنید که از وسیله نقلیه پاک روی زمین خدا استفاده کنند آنها را وادار به سوار شدن وسیله نقلیه کثیف و مضر میکردین.به عنوان یک بانوی شهروند دارای حق و حقوق برابر با اخطار میکنم که دست از این حرفهای غیر متخخصانه خود بردارید و گرنه به خاطر پایمال کردن حق قانونی برابری از وسایل نقلیه از شما شکایت میکنیم.